Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har grävt i landet idag, nästan klar med en av tre bäddar. Så nöjd med våra insatser där, jorden är nu riktigt mörk och fyllig istället för ljusbrun och helt finkornig.
Hittade ett avbrutet skott chokladmynta som rotat sig i gruset vid huset. Tog upp den och delade upp i fyra krukor så nu har jag även utökat det beståndet (har en planta i kruka).
IMG_20210401_202117_006.webp
 
Var på den lilla söta handelsträdgården i grannsamhället och köpte en jordgubbskruka. På vägen ut blev jag attackerad av svarta vinbär 'Petter' och rabarber 'Berit'. Lyckades värja mig mot blomsterattackerna, inte ens en pensé följde med.
Men nu måste jag ju komma på nåt att ha i jordgubbskrukan. Jordgubbar eller kryddor kanske
 
Några färre tomatfrön än beräknat tog sig (antagligen för att jag glömde vattna dem...:angel:)
Funderar på att sätta nya, men är det för sent nu?
 
Vad är det egentligen för skillnad på växthusgurka och frilandsgurka?
Eller rättare sagt, hur känslig är en växthusgurka? Måste den bo i växthus?

*funderingar medan gurkfröna petas ner i jorden...*
 
Jag rev ihop övervuxen mangold och bönstjälkar i höstas och nu satte jag en tändsticka till det och eldade det i mitten av landet.

Men, jag sjönk ner på flera ställen. Trädgårdslandet är underminerat av sorkarna. Får försöka elda fart på jordfräsen och fräsa upp allt så jag får bort gångarna. Jorden reder sig nästan så det borde gå. Bara för några dagar sedan var det bara klägg och klet.
 
Vad är det egentligen för skillnad på växthusgurka och frilandsgurka?
Eller rättare sagt, hur känslig är en växthusgurka? Måste den bo i växthus?

*funderingar medan gurkfröna petas ner i jorden...*
Med växthusgurka menar du slanggurka? Den brukar vilja har det ordentligt varmt. Men ibland kan man få gurkor även ute om man har dom i ett varmt och skyddat läge.
 
Satte ihop växthuset till pallkragen i eftermiddags.
IMG_20210402_155610.webp

Lägg särskilt märke till de enorma rabarberna i förgrunden.

Funderar på om jag ska ha mina odlingar i krukor eller om jag orkar gräva ett litet trädgårdsland. Lutar åt krukor, i varje fall i år.
Fast jag ska nog göra ett litet land vid altanen med ringblomma och lite annat smått och gott. Måste ju ha mat till insekterna i närheten av mitt insektshotell.
 
Med växthusgurka menar du slanggurka? Den brukar vilja har det ordentligt varmt. Men ibland kan man få gurkor även ute om man har dom i ett varmt och skyddat läge.
ja, det är slanggurka, det står på fröpåsen att den vill växa i växthus.
Jag hoppas att jag får tag i ett nytt överdrag till mitt enkla plastväxthus, för det är perfekt för mina gurkodlingar - jag har hängt upp kompostgaller som gurkorna klättrar i, funkar skitbra!
 
Behöver inspiration till vad jag ska odla i min varmbänk. :) Den är lite större än en pallkrage och hög som kanske 3 pallkragar på höjden om man fyller upp den helt. Den har utmärkt jord eftersom jag bara lassat i gödsel och halm i två år, samt i höstas täckte jag med löv. Jag tänkte vända ner löven i jorden nu.

Mitt lock har dock gått sönder. Men läget är full sol och just nu är kanterna ca 30 cm högre eller mer än jorden (i bakkant iaf) vilket ger skydd. Jag kan också lägga över fiberduk.

Kan inte bestämma mig för om jag ska använda den nu för att förodla (vad?) eller ska jag så nånting där nu som kan växa hela sommaren, och kanske ny sådd sent på säsongen av tex spenat för höstskörd? Är lite sugen på att nyttja den för nånting som kräver växthus egentligen, typ slanggurka? Hinner man så sommarblommor nu och plantera ut dem lagom tills det är dags att så/plantera ut gurka?

Ja hit me, vad skulle ni göra? :)
IMG_20210328_202704_846.webp
 
Jag funderar på om man skulle kunna så morot och spenat i en solig pallkrage idag? Är inte så hemma på det här med vintersådd än.

Siktar på en inköpstur idag för jord, gödsel och pallkragar :)
 
Köpte jordgubbsplantor på rean förra året och de fick helt enkelt åka ner i en odlingslåda där det fanns plats. Egentligen lite för skuggigt för dem där men tänkte att det inte borde spela så stor roll under hösten /vintern.

Idag har jag planterat om dem i en lämpligare låda. 2st hade revat sig. När brukar de göra det? Finns det möjlighet att jag kan fylla resten av lådan i år bara på revade plantor eller behöver jag köpa till fler?

IMG_20210403_120249.webp
 
Jag har en liten balkong med: tre små krukor ca 20 cm i diameter, en relativt smal men hög blomlåda 24 diameter. Två blomlådor från elho 60 cm långa och en något större kruka ca 26 cm diameter. Krukorna har vanligt djup.

Tanken är minirosor i två av de mindre krukorna. Kryddväxter i en av elholådorna, basilika, persilja, rosmarin, dill, gräslök. En fuchsia i den höga blomlådan och tar gärna emot förslag på andra blommor som trivs i solen elho blomlådan och tomater i den större krukan.

Men nu tittar jag på jord och det är en djungel. Såjord, blomsterjord, kaktus och grönsaksjord, rosenjord, torr jord, jord med leicakulor osv. Många verkar inte finnas i mindre än 10 kg säckar. Balkongen kommer bara bestå av säckar med jord + att det blir dyrt innan jag ens börjat köpa plantorna.

Hjälp, hjälp!?
 
Jag har en liten balkong med: tre små krukor ca 20 cm i diameter, en relativt smal men hög blomlåda 24 diameter. Två blomlådor från elho 60 cm långa och en något större kruka ca 26 cm diameter. Krukorna har vanligt djup.

Tanken är minirosor i två av de mindre krukorna. Kryddväxter i en av elholådorna, basilika, persilja, rosmarin, dill, gräslök. En fuchsia i den höga blomlådan och tar gärna emot förslag på andra blommor som trivs i solen elho blomlådan och tomater i den större krukan.

Men nu tittar jag på jord och det är en djungel. Såjord, blomsterjord, kaktus och grönsaksjord, rosenjord, torr jord, jord med leicakulor osv. Många verkar inte finnas i mindre än 10 kg säckar. Balkongen kommer bara bestå av säckar med jord + att det blir dyrt innan jag ens börjat köpa plantorna.

Hjälp, hjälp!?
Vanlig plsntjord hade jag köpt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp