Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skrev i en annan tråd om att låta trädgården sköta sig själv, då blir det så här hos mig:

bDJ3tHC.jpg


Det nysådda grönsakslandet skymtar till höger.
Som hos mamma :heart
Hon är ju dock ganska trött på dessa lökar som tar över alla rabatter. Hon rensade förra året en yta i hennes nya woodland på alla lökar. Nu är det en ny grön matta där från alla frön som grott.
Och de där bortrensade lökarna, de hamnade i en hink till mig som vi aldrig kom ihåg att ta med hit. Nu kom den hit och igår skulle jag kasta ut dem i min egen skogslund tänkte jag. De satt fast lite mer än jag trodde... :rofl:
IMG_20210403_151708894.webp


Detta är bara lökar och lite lite jord som följt med på lökarna. Om någon undrar över hur tåliga scilla, vårlök, vårstjärna, snödroppar och allium är, så skulle jag säga tämligen tåliga. ;)
De är nu utspridda klumpvis efter en ganska jobbig delningsprocess. Över sig fick de lite jord jag samlade ihop från våra mullvadshögar. Tänker inte gräva ner dem.
 
Som hos mamma :heart
Hon är ju dock ganska trött på dessa lökar som tar över alla rabatter. Hon rensade förra året en yta i hennes nya woodland på alla lökar. Nu är det en ny grön matta där från alla frön som grott.
Och de där bortrensade lökarna, de hamnade i en hink till mig som vi aldrig kom ihåg att ta med hit. Nu kom den hit och igår skulle jag kasta ut dem i min egen skogslund tänkte jag. De satt fast lite mer än jag trodde... :rofl:
Visa bifogad fil 67371

Detta är bara lökar och lite lite jord som följt med på lökarna. Om någon undrar över hur tåliga scilla, vårlök, vårstjärna, snödroppar och allium är, så skulle jag säga tämligen tåliga. ;)
De är nu utspridda klumpvis efter en ganska jobbig delningsprocess. Över sig fick de lite jord jag samlade ihop från våra mullvadshögar. Tänker inte gräva ner dem.
Vårlökarna är tacksamma, vintergäck, snödroppar och snöklockor sprider sig självt, narcisserna förökar sig också bra men behöver lite hjälp med att sprida sig :)

Sen är här fullt med vildtulpaner, hela mattor men de blommar förstås senare.

Ramslöken glömde jag bort, den håller till i en hörna av parken och är lite av en favorit :)
 
Senast ändrad:
Ingen jord? Är det grus eller, nån betongyta? Låter inte som ett bra ställe att göra rabatt.

Är det bara dåligt med matjord så skulle jag nog också blanda upp med generösa mängder välbrunnen gödsel och tillföra lite köpejord.

Kan inte folk bara acceptera att jag behöver fylla upp med jord? Det fattas jord för att komma upp till samma nivå som gräsmattan som ligger intill. Jag behöver fylla på. Jorden som är där i botten är nog ingen höjdare även om det är jord (troligtvis lite sandig sådan) men ingen bra matjord.

Jag har bara tillgång till köpejord och köpegödsel. Men man kanske kan köpa välbrunnen gödsel?
 
Kan inte folk bara acceptera att jag behöver fylla upp med jord? Det fattas jord för att komma upp till samma nivå som gräsmattan som ligger intill. Jag behöver fylla på. Jorden som är där i botten är nog ingen höjdare även om det är jord (troligtvis lite sandig sådan) men ingen bra matjord.

Jag har bara tillgång till köpejord och köpegödsel. Men man kanske kan köpa välbrunnen gödsel?
Det var info som satte saken i ett annat läge. Du behöver höja nivån.

Gödsel finns säkerligen att hämta på närmaste stall/ridskola/bondgård. Utan kostnad. (jag lånar släp och lassar. Det är lätt att borsta/spola rent efteråt. Hästgödsel kladdar inte så värst).

Om det är väldigt magert så kan det vara bra att både höja mullhalt och tillföra näring den vägen. Bottna med gödsel och toppa med köpejord?
 
Kan inte folk bara acceptera att jag behöver fylla upp med jord? Det fattas jord för att komma upp till samma nivå som gräsmattan som ligger intill. Jag behöver fylla på. Jorden som är där i botten är nog ingen höjdare även om det är jord (troligtvis lite sandig sådan) men ingen bra matjord.

Jag har bara tillgång till köpejord och köpegödsel. Men man kanske kan köpa välbrunnen gödsel?
Kolla närmsta stall eller ridskola. Här i stan vet jag en ridskola som säljer välbrunnen gödsel men på flera ställen kan man säkert få gratis. Bara se hur länge det legat, på vårat stall med 18 hästar är plattan så liten att den töms innan det brunnit.
 
Är det någon som använt Co-Grow för att antingen hitta en trädgård eller någon som vill dela ens trädgård? Jag la in min egen trädgård där i vintras, men har hittills inte fått svar.
 
Är det någon som använt Co-Grow för att antingen hitta en trädgård eller någon som vill dela ens trädgård? Jag la in min egen trädgård där i vintras, men har hittills inte fått svar.
Gissar på att det är lättare att hitta någon ju närmare en stad trädgården ligger. Ju fler som inte har trädgård själv ju fler som kan vara intresserade.

Skulle för övrigt ha svårt för att någon kommer och har egna ider och vilja om hur det ska se ut hemma hos mig.
 
Gissar på att det är lättare att hitta någon ju närmare en stad trädgården ligger. Ju fler som inte har trädgård själv ju fler som kan vara intresserade.

Skulle för övrigt ha svårt för att någon kommer och har egna ider och vilja om hur det ska se ut hemma hos mig.
Ja, tyvärr bor jag på vischan även om jag bor nära stor väg.

Jag tänker att det mest blir att den andre kan få odla grönsaker på en plätt. Annat kräver samråd med mig.
 
Jag har funderat på om det är hönsen som sprider dem genom sitt sprättande? Krokus har jag på ett ställe men där är det inte lämplig miljö runtomkring så de håller sig på sin plats.
Oftast är det lättare om inte gräsmattan är så tät, de sprider sig fint i skuggiga lägen under träd och buskar, där solen når ned innan löven slår ut och där gräset inte orkar växa så starkt eftersom det är skugga under sommaren. Det är därför man oftast ser dom växa inne i buskagen :).
 
Kolla närmsta stall eller ridskola. Här i stan vet jag en ridskola som säljer välbrunnen gödsel men på flera ställen kan man säkert få gratis. Bara se hur länge det legat, på vårat stall med 18 hästar är plattan så liten att den töms innan det brunnit.

Det är bra idéer. Stallet medryttarhästen står är nog i samma läge. Gödseln hämtas innan den hunnit brinna. Ridskolan i närheten likaså.
 
Tog en spontan tripp till en plantskola med sonen. :) Kom hem med två buskar, prakttry Red prince och snöbollsbuske Roseum, till kanten av lövlunden mot den öppna slänten. Där står en tanig vit syren idag samt är igenvuxet med praktlysing som jag ska rensa bort. Har verkligen längtat efter lite nya fina buskar som blommar rejält där.
Samt penseer som fick göra fint på trappen. :)
IMG_20210404_115235921.webp
 
Jag har byggt färdig tmina plantlådor och fyllt dem! <3 De ser bedrövliga ut just nu, men med lite olja och några häng och klängväxter kommer det nog att bli ordning på torpet tror jag.
Har även planterat om mina azaleor och min rhododendron i lämplig jord.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp