Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en idé till min trädgård. En odlingslåda med spalje helst på små ben då den ska stå på ett trädäck (tänker att det är väl bättre för träet om det inte samlas fukt under lådan). I lådan skulle jag vilja ha plats för en växt som kan klättra upp för spaljén och blomma fint. En perenn som återkommer år från år. Sen skulle jag vilja ha plats att odla lite smått och gott som t.ex. rädisor i lådan också. Ingen jättestor låda men inte inte alltför liten. Idealet hade varit något mindre än en vanlig pallkrage.

Jag bor i Skåne vid kusten och lådan skulle stå så den har tegelvägg i öster och norr. Södersol från lunchtid ungefär och hela eftermiddagen. Mycket skyddat läge iom att det är ett hörn.

Är det nån av er som har en bra odlingslåda med spaljé som ni kan rekommendera? Vilken klätterväxt hade trivts där? Nåt som blommor fint under lång tid (perenn) är drömmen!

Jag har letat efter en odlingslåda på nätet men inte riktigt hittat nåt som jag fastnat för. Jo, den och klätterväxten måste kunna stå utomhus hela året då jag inte nån plats att ställa den inomhus.
Jag gillar cultura från plantagen. En av varianterna jag har är ungefär motsvarande en halv pallkrage. Ska finns någon spaljé som hör till, men jag har köpt spaljéer på Lidl vid något tidigare tillfälle som jag kör i min ena låda där jag har ärtor och bönor.
 
Jag gillar cultura från plantagen. En av varianterna jag har är ungefär motsvarande en halv pallkrage. Ska finns någon spaljé som hör till, men jag har köpt spaljéer på Lidl vid något tidigare tillfälle som jag kör i min ena låda där jag har ärtor och bönor.

Den är fin! Tack för tipset! :heart

Där står att den ska tas in på vintern eller på annat sätt skyddas. Hur gör du?
 
Den är fin! Tack för tipset! :heart

Där står att den ska tas in på vintern eller på annat sätt skyddas. Hur gör du?
Mina har stått ute som de är faktiskt för jag har ingen möjlighet att ta in dem då jag bor i lägenhet. De blir gråare i träet och jag misstänker att livslängden blir kortare, men tänker att man kan byta ut plankorna om de blir allt för fula.
 
Nu har jag planterat potatis i potatiskrukor! Jag lyckades lura i sambon att de är redo att stå ute redan nu :devil:
När jag kom hem så sa jag att de nog inte riktigt är redo att stå ute än..... Stackars småttingar liksom!

Så han tyckte att jag kunde ha dem på min sida sängen. Sen påpekade jag att halva hans arbetsrum är ju faktiskt tomt! Det får med LÄTTHET plats 8 potatiskrukor där! Och vipps så kunde han inte säga emot. Så nu har jag planterat 16 potatisar i 8 krukor och sambon har gått med på att ha dem i sitt rum :love:

Det blev en kruka rocky (tror jag det var) 2 zoee och 5 mandelpotatis. Tänker mig att jag kan köpa fler krukor sedan när vädret blir bättre. För det får faktiskt plats massor krukor på nästa uteplats, så att nuvarande blir belamrad gör liksom ingenting :angel::angel:
 
Såg en massa blått från fönstret idag så var tvungen att studera lite närmare. Våra blåsippor har sannerligen brett ut sig sedan vi ansade syrenen där de växer. :) Och så kommer det en massa randiga krokusar, så himla fina!
IMG_20210330_143533_484.webp
 
Nu har jag planterat potatis i potatiskrukor! Jag lyckades lura i sambon att de är redo att stå ute redan nu :devil:
När jag kom hem så sa jag att de nog inte riktigt är redo att stå ute än..... Stackars småttingar liksom!

Så han tyckte att jag kunde ha dem på min sida sängen. Sen påpekade jag att halva hans arbetsrum är ju faktiskt tomt! Det får med LÄTTHET plats 8 potatiskrukor där! Och vipps så kunde han inte säga emot. Så nu har jag planterat 16 potatisar i 8 krukor och sambon har gått med på att ha dem i sitt rum :love:

Det blev en kruka rocky (tror jag det var) 2 zoee och 5 mandelpotatis. Tänker mig att jag kan köpa fler krukor sedan när vädret blir bättre. För det får faktiskt plats massor krukor på nästa uteplats, så att nuvarande blir belamrad gör liksom ingenting :angel::angel:

Alltså, jag ska visa maken ditt inlägg om jag behöver hjälp med att gräva potatisland i påsk! :idea::rofl::rofl::rofl:
 
Vårtecken 😍
Hade faktiskt gett upp om mina krokusar men nu kan jag t om tänka mig att sätta fler i höst 😁
Visa bifogad fil 67083
Krokusar ska man aldrig ge upp på.

Plantera bredvid de där, så området blir större. Jag planterar ett gäng varje höst. Det blir ruggar där jag satt dem. Ett par lökar ger med tiden ett litet krokusbuskage. Ibland särar jag på dem om det blir för kompakt med en färg. Det finns så många häftiga färgvarianter.

Någon tidigare ägare har planterat krokusar på några ställen och de kommer troget upp varje vår. Däremot förökar de sig inte så som botaniska krokusar gör tyvärr.
 
Är det någon som har tips angående krokusar och Rådjävlarna? Har en plätt och skulle vilja ha fler men de enda jag får se blommorna på är de som jag ställer gallret till en gammal kaninbur över, resten äts upp innan blomningen börjar :(
Jag har också problem med rådjur (, älgar och kaniner. ) Jag håller på att testa Trico garden. Ett medel gjort av fårtalg som man sprayar på växterna. Det ska smaka så illa att de låter bli och varar i någon månad beroende på hur mycket det regnar.
Att strö blodmjöl över växterna ska också kunna funka, men det får man fylla på efter regn.
 
Är det någon som har tips angående krokusar och Rådjävlarna? Har en plätt och skulle vilja ha fler men de enda jag får se blommorna på är de som jag ställer gallret till en gammal kaninbur över, resten äts upp innan blomningen börjar :(

Utöver vad @Honungshumlan förslår säger jag sätt upp tussar med rå fårull.

Edit: Fast allra bäst är en jägare med bössa :angel: jag är så pissless på rådjurskräken här, en granne blev tom av med potatisblasten! :rage:
 
Våra rådjur är nog finsmakare. Krokusar brukar stå kvar men alunrot i rabatterna är nomnomnom. De har också skavt på mitt persikoträd har jag sett, det är inte mycket till grenar kvar på det. Men det lever. :up:

Jösses vad det drillar i trädgården nu tidigt på morgonen! Fantastiskt. :love: Man känner verkligen att det är nu det händer.
 
Försökte attackera mitt trädgårdsland. Det var mest klet. Jorden reder sig inte än.
Stoppade grepen i en pallkrage för att försöka få bort eländiga hallonskott som letat sig dit men det var tjäle en bit ner i jorden.

Mina rabatter och land är hopplöst igenväxta med kvickrot, gräs och ogräs. Jag var inte så pigg förra sommaren så mycket är eftersatt. Tänkte att om jag börjar tidigt så kanske jag hinner få nån fason på det innan hösten :D
 
Våra rådjur är nog finsmakare. Krokusar brukar stå kvar men alunrot i rabatterna är nomnomnom. De har också skavt på mitt persikoträd har jag sett, det är inte mycket till grenar kvar på det. Men det lever. :up:

Jösses vad det drillar i trädgården nu tidigt på morgonen! Fantastiskt. :love: Man känner verkligen att det är nu det händer.
Våra verkar föredra tulpaner framför krokus.
 
Spinner vidare på ämnet krokus. De tidigare ägarna tyckte att det var fint med att sprida krokus i gräsmattan. Så det kommer upp lite här och där. Jättefina blommor men de blir ju nertrampade. Kan de grävas upp och flyttas?
 
Jag avskyr getingar och humlor. Ett år, det berömda getingåret, fick jag ställa TVÅ fällor i pallkragen för rabarberna för de kröp överallt. Även Anticimex som var här och fick spraya huset sa att det var en hemsk getingsommar.

MEN jag inser ju att min skörd blir betydligt mindre och nästintill obefintlig om inte de finns. Så ni som kanske vet, kan man ha såna vattenställen med glaskulor utan att riskera att få för många getingar och humlor?
 
Spinner vidare på ämnet krokus. De tidigare ägarna tyckte att det var fint med att sprida krokus i gräsmattan. Så det kommer upp lite här och där. Jättefina blommor men de blir ju nertrampade. Kan de grävas upp och flyttas?
Jag flyttar (=delar) mina krokusar varje år. Det blir täta ruggar och jag delar så jag får färg på fler ställen.

Bäst är att flytta dem "in green" dvs just nu när de är i full växt.
Gräv ner dem där du inte går.

Mina växer framför köksfönster så jag kan njuta varje morgon :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Wobbi stövlar
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp