Jag älskar rosenvial. Som luktärter men stadigare och utan doft. Den återkommer åt efter år i mitt land utan någon skötsel alls. Den blir ganska naken nedtill mot marken så den hade nog passat bra med odling runt omkring eftersom den inte tar någon plats i den höjden. Jättefin till buketter också.Jag har en idé till min trädgård. En odlingslåda med spalje helst på små ben då den ska stå på ett trädäck (tänker att det är väl bättre för träet om det inte samlas fukt under lådan). I lådan skulle jag vilja ha plats för en växt som kan klättra upp för spaljén och blomma fint. En perenn som återkommer år från år. Sen skulle jag vilja ha plats att odla lite smått och gott som t.ex. rädisor i lådan också. Ingen jättestor låda men inte inte alltför liten. Idealet hade varit något mindre än en vanlig pallkrage.
Jag bor i Skåne vid kusten och lådan skulle stå så den har tegelvägg i öster och norr. Södersol från lunchtid ungefär och hela eftermiddagen. Mycket skyddat läge iom att det är ett hörn.
Är det nån av er som har en bra odlingslåda med spaljé som ni kan rekommendera? Vilken klätterväxt hade trivts där? Nåt som blommor fint under lång tid (perenn) är drömmen!
Jag har letat efter en odlingslåda på nätet men inte riktigt hittat nåt som jag fastnat för. Jo, den och klätterväxten måste kunna stå utomhus hela året då jag inte nån plats att ställa den inomhus.