Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmm ska vi ha vadslagning om grobarheten på tomatfrön som gick ut 2007? Jag vill ha 2 plantor och vis av erfarenheten så vet jag att tomater ha sisådär 200% grobarhet men de är ju något gamla så sådde ändå 4 frön :nailbiting: .
Tomater är knasiga. Jag hade för några år sedan en kruka med tomat på framsidan med galet full sol. Det var torka och bevattningsförbud så jag hade stampat jordgolv istället för gräsmatta. Utom... någonting grönt som växte fläckvis, vad var det? Tomatplantor :rofl:
 
Det har jag gjort med tulpaner, funkar bra. Det är ju dessutom då man ser var de finns och var de borde stå :D
Tänker de får hålla sig i krukor, jag vet ju att om jag planterar dem är allt jag kommer att få se små gröna virvlar i markhöjd (haren) eller gröna fina stänglar med blad (rådjur) men blir ändå så ledsen. Men båda är ju lite korta i rocken och rådjuren är lite lite nerviga (inte mycket men lite) så jag tänker att kruka på bänk, vid dörren, nära trottoaren kan fungera.
 
Snö igen! :banghead: jag är sugen på att börja fixa i trädgården ju! :D senaste suget är ramslök, så det ska jag försöka odla i år! Sett att det finns både frö och färdiga lökar och tänker att färdiga lökar borde man väl inte kunna misslyckas med? :o
Frön har jag hört att man lätt misslyckas med. (jag har transplanterat en från landet och den ynklingen stack upp förra året, tyvärr en då så man kunde inte gärna äta upp den, får se i år)
 
Jag ska så första fröna för året och funderar om jag kan sätta dom jorden som blivit över när jag planterat om mina rumsväxter? Eller kan det börja växa annat i det och förstöra för fröna?

Jag bor i lägenhet och vill gärna få återanvända jorden istället för att slänga bort den och köpa ny såjord.
 
Det ser lite skralt ut bland mina. Blomfröer, inte alls många som tagit sig upp ur jorden :cautious: stäppsalvia tex 3 av 25 fröer. Några sorter har inget grott alls på
 
Inte orkat läsa alla sidor sen jag var in sist (vad ni skriver, människor! :D) men undrar lite hur ni gör ni som tar gödsel. Tar ni färdigbrunnen? Eller kan man passa på när man mockar hagen? Och lägga i botten och sen jord på och så blir det varmbädd?
Måste googla hur man gör varmbädd att odla på.
 
Inte orkat läsa alla sidor sen jag var in sist (vad ni skriver, människor! :D) men undrar lite hur ni gör ni som tar gödsel. Tar ni färdigbrunnen? Eller kan man passa på när man mockar hagen? Och lägga i botten och sen jord på och så blir det varmbädd?
Måste googla hur man gör varmbädd att odla på.
Jag har både tagit direkt från stallgången/hagen och från gödselstacken (där det legat några månader).
Jag har kartong, ris/kvistar/löv/trädgårdsavfall, bajs, hö/halm, jord i lådorna. Brukar inte orka göra ordentlig varmbädd, men testar i år med plast ovanpå strå-lagret, i väntan på jord. Ska mäta temp imorn. Har dock varken isolerat på sidorna eller vattnat med varmvatten (som jag sett en del göra).
 
Till varmbädden är mixen av halm, urin och hästgödsel bäst för att få riktig fjutt på temperaturen dvs optimalt med en mindre bädd i boxen som mockas ut direkt till varmbädden. Vill du bara ha gödsel som gödning och jordmix så kan du nog ta från hagen - risken med obrunnen gödsel är dock att fler ogräsfrön överlever och följer med.

Den gödsel jag har tagit och använt i odlingarna - förutom den färska från boxarna när jag gjort varmbädd - är den som har legat längst på gödselplattan, vanligtvis två eller tre år. Då är den ju mer som jord direkt. Men den har jag mest använt i syfte att fylla ut och få in organiskt material i odlingsbäddarna.
 
Inte orkat läsa alla sidor sen jag var in sist (vad ni skriver, människor! :D) men undrar lite hur ni gör ni som tar gödsel. Tar ni färdigbrunnen? Eller kan man passa på när man mockar hagen? Och lägga i botten och sen jord på och så blir det varmbädd?
Måste googla hur man gör varmbädd att odla på.
Jag tar lite olika. När vi lagt på mycket gödsel har vi mest tagit brunnen eller nästan färdigbrunnen men det kommer med lite hyfsat färskt också. Detta finfördelar vi och myllar ner. Förra året la jag på rikligt med färsk gödsel mockad i hagen, dvs inget strö. Jag myllade ner det lite lätt innan jag planterade (denna bädd blev för grov i strukturen för direktsådd). Den största anledningen till att jag myllade ner det var för att andra tyckte det såg fult ut... :p

Varmbädd gör man på helt färsk gödsel som sedan avger värme när den börjar förbrännas. Man behöver då blanda in halm och vattna med varmt vatten (och gärna kiss) för att snabbt få igång processen.
 
Det ser lite skralt ut bland mina. Blomfröer, inte alls många som tagit sig upp ur jorden :cautious: stäppsalvia tex 3 av 25 fröer. Några sorter har inget grott alls på
Sådde du stäppsalvia inne? Jag har varit modig och enbart gjort kallsådder med dem efter att ha läst lite på bloggar och sådär om andras erfarenheter. Ska bli intressant att se hur det går.
 
Sådde du stäppsalvia inne? Jag har varit modig och enbart gjort kallsådder med dem efter att ha läst lite på bloggar och sådär om andras erfarenheter. Ska bli intressant att se hur det går.
Ja jag måste förstå saker och plantera ut dem när de är stora nog att känna igen annars rensar jag bort den i jakten på ogräs 🙄
 
Efter två dagars frånvaro kan jag konstatera att det börjat gro utomhus i plastbackar och tunnelväxthus. :love: All kål (vitkål, broccoli, svartkål, grönkål) har grott samt massor av spenat och rädisor. Humlesuga och rödmalva har också börjat titta fram. Känns riktigt kul men nu är det alltså dags att börja följa väderleksrapporten mer slaviskt om det blir kalla nätter. Då får fiberduken åka fram.

Inomhus har tomaterna grott och ställts under lampan. Maximalt 24 plantor om alla gror och överlever. 4 sorter. Dahliorna har en mer aggressiv tillväxt än väntat så dem ska jag snart toppa och plantera topparna som sticklingar.
 
Efter två dagars frånvaro kan jag konstatera att det börjat gro utomhus i plastbackar och tunnelväxthus. :love: All kål (vitkål, broccoli, svartkål, grönkål) har grott samt massor av spenat och rädisor. Humlesuga och rödmalva har också börjat titta fram. Känns riktigt kul men nu är det alltså dags att börja följa väderleksrapporten mer slaviskt om det blir kalla nätter. Då får fiberduken åka fram.

Inomhus har tomaterna grott och ställts under lampan. Maximalt 24 plantor om alla gror och överlever. 4 sorter. Dahliorna har en mer aggressiv tillväxt än väntat så dem ska jag snart toppa och plantera topparna som sticklingar.
Fasen nu blev "den late odlaren", aka Scata, intresserad - här ska sås frön ute nu :up:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp