Ja jag har inte den bästa jorden heller, otroligt näringsfattigt men vi har fräst ner gott om brunnen stallgödsel. Kommer lägga på nya gödsel varje år. Har gott om löv också, det skulle jag kunna använda med. Första året blev det väl nästan inget alls med betor som inte var röda, i år har det ändå gått bättre. Vattnade mer flitigt tidigt på säsongen. Sen ger jag liksom upp...Jag har god erfarenhet av polka. Sällan de misslyckas. Men de kräver vatten, det är sant.
Jag odlar röda avlånga Forono och de växer bra hos mig. Gula betor ÄR kinkigare. Jag får alltid sämre skörd av dem. Vissa år knappt något alls. De vita är trogna. De brukar alltid ge skörd, oavsett väder.
Tycker mig se att betor växer bättre år från år. Mitt land är en bit gräsmatta som jag fräste upp. Krattade bara bort gräs och ogräs och sådde där. Varje höst täcker jag med löv och varje vår skottar jag ut brunnen dynga. Jorden är ren sandjord men några års träget förbättrande har gett fin mull.
Jag ska även rensa i min varmbänk och toppa med ny gödsel. Funderar på att så typ vintersallat där och kanske få skörd mitt i vintern, vad tror ni? Den täcks med glasrutor endast.