Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hmmm. När man ser det från den här vinkeln så tänker jag att om det vore min trädgård så skulle jag vara rädd om sjöutsikten. Planterat trädet hade jag gjort antingen lite mer till höger i rabatten, så skyms sikten från grannens fönster lite, eller mer åt vänster så som du tänkte från början.
Har ni förträfflig sjöutsikt från typ en takterrass eller balkong så är det förstås kanske inte lika viktigt. Då kanske trädgården ska vara det lummiga privata rummet utan insyn.
Haha inga klara besked från mig :D

Vi har en balkong med strålande sjöutsikt, så att tomten blir lite mer skuggig och insynsskyddad väger över. Trots allt har vi planterat häck runt om, så den skymmer ändå när den är belövad och tät. :)

Satt lite fröer idag, oregano, timjan och frilandsgurka :up:
Både oreganon och timjan ska få gro i lugn och ro i växthuset, endast gurkan fick komma in :p
Sen har jag jordslagit vitlöksklyftorna i krukor inne i växthuset. Landen ute är fortfarande stelfrusna 3 cm under ytan :meh:

Vi har en balkong med strålande sjöutsikt, så att tomten blir lite mer skuggig och insynsskyddad väger över. Trots allt har vi planterat häck runt om, så den skymmer ändå när den är belövad och tät. :)

Det ante mig :). Då är det bara att gå wild and crazy med lummigheten. Jag brukar försöka tänka på vad jag ser inifrån huset. Så att jag kan njuta av växterna maximalt.

Jag är inne på lite roliga gräs, kombinera med dina tänkta dagliljor och kanske lite lätt invasiva höstanemoner (fint ihop med gräset). Nackdelen är väll att gräsen inte ger någon avskärmning under tidig vår/sommar.
Cala_acu_KaFo_h_h1_KB.jpg

product-3676-1549089858-ZANETOR6RD.jpg

87324189-daylily-hemerocallis-fulva-.jpg

Satt lite fröer idag, oregano, timjan och frilandsgurka :up:
Både oreganon och timjan ska få gro i lugn och ro i växthuset, endast gurkan fick komma in :p
Sen har jag jordslagit vitlöksklyftorna i krukor inne i växthuset. Landen ute är fortfarande stelfrusna 3 cm under ytan :meh:
Jordslagit???? :confused:

Det går fint att sätta potatis länge än, de tar sig snabbare om de är förgroddade men det blir potatis även utan. Det är enkelt, roligt och gott att odla potatis!

Rekommenderar även sockerärtor. För att det är så löjligt gott, går ganska snabbt och är hyggligt enkelt det med. :love: Om du kan låta bli att sluka allt direkt så är det även lätt att förvälla och spara i frysen.

Olika sorters betor kan vara roligt för att få sorter som är ovanliga i affären (gulbetor, polkabetor etc).

Rädisor och sallat om du vill kunna skörda snabbt.

Kryddörter som dill och persilja, mynta och oregano är härligt att kunna klippa i stora knippen och slösa med hur man vill.

Squash för att det växer mycket och genererar oftast stor skörd.
Åh tack för bra tips! Då blir det potatis iaf! 😄
Sockerärtor, det har jag nog aldrig ens smakat om jag ska vara ärlig :rofl: Men det låter som ett bra tips!
Oregano fanns där vi bodde för några år sedan, och oj vad mycket fjärilar det var som var där. Så mysigt!
Ska bli roligt att odla lite, hoppas att jag får till något ätbart! :rofl:

Nu är det värsta flyttkaoset, typ, över och jag har börjat gräva i pallkragarna som fanns i trädgården. Det har växt en massa där men med så mycket ogräs runt och över att det mesta var lika bra att gräva upp så jag kan börja om....
Lagt fram potatis att gro i ett fönster, jordförbättrat i kragarna och gödslat lite, så nu väntar jag bara på att det ska bli liiiite varmare så ska jag börja stoppa ner fröer sedan! :love:

Har ärtor, morötter, rödbetor, sallad hemma. Nu blev jag lite sugen på squash också! Några kryddplantor kommer nog också slinka ner. Och så vill jag ha rabarber:love: men vet inte riktigt var jag skulle placera dem än...
Tänkte några jordgubbsplantor för att det är mysigt för sonen (och mig:angel:) att gå och plocka lite i.

@FengurLaugar jag har tänkt sätta några potatisar i pallkrage, samt några i hinkar (de tar för mycket plats när jag vill ha annat också i kragarna tänker jag).

Åh tack för bra tips! Då blir det potatis iaf! 😄
Sockerärtor, det har jag nog aldrig ens smakat om jag ska vara ärlig :rofl: Men det låter som ett bra tips!
Oregano fanns där vi bodde för några år sedan, och oj vad mycket fjärilar det var som var där. Så mysigt!
Ska bli roligt att odla lite, hoppas att jag får till något ätbart! :rofl:
Åh, sockerärtor. De når aldrig in i köket, jag snacksar dem direkt från landet. :d:d:d

Nu är det värsta flyttkaoset, typ, över och jag har börjat gräva i pallkragarna som fanns i trädgården. Det har växt en massa där men med så mycket ogräs runt och över att det mesta var lika bra att gräva upp så jag kan börja om....
Lagt fram potatis att gro i ett fönster, jordförbättrat i kragarna och gödslat lite, så nu väntar jag bara på att det ska bli liiiite varmare så ska jag börja stoppa ner fröer sedan! :love:

Har ärtor, morötter, rödbetor, sallad hemma. Nu blev jag lite sugen på squash också! Några kryddplantor kommer nog också slinka ner. Och så vill jag ha rabarber:love: men vet inte riktigt var jag skulle placera dem än...
Tänkte några jordgubbsplantor för att det är mysigt för sonen (och mig:angel:) att gå och plocka lite i.

@FengurLaugar jag har tänkt sätta några potatisar i pallkrage, samt några i hinkar (de tar för mycket plats när jag vill ha annat också i kragarna tänker jag).

Då provar jag med pallkrage :) Skaffar en som jag sätter bara potatis i. Har andra med annat gött i :D
Vart plaverar man potatis? Kan dom stå i solig västsida?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits