Trädgård 2021, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fullskaligt odlingskaos. Päron och äpplen dunsar ner as we speak och jag känner mig som Pluto i Musse Piggs julafton som springer och vill fånga upp allihop med händer och fötter och laga äppelmos och marmelader och chutney. Bönor och gurkor ska skördas och läggas in eller frysas/hanteras, tomater och chili och paprika likaså, squashen har lyckligtvis kommit till en mindre manisk fas men producerar ännu, betorna växer som galna, palsternackorna har jag inte ens vågat titta på. Några björnbär och havtorn finns där visst också.

Och mitt i alltihop kommer grannen och bara "du vi har så jäkla mycket plommon som vi inte gör av med, du som gillar att sylta och sånt - bara ta så mycket du vill". Så nu står det en mindre säck plommon också i kylskåpet. Och så vill jag samla in några fröer och ta hand om kryddväxterna - och var fan la jag fröpåsarna till penséerna egentligen?

Man borde få minst två veckor extra i skördesemester för att orka hålla på så här. O_o
 
Fick så mycket ohyra i vintras och har fått slänga många plantor, så jag är inte sugen alls på att ta in nånting utifrån. Ändå vore det kul att övervintra en paprika eller två. Svår ekvation.

USER_SCOPED_TEMP_DATA_MSGR_PHOTO_FOR_UPLOAD_1630070643471_6837011820193759609.jpeg
 
Helt inte under 10 grader (de dör inte men det händer inte så mycket heller). Vissa chilisorter klarar kyla bättre, de är framtagna för just det. Men tex habanero kommer från ett varmare klimat så den vill inte ha alltför kallt. Många C. annuum som tex jalapeño klarar kallare temperaturer. Jag måste börja ta in mina men de tar sån sabla plats att de får stå ute ett tag till (i växthus).

Vill gärna övervintra några av mina paprikor och chilisar, kan de stå i källare med runt 20 grader (litet fönster, men inte direkt jättemycket ljus) med någon liten växtlampa över vintern, eller trivs de bättre i fönster med dagsljus. element och grejer?

Vore så kul att kunna ställa ut stora plantor i nya växthuset nästa vår! Det blev klart så sent i sommar så jag är inte säker på att paprikorna hinner med i år.
 
Vill gärna övervintra några av mina paprikor och chilisar, kan de stå i källare med runt 20 grader (litet fönster, men inte direkt jättemycket ljus) med någon liten växtlampa över vintern, eller trivs de bättre i fönster med dagsljus. element och grejer?

Vore så kul att kunna ställa ut stora plantor i nya växthuset nästa vår! Det blev klart så sent i sommar så jag är inte säker på att paprikorna hinner med i år.

De ska ju gå i vila (om man inte vill fortsätta driva dem med frukt under vintern) så de klarar sig i ett ljust fönster som är svalt. Viktigt är också att beskära innan man vintrar in dem. Ju mer värme och ljus desto mer vatten vill de ha och man riskerar att de inte går in i någon vila alls.
 
Fullskaligt odlingskaos. Päron och äpplen dunsar ner as we speak och jag känner mig som Pluto i Musse Piggs julafton som springer och vill fånga upp allihop med händer och fötter och laga äppelmos och marmelader och chutney. Bönor och gurkor ska skördas och läggas in eller frysas/hanteras, tomater och chili och paprika likaså, squashen har lyckligtvis kommit till en mindre manisk fas men producerar ännu, betorna växer som galna, palsternackorna har jag inte ens vågat titta på. Några björnbär och havtorn finns där visst också.

Och mitt i alltihop kommer grannen och bara "du vi har så jäkla mycket plommon som vi inte gör av med, du som gillar att sylta och sånt - bara ta så mycket du vill". Så nu står det en mindre säck plommon också i kylskåpet. Och så vill jag samla in några fröer och ta hand om kryddväxterna - och var fan la jag fröpåsarna till penséerna egentligen?

Man borde få minst två veckor extra i skördesemester för att orka hålla på så här. O_o
Alltså odlar man borde man få trädgårdsdagar att kunna ta ut för att ta hand om skörden :D
 
Menade bara att någon, någon gång i tiden tänkt precis samma tanke och att det uppenbarligen fick genomslag!
Så jag tycker du ska driva frågan vidare! :cool:
Förr så var det tror jag för att barnen skulle hjälpa till att ta upp potatisen :up:
Men v44 är väldigt sent så jag undrar om det legat där hela tiden :confused:
Sen blir ju inte saker alltid skördeklara när man tänkt så man skulle behöva odlingsdagar och vård av odlingar precis som det finns föräldradagar :D
 
Fullskaligt odlingskaos. Päron och äpplen dunsar ner as we speak och jag känner mig som Pluto i Musse Piggs julafton som springer och vill fånga upp allihop med händer och fötter och laga äppelmos och marmelader och chutney. Bönor och gurkor ska skördas och läggas in eller frysas/hanteras, tomater och chili och paprika likaså, squashen har lyckligtvis kommit till en mindre manisk fas men producerar ännu, betorna växer som galna, palsternackorna har jag inte ens vågat titta på. Några björnbär och havtorn finns där visst också.
Känner igen det där med ffa äpplen, vi springer runt som yra höns här på gården och plockar äpplen varenda dag och försöker hitta på något sätt göra av allt vi inte dumpar på vänner och kollegor 😅 Senaste experimentet är äppelcider

Zucchiniplantorna togs av frosten och alla chiliplantor som fick flytta ut i växthuset fick påhälsning av sniglar, så de odlingarna har vi avvecklat för den här säsongen.. Både lite lättad över att slippa allt jobb med dem, men samtidigt surt att inte få bestämma själv när det var dags att sluta :meh: Tomaterna tappade lite fart när det blev kallare ute, så där har vi ändå mycket att skörda, men i ett betydligt mänskligare tempo
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
346
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
258
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
752
Senast: Tilly_85
·
Trädgård & Växter Har ca 6 m rabatt (runt 0.5 m bred) som jag ska plantera blommor i. Kan ingenting om trädgård och är inte så intresserad men vill ha...
Svar
14
· Visningar
757
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp