Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eh, många? :D Jag kör numera i släpvagnen, jag ledsnade på att sanera bilen hela tiden.
Jag brukar ta släpet också, men jag "orkade" inte ta med det till jobbet :angel:
Men 10 säckar var nemas problemas :up:
Det konstiga var att det fanns inga anfallande växter alls :eek: Jag kunde gå omkring där heeeeelt obesvärad, fast vid utgången så anföll två föpackningar kompostgaller istället :cautious:
 
Har beslutat mig för att skala ner odlingen och se vad jag kan odla i uterummet och på altanen (det är en halv trappa upp). Tomater, gurka och kryddor lär inte vara några problem.

Pratade med min kollega idag som bor en liten bit bort bara (några hundra meter). Hennes man hade tagit 600!!!! sniglar i trädgården en kväll.
 
Har beslutat mig för att skala ner odlingen och se vad jag kan odla i uterummet och på altanen (det är en halv trappa upp). Tomater, gurka och kryddor lär inte vara några problem.

Pratade med min kollega idag som bor en liten bit bort bara (några hundra meter). Hennes man hade tagit 600!!!! sniglar i trädgården en kväll.
Vi är hittills förskonade från sniglarna. Vet inte vad jag skulle göra om de dök upp i trädgården, de är så vidriga att jag går omvägar runt dem.
 
Har beslutat mig för att skala ner odlingen och se vad jag kan odla i uterummet och på altanen (det är en halv trappa upp). Tomater, gurka och kryddor lär inte vara några problem.

Pratade med min kollega idag som bor en liten bit bort bara (några hundra meter). Hennes man hade tagit 600!!!! sniglar i trädgården en kväll.
Fy fan verkligen! Mina föräldrar har hos sig och det är några hundra meter skogsmark emellan oss. De kan också plocka nåt hundratal per kväll men inte 600. :eek: Jag skattar mig mycket lycklig så länge de inte hittar hit. Men gör de det, kommer jag skaffa ankor. Turligt nog skulle vi lätt kunna ha ankor här.
 
Här minskade antalet sniglar rejält efter den torra sommaren 2018, som följdes av en relativt torr sommar 2019 också. Återstår att se hur det fortsätter framöver.
Husbandet är rätt svårövertalad om ankor, kanske går det lättare om jag tvingar ut honom på snigeljakt varje kväll... :angel:
 
Jahapp det blev två elho blomlådor. Nu ska det bara funderas på vad jag ska ha i sagda lådor. Fuchsia blir det i krukan som står i skugga, och en del kryddväxter i ena - tänker försöka driva upp riktigt mycket basilika och även persilja, dill och liknande. Men sen vore det kul med lite färg och blomster, kikat lite på dahlia. Det blir förbaskat varmt på em eftersom balkongen är sydväst. Jag har också en del mindre krukor och funderar på vad som inte kräver särskilt mycket plats. Kan man köpa och plantera mini-rosor och ha dem utomhus?
 
Jahapp det blev två elho blomlådor. Nu ska det bara funderas på vad jag ska ha i sagda lådor. Fuchsia blir det i krukan som står i skugga, och en del kryddväxter i ena - tänker försöka driva upp riktigt mycket basilika och även persilja, dill och liknande. Men sen vore det kul med lite färg och blomster, kikat lite på dahlia. Det blir förbaskat varmt på em eftersom balkongen är sydväst. Jag har också en del mindre krukor och funderar på vad som inte kräver särskilt mycket plats. Kan man köpa och plantera mini-rosor och ha dem utomhus?
Ja, du kan ha minirosor utomhus. De trivs t.o.m. bättre ute än inne.
 
Imorgon ska jag köpa potatiskrukor och jord. Men vad för jord är bäst när man odlar potatis i kruka? Har ni några tips här?
 
Jag måste försöka hålla ordning på gräsmattan i år pga sniglarna. Det var inte hopplöst förra året men situationen lär ju bli sämre och sämre så oklippt äng runt odlingarna känns riskabelt (=spaljen mot puckade grannen måste upp tidigt).
I en annan del av området (ett par hundra meter hemifrån) så var vägen täckt av sniglar då det regnat. Dödade säkert hundratals när jag körde igenom skocken
 
Jag måste försöka hålla ordning på gräsmattan i år pga sniglarna. Det var inte hopplöst förra året men situationen lär ju bli sämre och sämre så oklippt äng runt odlingarna känns riskabelt (=spaljen mot puckade grannen måste upp tidigt).
I en annan del av området (ett par hundra meter hemifrån) så var vägen täckt av sniglar då det regnat. Dödade säkert hundratals när jag körde igenom skocken
Usch, sniglar är verkligen vidriga. Jag är så oändligt tacksam över att jag numera slipper dem.
 
1617040843046.webp


:love:

Man kan alltid få drömma
 
Har beslutat mig för att skala ner odlingen och se vad jag kan odla i uterummet och på altanen (det är en halv trappa upp). Tomater, gurka och kryddor lär inte vara några problem.

Pratade med min kollega idag som bor en liten bit bort bara (några hundra meter). Hennes man hade tagit 600!!!! sniglar i trädgården en kväll.
Jag tror att hönsen äter sniglar, eller deras ägg, för jag har numer i princip helt snigelfritt, innan åt sniglarna såväl sallad som jordgubbar för mig :)
 
Jag tror att hönsen äter sniglar, eller deras ägg, för jag har numer i princip helt snigelfritt, innan åt sniglarna såväl sallad som jordgubbar för mig :)
det kanske de gör, men mina höns går inte så långt som dit där merparten av våra sniglar befinner sig. Och det har ändå minskat rejält här, som sagt.
 
IMG_20210329_223432_186.webp

Bjuder på en grönchock. 💚 Har fått knipsa av många blommor på chili och paprika. Gurkan har börjat blomma och ska få ny kruka och flytta till fönstret. Auberginerna har börjat utveckla taggar på bladen så det gör inspektionsrundorna lite mer spännande... 😶
 
Vad var det för fel när tomaterna får lila stjälkar?
De är nysådda (i såjord) och har än så länge bara hjärtblad.
 
Jag har en idé till min trädgård. En odlingslåda med spalje helst på små ben då den ska stå på ett trädäck (tänker att det är väl bättre för träet om det inte samlas fukt under lådan). I lådan skulle jag vilja ha plats för en växt som kan klättra upp för spaljén och blomma fint. En perenn som återkommer år från år. Sen skulle jag vilja ha plats att odla lite smått och gott som t.ex. rädisor i lådan också. Ingen jättestor låda men inte inte alltför liten. Idealet hade varit något mindre än en vanlig pallkrage.

Jag bor i Skåne vid kusten och lådan skulle stå så den har tegelvägg i öster och norr. Södersol från lunchtid ungefär och hela eftermiddagen. Mycket skyddat läge iom att det är ett hörn.

Är det nån av er som har en bra odlingslåda med spaljé som ni kan rekommendera? Vilken klätterväxt hade trivts där? Nåt som blommor fint under lång tid (perenn) är drömmen!

Jag har letat efter en odlingslåda på nätet men inte riktigt hittat nåt som jag fastnat för. Jo, den och klätterväxten måste kunna stå utomhus hela året då jag inte nån plats att ställa den inomhus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Artros hos ung hund
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp