Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visa bifogad fil 66878
Jag hittade ett rum i huset som vi inte använder, och inledde projekt "växt-rum" såhär en fredagskväll :angel: Så i helgen får förhoppningsvis mina tomater lite större krukor och en flytt till källaren :D

Om jag hinner efter potatis/jordärtskocke-land grävande till mina nya kompisar :love:
Men åh nu blev jag avundsjuk. Och sugen på att fixa iordning nåt liknande.
 
Rensade ogräs i den lilla rutan som jag odlade vitlök på förra året. Hittade ett par knippen smålökar.
Alltså har jag missat ett par vitlökar när jag skördade. Delade dem och hoppas det det ska funka. Jag har ju satt nya lökar där i höstas. Blir det för tätt så får jag väl gallrings-äta. Det gör jag med vanlig gul och röd lök som jag medvetet sätter alldeles för tätt.

Borde kratta löv och elda undan. Men det har blåst varenda dag hittills så det varit omöjligt. Morgondagen ser vindstilla ut, men då ska jag inte vara hemma. Suck.
 
Äntligen lite trädgårdsjobb! Har klippt lite på bärbuskarna men det behövdes inte så mycket. Slängde gödsel på rabarbern och fyllde upp en zinkbalja med gödsel, däri växer det lite klen oregano i nästan ingen jord alls så den borde bli tämligen glad nu. :d Vi har också städat i uthuset där vi under vintern staplat in saker så det bara var en smal gång till hönsen kvar. Nu är det röjt och ordnat, skönt!
 
Jag har idag planterat lite sallad ute. Mycket mer än så blir det inte när vi ska flytta i juni.
Får vi se om de kommer upp eller om det är för kallt fortfarande. Har väl 10 000 frön av enda sorten så det är inte hela världen om fröna ruttnar heller.
 
Provar nu att odla näckrosor
 

Bifogade filer

  • 20210327_182427.webp
    20210327_182427.webp
    151,9 KB · Visningar: 16
Katten har haft roligt bland tomaterna... omsådd och kattsäkring idag alltså :cautious: Jaja, jag förlorar ju bara tre veckor så det får väl vara så då. Det kommer ju plantor i handeln så jag kan ju köpa en eller två iaf så jag får tomater lite tidigare.

@tanten: Jag var snål och sådde inte alla fröna jag fick av dig så jag har att så en omgång till av dem också :laugh:
 
Jaha, där sket sig typ all min odling jag planerat och köpt hem grejer till.
Vi har haft en ovanligt kall vinter i för att vara Skåne, ner till -15/-20. Trodde det skulle ta kål på mördarsniglarna, men icke. Där är redan fullt med små mördarsniglar i pallkragarna. Är helt onödigt att fortsätta, de äter allt i sin väg. Det som fungerar att så är väl potatis, morötter och rödbetor typ. Tomater, paprika och chili får jag ha i uterummet.
 
Någon som dragit upp vitlök från frön?
Några av mina vitlökar (som har en egen historia, men den skiter vi i) blommade förra året och jag knep bort fröställningarna så jag har vitlöksfrön att placera ut någonstans. Ska bli spännande och de hur det går. :)
 
Jaha, där sket sig typ all min odling jag planerat och köpt hem grejer till.
Vi har haft en ovanligt kall vinter i för att vara Skåne, ner till -15/-20. Trodde det skulle ta kål på mördarsniglarna, men icke. Där är redan fullt med små mördarsniglar i pallkragarna. Är helt onödigt att fortsätta, de äter allt i sin väg. Det som fungerar att så är väl potatis, morötter och rödbetor typ. Tomater, paprika och chili får jag ha i uterummet.

En kollega till mig gjorde "kjolar" till sina pallkragar. Då kunde inte mördarsniglarna klättra upp. Annars finns det ju metallkanter man kan sätta på pallkragarna som ska hindra dem.
 
Jaha, där sket sig typ all min odling jag planerat och köpt hem grejer till.
Vi har haft en ovanligt kall vinter i för att vara Skåne, ner till -15/-20. Trodde det skulle ta kål på mördarsniglarna, men icke. Där är redan fullt med små mördarsniglar i pallkragarna. Är helt onödigt att fortsätta, de äter allt i sin väg. Det som fungerar att så är väl potatis, morötter och rödbetor typ. Tomater, paprika och chili får jag ha i uterummet.
Man kan blanda en välling av vattenglas (natriumsilikat) och lerpulver som stryks på kanterna. Den tar sig sniglarna inte över. Haken är bara att det är känsligt för regn så man bör ha en skyddande träkant över, samt vara beredd på att förbättra skyddet ibland.
 
Man kan blanda en välling av vattenglas (natriumsilikat) och lerpulver som stryks på kanterna. Den tar sig sniglarna inte över. Haken är bara att det är känsligt för regn så man bör ha en skyddande träkant över, samt vara beredd på att förbättra skyddet ibland.
De är redan i pallkragarna, det skulle innebära att jag får slänga (bränna) all jord och börja om. Det är inte aktuellt. Har redan lagt flera års envist arbete att mota bort sniglarna, men det väller in säkert hundra nya varenda kväll när det är högsommar. Hade hoppats på att kylan skulle ta dem, men icke. Orkar inte ett år till med att gå runt och gråta medan jag skopar upp dem i en hink med ättika - varenda jävla kväll.
 
Vi köpte ett plommonträd på Jem&fix. Billigt som schöen. Visade sig efter en googling att det är härdigt i zon 1-2. Vi bor i zon 4 :cautious:

Jaja, nu står trädet där, mitt på gräsmattan och ser ynkligt ut. Vi får väl se hur länge det överlever..
 
Våren har kommit igång rejält hos oss (säger jag, samtidigt som det blåser halv storm och spöregnar utanför fönstret) och krokusarna har lämnat plats för påskliljorna som står i full blom sedan en dryg vecka tillbaka. Körsbärsträdet i trädgården har börjat slå ut och träden och buskarnas bruna kvistar har börjat skifta i grönt allteftersom knopparna slår ut. Underbart!

Vi var ute och röjde i trädgården på baksidan i veckan och lyckades tydligen fördriva 3 timmar O_o Jag var helt chockad när jag kom in, trodde det hade gått max en timme! Nästa helg ska vi ta itu med framsidan som är både mindre och i mindre behov av underhåll - vi ska mest bara rensa bort lite ogräs och lägga ut täckbark. Planen var att göra det idag, men BBCs prognos om "strong winds and heavy rain" känns av någon anledning inte jättelockande...

Nästa vecka får "non-essential retail" öppna här, så då ser jag fram emot en rejäl tur till plantskolan där jag bland annat ska köpa en rhododenderon samt lite fina perenner att plantera på baksidan!
 
Står i valet och kvalet om jag ska halshugga mina bifftomater eller inte. De har dragit iväg och blivit gängliga pga inomhustemperaturen (GUD vad jag längtar till att förodlingsrummet blir klart! :arghh:). Dessutom verkar de alla ha fått röta på halsarna, ser ganska trist ut.

20210328_135316.webp
 
Vi köpte ett plommonträd på Jem&fix. Billigt som schöen. Visade sig efter en googling att det är härdigt i zon 1-2. Vi bor i zon 4 :cautious:

Jaja, nu står trädet där, mitt på gräsmattan och ser ynkligt ut. Vi får väl se hur länge det överlever..
Vad tråkigt det är när det säljs växter till fel zon, man blir så lurad :mad:
Hoppas att det överlever trots allt, ibland funkar det ju.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp