Jag har börjat spåna en del sedan ett par dagar tillbaka, på hur man skulle kunna få lite inkomst på gården.
Vårt område är populärt bland turister på sommaren, som vill ut till kusten och ut på landet. Vi ligger bra till, bara 3,5 kilometer från stora landsvägen. Det finns dock inget direkt utbud vad gäller lokala grönsaksodlingar och caféer. Vi har ett mejeri, en strutsfarm, en kalkonfarm, en hjortfarm, en blomsterodling och ett litet galleri längs med vägen från stan, tillsammans med ett par små inredningsbutiker och ett gäng loppisar.
Mao finns det ganska stora möjligheter och liten konkurrens om man skulle vilja starta upp något nytt. Men risken för ekonomiskt självmord kanske är för stort? Jag gillar ju min tomatodling. Det har varit roligt. Kanske ett självplock av tomater, kombinerat med ett litet gårdskafé, öppet ett par dagar i veckan under juli och augusti? Intresset för lokalt och närodlat har ju exploderat den sista tiden och det finns inget liknande i närheten.
Tankar, input?
Det är alltså endast tänkt att vara vid sidan om annat arbete, så ej helförsörjning.