Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en idé till min trädgård. En odlingslåda med spalje helst på små ben då den ska stå på ett trädäck (tänker att det är väl bättre för träet om det inte samlas fukt under lådan). I lådan skulle jag vilja ha plats för en växt som kan klättra upp för spaljén och blomma fint. En perenn som återkommer år från år. Sen skulle jag vilja ha plats att odla lite smått och gott som t.ex. rädisor i lådan också. Ingen jättestor låda men inte inte alltför liten. Idealet hade varit något mindre än en vanlig pallkrage.

Jag bor i Skåne vid kusten och lådan skulle stå så den har tegelvägg i öster och norr. Södersol från lunchtid ungefär och hela eftermiddagen. Mycket skyddat läge iom att det är ett hörn.

Är det nån av er som har en bra odlingslåda med spaljé som ni kan rekommendera? Vilken klätterväxt hade trivts där? Nåt som blommor fint under lång tid (perenn) är drömmen!

Jag har letat efter en odlingslåda på nätet men inte riktigt hittat nåt som jag fastnat för. Jo, den och klätterväxten måste kunna stå utomhus hela året då jag inte nån plats att ställa den inomhus.
Jag älskar rosenvial. :love: Som luktärter men stadigare och utan doft. Den återkommer åt efter år i mitt land utan någon skötsel alls. Den blir ganska naken nedtill mot marken så den hade nog passat bra med odling runt omkring eftersom den inte tar någon plats i den höjden. Jättefin till buketter också.
 
Jag älskar rosenvial. :love: Som luktärter men stadigare och utan doft. Den återkommer åt efter år i mitt land utan någon skötsel alls. Den blir ganska naken nedtill mot marken så den hade nog passat bra med odling runt omkring eftersom den inte tar någon plats i den höjden. Jättefin till buketter också.

Jättefin!! Brukar det finnas plantor att köpa eller måste man så dem själv?
 
Jag sådde frön från min knölvial och de har kommit upp!

Knölvialen dök oväntat upp i en rabatt några år efter att jag flyttat hit. Den är väldigt vacker men gör sig inte riktigt där den står. Har inte lyckats hitta jordknölarna under den för att kunna flytta heller.

I höst ska jag samla mer frön! Kul att ge bort eftersom det inte är en så vanlig växt.
 
Vi har byggt en barnkammarhylla, chilin villnredan flytta ut, okran växer så det knakar och vi kaaaaan ha köpt på oss tomater, paprika, gurka, melon och en massa örter också 😳
 

Bifogade filer

  • 20210329_194514.webp
    20210329_194514.webp
    142,5 KB · Visningar: 38
Jättefin!! Brukar det finnas plantor att köpa eller måste man så dem själv?
Det brukar finnas plantor att köpa. :) Min är sådär lysande rosa så det är ett litet lyckopiller tycker jag.

Annars funderar jag själv på klematis och/eller klätterrosor till två portaler jag vill bygga som ingång till trädgårdslandet. :) Jag har en torpträdgård så det avgör ju också lite vad som passar, tycker jag.
 
Skulle tro att det är mer åt lera än sand i alla fall 😃

Nu till nästa fråga, när kan jag börja plantera? Är det för kallt nu? Vi har plusgrader.
Det beror nog på vilka plantor du köper. :) Fråga på affären! Jag planterade äppelträd i april förra året (det var en kall april) och satte nog lite perenner omkring den tiden också.
 
Jag skulle också vilja ha tips på en klätterväxt. Kruxet här är att de ska stå på norrsidan av huset så de får framförallt sol tidig morgon och framåt seneftermiddag/kväll, dvs. skuggigt läge. Helst flerårig. Ska växa i hemmabyggda lådor med spaljé och gärna blomma i fina färger. Vad ska man sikta på då?
 
Jag skulle också vilja ha tips på en klätterväxt. Kruxet här är att de ska stå på norrsidan av huset så de får framförallt sol tidig morgon och framåt seneftermiddag/kväll, dvs. skuggigt läge. Helst flerårig. Ska växa i hemmabyggda lådor med spaljé och gärna blomma i fina färger. Vad ska man sikta på då?
Ska den blomma? Kanske då alpklematis eller klätterhortensia? Tror även vissa rosor funkar i skugga?
Annars om den inte behöver blomma, kanske murgröna, humle, pipranka.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Planerar vad jag ska ha i mina blomlådor och krukor, vi får se hur det går. Men känns ändå roligt att drömma.
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp