Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har jag sett fjärilar några veckor. Strandskatorna har anlänt från sydligare breddgrader och i helgen såg jag en flock tranor på väg norrut! Krokusarna blommar för fullt! Jag älskar våren!!
Det är SÅ skönt efter denna vinter att det äntligen börjar vända på riktigt. Det har känts som att det aldrig tar slut och nu behöver man verkligen nånting som är glädjande. I morse hörde jag bofinkarna överrösta varandra in i sovrummet, och det flög svanar över åkrarna.

I helgen blir det en tripp till bygghandeln. Tänkte komma hem med byggmaterial till upphöjda odlingsbäddar. :)
 
Det är SÅ skönt efter denna vinter att det äntligen börjar vända på riktigt. Det har känts som att det aldrig tar slut och nu behöver man verkligen nånting som är glädjande. I morse hörde jag bofinkarna överrösta varandra in i sovrummet, och det flög svanar över åkrarna.

I helgen blir det en tripp till bygghandeln. Tänkte komma hem med byggmaterial till upphöjda odlingsbäddar. :)

Vad använder du för material när du bygger? Funderar på att sätta någon slags ram runt potatislandet jag tänkt göra, så att vi kan ha robotgräsklippare gåendes där ändå, men är lite tveksam till att använda tryckat virke där.
 
Vad använder du för material när du bygger? Funderar på att sätta någon slags ram runt potatislandet jag tänkt göra, så att vi kan ha robotgräsklippare gåendes där ändå, men är lite tveksam till att använda tryckat virke där.
Kommer inte använda tryckat virke utan något annat av grov kaliber så det håller länge. :) Det finns ju mer hållbara trädslag men jag kommer nog köpa vanligt furuvirke. Tänkte gå och kolla vad de har, jag får inte ut så mycket av att sitta på nätet och kolla på olika dimensioner och kostnader...
(Jag har inte byggt lådor såhär innan utan har ett land med låg träsarg av gamla brädor, resten har ingen kant samt en större låda/varmbänk av gamla brädor)
 
Köpte en liten pallkrage för jag ville testa så lite sånt som kanske vill titta upp nu men har varit förfärligt tråkigt väder med typ stormvindar och hagel sen dess 🤷 krokusar kikar iaf upp i rabatterna och mina små påskliljor vid entrén blommar antagligen snart 🤗. Hoppas på lite bättre väder i dagarna som kommer 🤞☀️🌱
 
Jag har ju hittat ynkliga tulpaner lie här o h var i gräsmattan. Någon har gjort ett misslyckat försök att få dem att funka som vårlökar.

Vartefter jag hittat så har jag flyttat till rabatter. De verkar trivas och föröka sig.
Så småningom får jag väl se vad det är för sorts tulpaner.
1616752929131.webp
 
Jag har ju hittat ynkliga tulpaner lie här o h var i gräsmattan. Någon har gjort ett misslyckat försök att få dem att funka som vårlökar.

Vartefter jag hittat så har jag flyttat till rabatter. De verkar trivas och föröka sig.
Så småningom får jag väl se vad det är för sorts tulpaner.
Visa bifogad fil 66840

Jag hittar fortfarande tulpaner i våra pallkragar varje vår, efter att jag gjort så jag med någon gång :laugh:
 
För somliga ändamål tycker jag att Nelson såpluggar är väldigt smidiga. Men fasen så dyra, nästan 6 kr/st (79:90 för 14 st) på Granngården... Har någon hittat billigare alternativ (i samma storlek/geometri) eller kanske nån billigare butik?
 
För somliga ändamål tycker jag att Nelson såpluggar är väldigt smidiga. Men fasen så dyra, nästan 6 kr/st (79:90 för 14 st) på Granngården... Har någon hittat billigare alternativ (i samma storlek/geometri) eller kanske nån billigare butik?
Svarar mig själv med att "Blomsterhavet" tar 49:90. Mindre dyrt iaf. 👍🏻😊
 
IMG_20210326_182648120.jpg

Jag hittade ett rum i huset som vi inte använder, och inledde projekt "växt-rum" såhär en fredagskväll :angel: Så i helgen får förhoppningsvis mina tomater lite större krukor och en flytt till källaren :D

Om jag hinner efter potatis/jordärtskocke-land grävande till mina nya kompisar :love:
 
Visa bifogad fil 66878
Jag hittade ett rum i huset som vi inte använder, och inledde projekt "växt-rum" såhär en fredagskväll :angel: Så i helgen får förhoppningsvis mina tomater lite större krukor och en flytt till källaren :D

Om jag hinner efter potatis/jordärtskocke-land grävande till mina nya kompisar :love:
Haha, jag önskar att jag också bara kunde 'hitta' ett extra rum sådär en Fredagkväll! <3
 
Haha, jag önskar att jag också bara kunde 'hitta' ett extra rum sådär en Fredagkväll! :heart

:laugh: Det har varit en gammal dusch för väldigt länge sedan, har gått under namnet "slaktkammaren" här hemma och vi har haft svårt att hitta användning för ett pyttelitet, helkaklat rum. Men nu när jag sopade bort spindelväven och det tjocka lagret damm på golvet och ställde in ett bord tror jag att maken ångade lite att han inte ockuperade det först till sina projekt :angel:
Yeah, bra timat att de kom fram före helgen ju! Hoppas de har rest väl, de små skockorna. Nästa sändningsomgång går iväg i helgen, kuverten tog slut senast men det är åtgärdat nu och återstår fyra på sändlistan. Tror de hamnar i sju olika landskap, när alla kommit fram. :)
IMG_20210327_101430816.webp


Hade det inte varit för dig hade vi förmodligen suttit inne framför TVn, nu har vi varit ute och grävt i tjäle och spöregn istället. :cautious::rofl:
Fick till en liten plätt som vi kan bygga ett ordentligare land runt omkring sen när tjälen släppt mer, så nu är snart dina skockor ytterligare ett steg på vägen att ta över värden! :D:love:
 
@nejlica Ååååh, jag blir alldeles rörd över engagemanget! Och vilken helt bedårande liten trädgårdsmästare, som en sann odlarsjäl som inte låter sig stoppas av något så världsligt som trist väder. :love:

Men skockornas levnadskraft är sådan att de bör tåla att ligga till sig i en hink med jord eller sand tills det är lite mer anständigt grävväder. Unna er lite tv också utan att oroas för deras skull. :)
 
@nejlica Ååååh, jag blir alldeles rörd över engagemanget! Och vilken helt bedårande liten trädgårdsmästare, som en sann odlarsjäl som inte låter sig stoppas av något så världsligt som trist väder. :love:

Men skockornas levnadskraft är sådan att de bör tåla att ligga till sig i en hink med jord eller sand tills det är lite mer anständigt grävväder. Unna er lite tv också utan att oroas för deras skull. :)
Den lilla trädgårdsmästaren var väldigt nöjd över att vi hade en anledning att gå ut! Och jag blev så ivrig när jag fick paketet igår att nu kunde jag inte hålla mig längre :laugh: :o
 
Små trädgårdsmästare. 😍 Min egen sprang ut i pyjamas och gummistövlar i morse så det var bara att hänga på. Det var ju nästan varmt ute för tusan. 😍 Så vi tittade till sådderna i växthuset och vattnade lite. Nu har även rosa kungsljus börjat gro! Är så glad över den. Jag vet inte om jag sett rosa kungsljus irl nån gång och är nånting jag upptäckte i år att det ens finns. En drömblomma för min sandiga väldränerade trädgård, verkligen min typ av blomma. Den och rosa stäppsalvia ser jag verkligen fram emot! Ska göra om min rabatt med två rosor och där ska dessa få bo.
 
Jag har äntligen spikat ihop den första blomlådan, får markduk imorgon och jord på måndag! Det ska bli så spännande att försöka få upp buskarna ur krukorna och försöka komma ihåg vad alla små groddar är för något. :D

Ärtorna var det visst för tidigt för att sätta ute, så jag får väl sitta på händerna ett par veckor till.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp