Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jaha, där sket sig typ all min odling jag planerat och köpt hem grejer till.
Vi har haft en ovanligt kall vinter i för att vara Skåne, ner till -15/-20. Trodde det skulle ta kål på mördarsniglarna, men icke. Där är redan fullt med små mördarsniglar i pallkragarna. Är helt onödigt att fortsätta, de äter allt i sin väg. Det som fungerar att så är väl potatis, morötter och rödbetor typ. Tomater, paprika och chili får jag ha i uterummet.
Usch, jag som hoppas på att mitt ska hinna för innan sniglarna kommer i år. Dock nya pallkragar med snigelkant så hoppas det hjälper. Hos oss åt de dock gärna morötter, helt extremt med sallad men tomater, ärtor och jordgubbar klarade sig helt ok..
 
Idag påbörjades grävning i landet. :) Det är väldigt igenvuxet eftersom jag aldrig orkar ha ordning på det hela säsongen. Men rätt lättgrävt eftersom det bara är senare delen av säsongen då jag gett upp. :laugh: Kändes som Mount Everest men det gick rätt bra ändå när man väl börjat. Lilleman ville sparka boll etc så det blev bra pauser så att inte ryggen brakar samman första gången man är ute och gräver för säsongen.

Var också noga med att lyfta jordtorvorna med benen och rak rygg. Jäklar vad lätt hänt att man står där med sin böjda rygg och lyfter tungt. Tar lite längre tid eller känns mer omständligt att växla om och böja knäna istället men känns gött efteråt. :up: Blev inget inköp av virke denna helg men jag har istället börjat skissa en långsiktig plan för hur landet kan se ut. Nöjd med det! Bara vi fixar staketet i år så blir jag glad.

Jag vill också skaffa träd och buskar NU som ju tar lite tid på sig att växa. Första trippen till en plantskola i år kommer bli tämligen ruinerande kan jag gissa. 🤪
 
Tycker både gurka och kronärtskocka växer väldigt långsamt här...

Börjar bli dags att köpa nya pallkragar men har börjat tvivla lite över plats. Undrar om den tilltänkta är lite för skuggig.
 
En fråga. Jag har inga gröna fingrar alls men har en rabatt som jag behöver fixa till i år. Bor i zon 3 om jag förstått rätt (@Chili , bor jag i zon 3? 🙄). Såg på en av de stora blomaffärernas hemsida att de hade flera olika rabattförslag, hur bra som helst! Den skissen jag föll för mest med vintergröna växter är dock för zon 1 och 2, är det helt kört då? Kommer de växterna och blommorna inte passa hos mig?
 
En fråga. Jag har inga gröna fingrar alls men har en rabatt som jag behöver fixa till i år. Bor i zon 3 om jag förstått rätt (@Chili , bor jag i zon 3? 🙄). Såg på en av de stora blomaffärernas hemsida att de hade flera olika rabattförslag, hur bra som helst! Den skissen jag föll för mest med vintergröna växter är dock för zon 1 och 2, är det helt kört då? Kommer de växterna och blommorna inte passa hos mig?
De kommer inte överleva ett helt år om de bara är för zon 1-2. De kommer antagligen dö eller bli nedfrusna och eländiga under vintern så får du skaffa nya nästa år.
Det är ju möjligt att de går att ersätta med annat som likvärdigt men tåligare.
 
En fråga. Jag har inga gröna fingrar alls men har en rabatt som jag behöver fixa till i år. Bor i zon 3 om jag förstått rätt (@Chili , bor jag i zon 3? 🙄). Såg på en av de stora blomaffärernas hemsida att de hade flera olika rabattförslag, hur bra som helst! Den skissen jag föll för mest med vintergröna växter är dock för zon 1 och 2, är det helt kört då? Kommer de växterna och blommorna inte passa hos mig?

Vissa typer av växter kan funka i en högre zon, tex rosor (jag bor i zon 5 men har rosor som "ska" bo i zon 4). Fruktträd och perenna blommor är omöjligt skulle jag säga, de klarar inte vintern.
 
En fråga. Jag har inga gröna fingrar alls men har en rabatt som jag behöver fixa till i år. Bor i zon 3 om jag förstått rätt (@Chili , bor jag i zon 3? 🙄). Såg på en av de stora blomaffärernas hemsida att de hade flera olika rabattförslag, hur bra som helst! Den skissen jag föll för mest med vintergröna växter är dock för zon 1 och 2, är det helt kört då? Kommer de växterna och blommorna inte passa hos mig?
Fast.... Om de inte klarar sig så har du o andra sidan en ursäkt att köpa FLER växter. Jag är osäker på om det verkligen är negativt??? ;)
 
En fråga. Jag har inga gröna fingrar alls men har en rabatt som jag behöver fixa till i år. Bor i zon 3 om jag förstått rätt (@Chili , bor jag i zon 3? 🙄). Såg på en av de stora blomaffärernas hemsida att de hade flera olika rabattförslag, hur bra som helst! Den skissen jag föll för mest med vintergröna växter är dock för zon 1 och 2, är det helt kört då? Kommer de växterna och blommorna inte passa hos mig?
Zonerna skiljer ju sig en del i din stad/område. :) Jag vet områden som har zon 2 pga närheten till vattnet men i övrigt tror jag mestadels zon 3 stämmer rätt bra. Sen kan man ju ha mikroklimat i sin trädgård och genom att bygga lä, använda husväggar och liknande skapa ett mer gynnsamt klimat.

Är nog säkrast att gå på förslagen med ersättningsväxter så slipper en bli besviken! Och glöm inte att tänka på vad du har för jordmån, ifall den är genomsläpplig (mer sandig/grusig) eller mer vattenhållande (lera). Så man inte sätter helt fel växt på fel plats. Det går ju även att förändra jordmånen i rabatten men då får man ju ha det i åtanke och köpa material för det. :)
 
Zonerna skiljer ju sig en del i din stad/område. :) Jag vet områden som har zon 2 pga närheten till vattnet men i övrigt tror jag mestadels zon 3 stämmer rätt bra. Sen kan man ju ha mikroklimat i sin trädgård och genom att bygga lä, använda husväggar och liknande skapa ett mer gynnsamt klimat.

Är nog säkrast att gå på förslagen med ersättningsväxter så slipper en bli besviken! Och glöm inte att tänka på vad du har för jordmån, ifall den är genomsläpplig (mer sandig/grusig) eller mer vattenhållande (lera). Så man inte sätter helt fel växt på fel plats. Det går ju även att förändra jordmånen i rabatten men då får man ju ha det i åtanke och köpa material för det. :)

Skulle tro att det är mer åt lera än sand i alla fall 😃

Nu till nästa fråga, när kan jag börja plantera? Är det för kallt nu? Vi har plusgrader.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp