Är det inte lite sent att fröså nu? Finns det som färdig plantor?Funderar på att testa någon av säsongens frönyheter från Delicato, undrar bara vilken av dem som står sig bäst på friland i zon 6
Visa bifogad fil 69370
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det inte lite sent att fröså nu? Finns det som färdig plantor?Funderar på att testa någon av säsongens frönyheter från Delicato, undrar bara vilken av dem som står sig bäst på friland i zon 6
Visa bifogad fil 69370
Sant Har tyvärr inte sett några, men förutsätter att folk tipsar om de kommer över nån Kanske går att ta sticklingar?Är det inte lite sent att fröså nu? Finns det som färdig plantor?
Sassus Brassus skulle jag avråda ifrån. Tror den lätt blir utsatt för kålmask. Men om man är noga med att täcka plantorna så är skörden fantastiskt. Det man inte orkar äta upp är tacksamma att frysa in. .Funderar på att testa någon av säsongens frönyheter från Delicato, undrar bara vilken av dem som står sig bäst på friland i zon 6
Visa bifogad fil 69370
Fantastiskt vackert! Tycker det vita ser ut som scilla (blåstjärna) av något slagNågra av mina gräsmatteblommor för tillfället:
Vita blommor som jag alltid glömmer namnet på, växer inte i gräset utan under träden. Någon kanske vet namnet?
Tycker tyvärr att det mer liknar syren än clematis.Vågar jag hoppas på att klematisen jag planterade förra året har överlevt eller är det grannens syren som försöker sig på ett inbrottsförsök?
Visa bifogad fil 69360
AftonstjärnaNågra av mina gräsmatteblommor för tillfället:
Vita blommor som jag alltid glömmer namnet på, växer inte i gräset utan under träden. Någon kanske vet namnet?
Aha då är det säkert meningen att ha så. Jag är dock *peppar peppar* förskonad från sniglar då min rabatt är omgärdad av hus och grus. Jag testade igår att kila fast en blompinne emellan och får se om det funkar bättre. Annars kanske jag får köpa någon snigelkant ändå.Hade svarta med "klor", två på ena sidan och en liksom i mitten på andra sidan? Tillsammans med de silverfärgade snigelkanterna (som har ett hål som passar den ensamma klon) så satt de som gjutna.
Får ge den en vecka till innan ev. Avveckling. Är så trött på grannens syren som vill bo här.Tycker tyvärr att det mer liknar syren än clematis.
Ja till idag har det vaknat en hel del insekter! Såg nu att bärbuskarna börjat blomma och det var en strid ström av insekter dit. Hade också tänkt fokusera lite mer på pollinerarna och kanske inte inventera dem, men försöka ha lite hum hur många arter/organismgrupper jag kan få ihop. Det roliga är att när man börjar titta ordentligt så hittar man en helt oväntad mångfald i en helt vanlig trädgård!Det är verkligen blomstertid i full gång nu. Eller alldeles snart.
Körsbärsträden blommar, likaså en massa annat. Hittar flera nya (för mig i trädgården) pollinatörer i min inventering. I veckans sommarvärme trivs vi!
Ska så lite i både pallkrage och inne i veckan. Majs, bönor och jag tror sallad.
Ser också mer och mer hur mycket jag har att rensa osv, tids nog.
Aftonstjärna Nu har jag sagt det högt hundra gånger så hoppas det sitter kvar i minnet tills nästa vår. Stjärna kom jag ihåg men kunde inte komma på vad merAftonstjärna
Tack för fin inspiration - ska definitivt sätta vildtulpaner i höst! För de är väl lite mindre ätna på av rådjur än vanliga tulpaner vill jag minnas..?
Ang mångfald: absolut! Har ca 70 djurarter uppskrivna i min. Majoriteten fåglar och pollinatörer.Ja till idag har det vaknat en hel del insekter! Såg nu att bärbuskarna börjat blomma och det var en strid ström av insekter dit. Hade också tänkt fokusera lite mer på pollinerarna och kanske inte inventera dem, men försöka ha lite hum hur många arter/organismgrupper jag kan få ihop. Det roliga är att när man börjar titta ordentligt så hittar man en helt oväntad mångfald i en helt vanlig trädgård!
Hopplösa att fröså under kontrollerade former, men att frodas i singel under bron på eget bevåg, det går finfint tydligen
Visa bifogad fil 69382