Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om det bara kunde bli lite värme ute så jag kan ut och rensa i stenpartiet... Fick idag hem mina fröer jag beställt från impecta 😊

Bifogade filer

• IMG_20190402_175758.webp
    IMG_20190402_175758.webp
    133,5 KB · Visningar: 24
Jag har fått hem frön från buskpion och luktpion. Jag har googlat men det känns bara mer och mer komplicerat ju mer jag läser angående att så fröna. Kan jag blanda vanlig blomjord med lite grus/sten, plantera fröna någon cm ner i krukan, ha på lite mer jord, hålla fuktigt och ha i krukor inomhus i sommar?

Jag vet att de måste ut till hösten för sin kallperiod men vill gärna ha dem inne nu så jag har bättre koll... Är planen ok tror ni? Kan jag stoppa ner fröna i jorden nu direkt idag?

Mitt i all flytt så har jag glömt av att köpa växthus. Givetvis är det inte möjligt med leverans förrän i början av juni. :meh: Dessutom står förodlingen kvar i fönstret i förra huset, då vi inte fick med det under helgen. Minns att vi vattnade i lördags, hoppas att det inte blivit på tok för varmt i fönstret för dom sen dess.

Var in i lilla odlingshuset idag och städade inför odlingssäsongen (ni vet, den där frösådden som jag inte skulle ägna mig åt i år :o).
Döm om min förvåning när det ligger ett gäng fröpåsar kvar där sen förra året, med frön kvar i!
Hur senil får man bli :crazy::confused:
Nåja :angel:
Vad tror ni, går dom att använda eller är det bara att köpa nya?

Var in i lilla odlingshuset idag och städade inför odlingssäsongen (ni vet, den där frösådden som jag inte skulle ägna mig åt i år :o).
Döm om min förvåning när det ligger ett gäng fröpåsar kvar där sen förra året, med frön kvar i!
Hur senil får man bli :crazy::confused:
Nåja :angel:
Vad tror ni, går dom att använda eller är det bara att köpa nya?
Dom kommer säkert att gro allihopa :D

Jag blir såklart sugen, men vad kräver de för vård av mig? Känns som lite tidigt att plantera i pallkrage?

Jag vet inte riktigt hur käckt det är att direktså dem ute, föreställer mig att de mår bäst att förkultivera inomhus och sedan planteras ut efter omskolning framåt maj ungefär. Jordloppor lär kunna gå hårt åt dem om de planteras ut när de är för små eller direktsås.

Väl på växtplatsen behöver de helst skydd som kål i allmänhet för att inte bli slukade av kålfjärilslarver, dvs ordentlig täckning eller behandling med larvskydd/Turex (eller kanske båda).

Jag orkar inte räkna alla, men det är väl ett drygt hundratal potentiella broccoliplantor som har grott så här vildsint på mindre än två veckor. Det nästan hördes när alla fröerna bara exploderade när de kommit i jorden. :crazy: Jag kommer inte att orka odla upp den ytan så att jag får plats att sätta ut alla dessa. (men jag gillar broccoli, så några ska jag försöka vårda!)

IMG_2590.webp

Hur många aubergine behöver jag? Husbehov två personer. Tre plantor? Sex? Jag har noll koll. :laugh: och ett stackars växthus som kommer bli fullt innan jag ens börjat flytta ut något :cautious:

Det har dylikt upp nya saker i trädgården där nävorna har stått. Vad är detta? Något trevligt att spara som marktäckare eller är det ogräs?

63CCDF6D-B1B6-49B9-B2E7-64523FC3CA37.webp

:eek:
Har du växthus?
Jag tänkte inte börja så squashen förrän om en dryg månad

Nej, tyvärr så har jag inte det. Bor i zon 1 dock så hoppas att jag kan plantera ut dem strax efter påsk. Kanske det går om jag täcker med fiberduk. Trodde inte att de var så snabba, enligt fröpåsen var det dags nu :cautious:. Aja, dör de så har jag fler frön att så.

Jag vet inte riktigt hur käckt det är att direktså dem ute, föreställer mig att de mår bäst att förkultivera inomhus och sedan planteras ut efter omskolning framåt maj ungefär. Jordloppor lär kunna gå hårt åt dem om de planteras ut när de är för små eller direktsås.

Väl på växtplatsen behöver de helst skydd som kål i allmänhet för att inte bli slukade av kålfjärilslarver, dvs ordentlig täckning eller behandling med larvskydd/Turex (eller kanske båda).

Jag orkar inte räkna alla, men det är väl ett drygt hundratal potentiella broccoliplantor som har grott så här vildsint på mindre än två veckor. Det nästan hördes när alla fröerna bara exploderade när de kommit i jorden. :crazy: Jag kommer inte att orka odla upp den ytan så att jag får plats att sätta ut alla dessa. (men jag gillar broccoli, så några ska jag försöka vårda!)

Visa bifogad fil 27580

Oj, det lät avancerat. Tror jag får avvakta tills jag lärt mig mer. Vill ju inte ta död på stackarna direkt. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar