Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kastar bara ut fröer och får massor med vallmo. Dock är pionvallmo något kinkigare än vanliga.
Förra årets pallkrage. Jag tänkte att vallmo skulle komplettera mina purjolökar, men dom tog över totalt. 🙈

Visa bifogad fil 67152
Inte alls orättvist eller så 🙄
Åh andra sidan verkar jag ha svårt med allt i den rabatten jag provat i. Eller allt utom pionerna. Börjar bli knäpp på den rabatten 😔
 
Just när jag hade börjat tappa hoppet och trodde att jag vattnat ihjäl dem så har mina begoniaknölar börjat bryta sig fram :) Det sticker upp något i 6 av 10 krukor, inte illa ändå! Får se om resterande 4 dyker upp snart.

Tagetesen är det fortfarande ingen aktivitet bland, men de sådde jag å andra sidan bara för en vecka sedan.

Är för övrigt väldigt glad att jag hade tålamod och inte började plantera ut saker under min semester förra veckan. Vi brukar ha väldigt tidiga och milda vårar här och jag fnissade lite åt odlingsartiklar som varnade för frost i april, men se imorgon ska det gå från 13 grader på dagen till -1 på natten och på måndag ska det bli -3 på natten :wtf:
 
IMG_20210401_104030709.webp

Lilla trädgårdsmästaren hjälper mig att plantera lök, hon följer ditt råd @tanten om att planera tätt för att kunna gallra i sommar :idea: :laugh:
 
:arghh::arghh:
Jag har ett Transparent Blanche som är ett par år gammalt. Jag har vårdat det ömt och vattnat flitigt om sommaren. Jag älskar att ta ett TB direkt från trädet och mumsa i mig. Har längtat efter dagen när det ska börja ge frukt.

Tittade till det nyss och blev lite fundersam för knopparna ser inte ut att ha svällt alls. Krafsade vid roten och mycket riktigt så ramlar det omkull.
SORKDJÄVLARNA har satt i sig det under vintern. :rage:

Rusade bort till de två andra som jag satt närmare bäcken och de ser ut att sitta fast.

Enda skillnaden är att de där två har jag pepprat med allium i planteringsgropen. När jag satte Transparent-trädet tänkte jag inte så långt.
Nu får jag spara ihop till ett nytt träd och armera alltihop med mängder av allium. :cry:

Jag HATAR sork!
 
:arghh::arghh:
Jag har ett Transparent Blanche som är ett par år gammalt. Jag har vårdat det ömt och vattnat flitigt om sommaren. Jag älskar att ta ett TB direkt från trädet och mumsa i mig. Har längtat efter dagen när det ska börja ge frukt.

Tittade till det nyss och blev lite fundersam för knopparna ser inte ut att ha svällt alls. Krafsade vid roten och mycket riktigt så ramlar det omkull.
SORKDJÄVLARNA har satt i sig det under vintern. :rage:

Rusade bort till de två andra som jag satt närmare bäcken och de ser ut att sitta fast.

Enda skillnaden är att de där två har jag pepprat med allium i planteringsgropen. När jag satte Transparent-trädet tänkte jag inte så långt.
Nu får jag spara ihop till ett nytt träd och armera alltihop med mängder av allium. :cry:

Jag HATAR sork!

Så jäkla tråkigt! :rage::arghh: Råkade ut för samma med det fina familjeträdet vi fick när vi flyttade in i huset :cry: Nästa träd fick en väldigt massa hönsnät runt rotklumpen när jag planterade det, har i alla fall hjälpt ett par år.


Edit: Vårt TB är planterat i en annan del av trädgården och jag hoppas det ska klara sig bättre där, älskar också de äpplena! :love: det är barndomsminnen för mig!
 
Så jäkla tråkigt! :rage::arghh: Råkade ut för samma med det fina familjeträdet vi fick när vi flyttade in i huset :cry: Nästa träd fick en väldigt massa hönsnät runt rotklumpen när jag planterade det, har i alla fall hjälpt ett par år.
Jag har försökt tidigare. På gården satte jag ofantliga mängder påskliljor runt ett träd. I förvissnignen att sork inte gillar påskliljor.

På våren kom det upp påskliljor på de mest oväntade ställen. Och trädet lutade. De djävlarna hade helt enkelt burit iväg lökarna :rage:

Ska investera i kycklingnät också. Kycklingnät och allium ska väl åtminstone orsaka dem lite besvär..... Om inte annat så blir det jobbigt att flytta lökar genom nätet.

Det är KRIG!
 
Jag har försökt tidigare. På gården satte jag ofantliga mängder påskliljor runt ett träd. I förvissnignen att sork inte gillar påskliljor.

På våren kom det upp påskliljor på de mest oväntade ställen. Och trädet lutade. De djävlarna hade helt enkelt burit iväg lökarna :rage:

Ska investera i kycklingnät också. Kycklingnät och allium ska väl åtminstone orsaka dem lite besvär..... Om inte annat så blir det jobbigt att flytta lökar genom nätet.

Det är KRIG!

Jagar inte katterna sorkar? Min pappas katt var en djävul på sork. Hon var en lust mördare som lämnade bitar här och var. Min erfarenhet är att katter gillar att döda (och äta) sork
 
Jag har försökt tidigare. På gården satte jag ofantliga mängder påskliljor runt ett träd. I förvissnignen att sork inte gillar påskliljor.

På våren kom det upp påskliljor på de mest oväntade ställen. Och trädet lutade. De djävlarna hade helt enkelt burit iväg lökarna :rage:

Ska investera i kycklingnät också. Kycklingnät och allium ska väl åtminstone orsaka dem lite besvär..... Om inte annat så blir det jobbigt att flytta lökar genom nätet.

Det är KRIG!
Låna min hund. Hon äter sorkar :D
 
Min plan för påskhelgen är att gräva om en 5 m lång rabatt. Perennerna behöver delas och planteras om. Framför allt behöver jag rensa bort parksalladen :banghead::rage:
Frågan är om det är för tidigt att gräva nu, en del av perennerna har inte kommit upp ännu. Men jag har miljoner av scillalökar som jag behöver flytta och även krusbärsbusken ska få ny plats. Väntar jag så blir det växtexplosion.

Jag vet att vissa av petennerna helst sk flyttas på hösten, nån då har jag ingen inspiration för trädgårdsarbete 😉.

Tips på hur jag gör med perenner som inte börjat växa ännu.

/Lizzie

20210401_130103.webp
 
Jag har försökt tidigare. På gården satte jag ofantliga mängder påskliljor runt ett träd. I förvissnignen att sork inte gillar påskliljor.

På våren kom det upp påskliljor på de mest oväntade ställen. Och trädet lutade. De djävlarna hade helt enkelt burit iväg lökarna :rage:

Ska investera i kycklingnät också. Kycklingnät och allium ska väl åtminstone orsaka dem lite besvär..... Om inte annat så blir det jobbigt att flytta lökar genom nätet.

Det är KRIG!
Det är dax att träna Torsten i sork-jakt :angel:
 
Det uppenbara svaret är... FLER KATTER :D
:mad:

Nej tack. Det räcker med de tapeter för många tusenlappar som är sönderrivna och soffan som är noppig på ena gaveln. Jag och katter har inget harmoniskt förhållande. Fanns det inga möss så skulle jag leva helt utan katt.
Sorry.
 
Apropå krokus, hur sprider de sig? Kan de på nåt sätt självså sig i gräsmattan? Vi gjorde om en försummad rabatt förra året, där det alltid varit en hel del krokus. Nu plötsligt är det en massa krokusar i gräsmattan utanför rabatten.
Kan de på något sätt ha följt med ogräset som rensades bort från rabatten? Borde man inte ha sett eventuella lökar? Eller kan de vara så små att man missar dem?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp