Fullskaligt odlingskaos. Päron och äpplen dunsar ner as we speak och jag känner mig som Pluto i Musse Piggs julafton som springer och vill fånga upp allihop med händer och fötter och laga äppelmos och marmelader och chutney. Bönor och gurkor ska skördas och läggas in eller frysas/hanteras, tomater och chili och paprika likaså, squashen har lyckligtvis kommit till en mindre manisk fas men producerar ännu, betorna växer som galna, palsternackorna har jag inte ens vågat titta på. Några björnbär och havtorn finns där visst också.
Och mitt i alltihop kommer grannen och bara "du vi har så jäkla mycket plommon som vi inte gör av med, du som gillar att sylta och sånt - bara ta så mycket du vill". Så nu står det en mindre säck plommon också i kylskåpet. Och så vill jag samla in några fröer och ta hand om kryddväxterna - och var fan la jag fröpåsarna till penséerna egentligen?
Man borde få minst två veckor extra i skördesemester för att orka hålla på så här.
Och mitt i alltihop kommer grannen och bara "du vi har så jäkla mycket plommon som vi inte gör av med, du som gillar att sylta och sånt - bara ta så mycket du vill". Så nu står det en mindre säck plommon också i kylskåpet. Och så vill jag samla in några fröer och ta hand om kryddväxterna - och var fan la jag fröpåsarna till penséerna egentligen?
Man borde få minst två veckor extra i skördesemester för att orka hålla på så här.