Trädgård 2021 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad ska man göra med alla nya plantor jordgubbarna vill sprida? Ska man bara klippa bort dem? De sträcker ju ut stänglar åt alla håll!
 
Jag hittade en checklista på vad man "ska" ha i en trädgård för biologisk mångfald.
Det var bland annat stenmurar, oklippt gräsmatta (helst äng), gamla (döda? Minns inte) träd, bivänliga blommor, damm/vatten och en massa mer.
Jag kunde checka av det mesta :up: Utom damm. Jag har inget vatten alls i trädgården. Eller ja, ett litet fat med betongblommor i. Som en bivattnare. Det räknas inte.

Så nu behöver jag en damm tror jag. Någon enkel variant. Får spåna lite på saken.
 
Andra omgången rädisor är betydligt bättre än första sådden. Jag misstänkte brist på kväve så jag gav en giva innan jag sådde andra och det verkar som jag hade helt rätt, de växer nu till fina stora rädisor, inte alls som de förra missväxta och förkrympta rädisorna. Samtidigt är alla råd man läser att rädisor har ett mycket lågt näringsbehov vilket är lite konstigt kan jag tycka.
 
Jag hittade en checklista på vad man "ska" ha i en trädgård för biologisk mångfald.
Det var bland annat stenmurar, oklippt gräsmatta (helst äng), gamla (döda? Minns inte) träd, bivänliga blommor, damm/vatten och en massa mer.
Jag kunde checka av det mesta :up: Utom damm. Jag har inget vatten alls i trädgården. Eller ja, ett litet fat med betongblommor i. Som en bivattnare. Det räknas inte.

Så nu behöver jag en damm tror jag. Någon enkel variant. Får spåna lite på saken.

Samma läge här ungefär, framför allt oklippt gräsmatta just nu :crazy: men även nu när gräsklipparen ÄNTLIGEN verkar vara fit for fight igen så finns det alltid vildvuxna ytor någonstans. Så det är vatten/liten damm som är någon framtidsönskan här med. Dock väldigt diffus i utförande och planering och säkert inget som sker de kommande fyra fem åren. Men några drömmar får man ju ha!

Och det kändes plötsligt väldigt nära när jag var i en butik som säljer sådana här stenar med belysning där det porlar vatten, och där samtidigt var allt man kan önska för att anlägga en damm. Inklusive förstås lockande anläggningar att titta på och inspireras av.
 
Kan man använda gräsklipp (från vanlig gräsmatta) till att kupa potatis med? Eller blir det risk för mögel...?
Kan inte tänka mig att det skulle vara något problem, bladmögel sprids väl på annat sätt och jag har framgångsrikt täckt med stora drivor gammal hösilage som ju packar ihop sig rätt mycket den också. Var ute och bäddade in årets odling rejält igår, ev lägger jag på lite till när den har sjunkit lite.

Visa bifogad fil 71517

Då vågar jag nog köra på det. Är lite rädd för att det blir så fuktigt och tätt, men det är väl hösilage också.

Ska bara vänta på att det slutar regna och torkar upp så jag kan klippa...alltid är det nåt :D
 
Jag har en urgammal rhododendron som ser väldigt tråkig ut.
Tänkte försikt byta ut jorden mot ny surjord, är det något annat jag kan ge den?
På samma ämne, har även gamla rosor som beskars rejält förra året, grävt upp dem i år och bytt rabatt och jord, två av tre tar sig fint, finns det något som kan hjälpa den tredje på traven?
 
Jag har en urgammal rhododendron som ser väldigt tråkig ut.
Tänkte försikt byta ut jorden mot ny surjord, är det något annat jag kan ge den?
På samma ämne, har även gamla rosor som beskars rejält förra året, grävt upp dem i år och bytt rabatt och jord, två av tre tar sig fint, finns det något som kan hjälpa den tredje på traven?

Ha is i magen gällande rosen. Eftersom du beskar den vid flytten kan den behöva vila lite. Gör sedan en ordentlig beskärning igen.
 
Tog ett snabbt varv och fotade lite i trädgården.
IMG_20210612_131908.webp

Färgglatt är det i varje fall!

Körde förbi en orange rododendron. Vill ha!
 
Min alunrot, är så glad jag gav den en chans. Den stod i en hyfsat liten kruka med 3 andra saker och i vintras var den länge täckt av snö. I våras fundera jag på om det ens var värt att spara på den. Men jag klippte ner allt visset så det bara var några "fjun" kvar. Nu har den vuxit till en mörk stålig tuffing. Ger en fin balans till alla mina snuttiga penseer ^^

IMG_20210612_142203202.webp
 
Men va faan! Mitt pallkrageväxthus har vält i blåsten. Hoppas verkligen det är helt, vågar inte gå ut och kolla..


Nu klurar jag på någon slags lösning. Problemet är att luckorna inte går att fästa så de blåser upp och blir världens vindfång. Nån slags variant med krokar och bläckfiskar (såna där elastiska "spännband") kanske. Vi får se.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Svar
557
· Visningar
54 859
Senast: Exile
·
Trädgård & Växter Snart är vintern här. Dags att börja planera för övervintring av växter! Jag har bland annat citron, banan och pelargoner sin jag vill...
Svar
11
· Visningar
350
Senast: sthu
·
Trädgård & Växter Någon som har en aning om vad för ägg det här är? De är ”utomhus” (på en physalisplanta på inglasad altan, men som dagtid är öppen vid...
Svar
0
· Visningar
262
Senast: Hedinn
·
Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
754
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp