Trädgård 2021

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter två dagars frånvaro kan jag konstatera att det börjat gro utomhus i plastbackar och tunnelväxthus. :love: All kål (vitkål, broccoli, svartkål, grönkål) har grott
överlever kålen en frostnatt eller två?
Jag har funderat på att så det i mitt lilla pallkrageväxthus. Kan fodra det med fiberduk om det behövs...
 
överlever kålen en frostnatt eller två?
Jag har funderat på att så det i mitt lilla pallkrageväxthus. Kan fodra det med fiberduk om det behövs...
Det räknar jag absolut med. :) Samma med spenat och rädisa. Är nog mer blommorna jag funderar på hur tåliga de är i det späda stadiet. Luktärt tål ju många minusgrader, många plantor är kanske tåligare än man tror...
 
Åh vilken LJUVLIG morgon! Solen skiner, det är inte direkt varmt men inte svinkallt heller. Hopp om att det blir ganska skönt längre fram. Bofink och talgoxe kvittrar ikapp och det börjar lukta vår. Det kändes redan igår kväll när jag nattade hönsen. Åh vad jag älskar när man känner doft utomhus igen. Mmmmm.
 
Alltså, det är sååå roligt att odla så jag kan ha fått storhetsvansinne :laugh:
Gick förbi blomsteraffären bredvid jobbet på lunchpromenaden för att köpa sättpotatis till mitt ännu-ej-grävda-potatisland men det hade de inte fått in än (så jag kanske måste gå dit imorgon eller på måndag också? :angel:). Hittade sättlökar istället (perfekt provapå-förpackning, liten med flera sorter i!) och är så pepp på att åka hem och odla dessa nu, älskar färsk lök! :D

IMG_20210325_125010241.webp
 
överlever kålen en frostnatt eller två?
Jag har funderat på att så det i mitt lilla pallkrageväxthus. Kan fodra det med fiberduk om det behövs...
Kål brukar klara sig bra enligt min erfarenhet så länge man inte totalchockar den med att plantera ut den direkt ifrån inomhus och 20+ till frostrisk.
 
Jag borde definitivt testa kallsådd med tanke på platsbristen här hemma.

Har spenderat dagen med föredrag i samband med trädgårdsmässan (inspirerande om biologisk mångfald) och nu tänker jag sjunka ner i andra föredrag därifrån.
 
Åh vilken LJUVLIG morgon! Solen skiner, det är inte direkt varmt men inte svinkallt heller. Hopp om att det blir ganska skönt längre fram. Bofink och talgoxe kvittrar ikapp och det börjar lukta vår. Det kändes redan igår kväll när jag nattade hönsen. Åh vad jag älskar när man känner doft utomhus igen. Mmmmm.
Ja! Här har första nässelfjärilarna och honungsbina kommit, men jag letar fortfarande humledrottningar...
 
Igår fladdrade det snabbt förbi en nässelfjäril. :) Rejält med krokusar framme nu också. Tjohej!

Här har jag sett fjärilar några veckor. Strandskatorna har anlänt från sydligare breddgrader och i helgen såg jag en flock tranor på väg norrut! Krokusarna blommar för fullt! Jag älskar våren!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp