Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Köpte jordgubbsplantor på rean förra året och de fick helt enkelt åka ner i en odlingslåda där det fanns plats. Egentligen lite för skuggigt för dem där men tänkte att det inte borde spela så stor roll under hösten /vintern.

Idag har jag planterat om dem i en lämpligare låda. 2st hade revat sig. När brukar de göra det? Finns det möjlighet att jag kan fylla resten av lådan i år bara på revade plantor eller behöver jag köpa till fler?

Visa bifogad fil 67329

Du kan absolut fylla på med revade jordgubbar. Jag köpte plantor till 2 pallkragar, och hade 5 pallkragar när säsongen var slut just för att de revade sig otroligt mycket. Har inte öppnat upp min vinterförtäckning än så vet inte om de börjat reva sig. Men tänk på att inte plantera för tätt, växterna blir stora och behöver sin plats, samt att smitta sprider sig lättare om de står för tätt. Jag har allt ifrån 6 -10 plantor i varje pallkrage, 10 visade sig vara för många sett till hur stora plantorna blev mot slutet av säsongen.
 
Jag har en liten balkong med: tre små krukor ca 20 cm i diameter, en relativt smal men hög blomlåda 24 diameter. Två blomlådor från elho 60 cm långa och en något större kruka ca 26 cm diameter. Krukorna har vanligt djup.

Tanken är minirosor i två av de mindre krukorna. Kryddväxter i en av elholådorna, basilika, persilja, rosmarin, dill, gräslök. En fuchsia i den höga blomlådan och tar gärna emot förslag på andra blommor som trivs i solen elho blomlådan och tomater i den större krukan.

Men nu tittar jag på jord och det är en djungel. Såjord, blomsterjord, kaktus och grönsaksjord, rosenjord, torr jord, jord med leicakulor osv. Många verkar inte finnas i mindre än 10 kg säckar. Balkongen kommer bara bestå av säckar med jord + att det blir dyrt innan jag ens börjat köpa plantorna.

Hjälp, hjälp!?
Vanlig plantjord räcker. Inte den absolut billigaste, det brukar inte vara så mycket att ha. Jag skulle köpa en säck kogödsel och blanda i, då blir det lite mer näringsrikt. Kanske 1/3 kogödsel och 2/3 plantjord?
 
Vanlig plantjord räcker. Inte den absolut billigaste, det brukar inte vara så mycket att ha. Jag skulle köpa en säck kogödsel och blanda i, då blir det lite mer näringsrikt. Kanske 1/3 kogödsel och 2/3 plantjord?

Det räcker inte att blanda i växtnäring? Jag tänker planteringsjord kvalitet, blomjord med leca och en burk med plantnäring. Och så/kaktusjord? Men ingen rosor eller grönsaksjord. Just det och lecakulor.

Edit: Den enda kogödseln är 40 liter
 
Idag har jag planterat penséer i krukor i trädgården :love:

Jag gjorde också en första liten insats till att anlägga en ny rabatt. Jag behöver köpa ny jord till en rabatt som är 70 cm x 4 meter. Behöver fylla upp ca 10-15 cm. Vilken jord hade ni valt? Jag ska ha lite blommor där, både perenner och annueller. Kanske en och annan krydda också. Var kan man hitta prisvärd jord?
 
Det räcker inte att blanda i växtnäring? Jag tänker planteringsjord kvalitet, blomjord med leca och en burk med plantnäring. Och så/kaktusjord? Men ingen rosor eller grönsaksjord. Just det och lecakulor.

Edit: Den enda kogödseln är 40 liter
Jo, ska du inte ha så många krukor kan du göra på det sättet, jag tänker i lite större än balkong.. funderar på att köpa en pall jord till exempel. :angel: bra planteringsjord räcker i någon vecka, sen kan du börja tillföra näring. Lekakulor i botten är lämpligt! Vad tänkte du ha kaktusjord till?
 
Jag som verkligen ogillar Lidl gick faktiskt in där idag. Köpte en fröpåse och den var felmärkt såg jag när jag kom hem och hade planterat. Så frågan är, har jag sått doroteablomma eller isört? På vissa ställen ska man ha mörk plast på doroteablomman, på andra ställen ljus plast och eftersom jag inte vet vad jag har sått vet jag inte vad jag ska göra?
Jag köpte ju den för att det skulle vara doroteablomma...:cautious:
 
Jo, ska du inte ha så många krukor kan du göra på det sättet, jag tänker i lite större än balkong.. funderar på att köpa en pall jord till exempel. :angel: bra planteringsjord räcker i någon vecka, sen kan du börja tillföra näring. Lekakulor i botten är lämpligt! Vad tänkte du ha kaktusjord till?

Det står att man behöver såjord/kaktusjord. Nu tänker jag iofs inte så några frön utan plantor/sticklingar.
 
Svårt när man har svarta fingrar som dödar orkidéer men så gärna vill ha en fin balkong med kryddväxter, grönska och blommor.
Surtanten svarar att de där många olika sorternas jord är till för att producenterna ska tjäna mer pengar :meh:

Växter vill ha näring och vatten.
Lägg leca i botten och fyll upp med planteringsjord. Ingen mening med att krångla till det mer än så.
Vill du, så kan du köpa en flaska flytande näring på typ ICA och tillsätta i vattnet när du vattnar.
 
Jag skrev i en annan tråd om att låta trädgården sköta sig själv, då blir det så här hos mig:

bDJ3tHC.jpg


Det nysådda grönsakslandet skymtar till höger.
 
Jag skrev i en annan tråd om att låta trädgården sköta sig själv, då blir det så här hos mig:

bDJ3tHC.jpg


Det nysådda grönsakslandet skymtar till höger.
Önskar det kunde bli sådär hos mig men mina scilla sprider sig inte. Mina krokus sprider sig inte heller.
 
Jag har köpt pallkragar, jord och kogödsel i mängder (nåja, mängder innan jag börjat fylla upp...)

En hel del växter höll på att attackera mer eller mindre oplanerat men kom faktiskt bara hem med sättpotatis och en vattenkanna som behövdes men inte stod på dagens lista.
 
Önskar det kunde bli sådär hos mig men mina scilla sprider sig inte. Mina krokus sprider sig inte heller.
Jag har funderat på om det är hönsen som sprider dem genom sitt sprättande? Krokus har jag på ett ställe men där är det inte lämplig miljö runtomkring så de håller sig på sin plats.
 
Idag har jag planterat penséer i krukor i trädgården :love:

Jag gjorde också en första liten insats till att anlägga en ny rabatt. Jag behöver köpa ny jord till en rabatt som är 70 cm x 4 meter. Behöver fylla upp ca 10-15 cm. Vilken jord hade ni valt? Jag ska ha lite blommor där, både perenner och annueller. Kanske en och annan krydda också. Var kan man hitta prisvärd jord?
Normalt brukar det räcka långt med att förbättra den jord man har genom t.ex. att mylla ned hästgödsel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp