Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
kan det vara drygt 2 veckor sen?
Temperaturen varierar lite mellan ca 18-22 grader. Jag har ställt dit ett element nu för att höja temperaturen litegrann. Men så himla kallt är det väl inte?
Hårfint, men 18 grader är kanske på gränsen? Jag skulle utgå ifrån att de helt enkelt ruttnat och så nya i högre värme.

De flesta vill ha minst 20 grader kontinuerligt för att gro och en del upp till 24 grader (chili tex).
(ett till frö har grott idag...)
Jo, jag har nog känt att det varit i svalaste laget. Det är därför jag ställt dit ett element nu. Plus att de står vid ett söderfönster där solen värmer ordentligt just nu.
Nån chili odlar jag dock inte...

(ett till frö har grott idag...)
Jo, jag har nog känt att det varit i svalaste laget. Det är därför jag ställt dit ett element nu. Plus att de står vid ett söderfönster där solen värmer ordentligt just nu.
Nån chili odlar jag dock inte...

Nä, men även tex tomater kan vara lite kinkiga med temperaturen.

Jag beställde 13 ton matjord idag. De storsäckar jag beställde (4 st a 700kg) räckte inte på långa vägar. Har preppat med att möblera tunneln med kragar och göra gångar. Var även tvungen att flytta sjuhelvetes massa säckar täckbark, jag köpte en helpall i nåt glatt ögonblick. Använt 5, har typ 20 kvar. 50kilo styck, så jag har hittat nya muskelgrupper.

Sätter även staket runt damm och grönsaksland, samt har sabbat den uppbyggda rundeln på gårdsplanen. Den är under konstruktion, och jag testade att flytta lite sten. Inte visste jag att en snubbe ägnat två timmar åt att stampa jord och lägga sten korrekt.

Allmän fråga - när börjar ni mata era småplantor med näring? Jag har ju mest chilis och paprikor, men även en del kål och dill och stuff.
Jag vill inte börja för tildigt så att rötterna bränns, men samtidigt vill jag att de ska få världens bästa start i livet! :D

Appropå jord så är jag lite irriterad över det faktum att jag måste köra till nästa kommun för att köpa kompostjord trots att det finns en kompostering (alltså en ordentlig jordkompostering) på samma väg som jag bor på :meh:

Allmän fråga - när börjar ni mata era småplantor med näring? Jag har ju mest chilis och paprikor, men även en del kål och dill och stuff.
Jag vill inte börja för tildigt så att rötterna bränns, men samtidigt vill jag att de ska få världens bästa start i livet! :D

Chili, tomat, rotselleri, paprika och kronärtskocka börjar jag mata med ganska svag/utspädd gödning - typ Biobact - så fort de "satt sig" efter första omskolning. Auberginerna får också lite och sedan kanske gurkorna med, det har jag inte odlat förrän i år och de är inte så stora att det varit aktuellt ännu. Resten fjäskar jag inte med utan de får klara sig på vatten tills de planteras ut. Då får ffa purjolöken också regelbunden gödning.

Mina ljushyllor till växterna i foderrummet. Man ser redan att dem blir lite kortare och tjockare än det jag odlade utan lampor förra året. 👍👍
6BDB5F74-BAC2-4BD6-8B4C-4DA846ED8566.webp

Vitlök i brevlådan :banana:

Tusen tack @tanten :heart

Och här hittade jag Saxbo märgärt i brevlådan, tusen tack härifrån också @tanten ! :bow:

Piplök från samma bästa @tanten gror i lådorna, fröer av salladslök från @Scata växer så det knakar härinne och en liten förskrämd gren från Finlands vita ros från @athena_arabians visar livstecken och håller på att etablera sig på sin nya boplats bakom växthuset. Och aklejafröer ligger och trycker i jorden, lite svåra att locka upp men de kommer nog.

Så himla roligt och personligt med alla dessa personliga bukespår runt om i odlingarna! Snart får jag knåpa ihop en liten skylt och avsätta ett eget trädgårdshörn för "Fådda växter från Bukekändisar" :love:

Är det någon som provat att så aubretia? Jag råkar ha frön men vet inte om de odlas i tuvor så som lobelia, eller om småplantorna ska skolas om en och en när de växt till sig.

Chili, tomat, rotselleri, paprika och kronärtskocka börjar jag mata med ganska svag/utspädd gödning - typ Biobact - så fort de "satt sig" efter första omskolning. Auberginerna får också lite och sedan kanske gurkorna med, det har jag inte odlat förrän i år och de är inte så stora att det varit aktuellt ännu. Resten fjäskar jag inte med utan de får klara sig på vatten tills de planteras ut. Då får ffa purjolöken också regelbunden gödning.

Tack, då ska jag nog vänta typ en månad! :D Mina chilis har precis fått sina första äkta blad men kommer nog att få gro ganska länge i sina första pottor. De flesta är planterade en och en.

Om någon skulle känna en stark längtan efter att så broccoli med en touch av Buke-härstamning, så har jag egna fröer som skördats 2017. Efter att ha pytsat i några i en kruka lite på måfå för någon vecka sedan, kan jag konstatera att de har en grobarhet på cirka 250 %. O_o

Dock är det inte någon särskilt exklusiv sort från början utan plantorna som jag tog fröer från var någon vanlig simpel Bröderna Nelson-påse eller något i den stilen. Men de har grott på Bukefalistmark, vårdats (nåja) av Bukefalisthänder och vuxit i jord som varvats med välbrunnen Bukefalisthästgödsel! Dvs en mycket stor förädling. :D

Några av dem är "sista fröna av den sorten" från förra året (kommer inte köpa nya såna i år). Så jag väntar ut dem ett tag till innan jag sår nytt i de krukorna.
Men jag stuvade om lite och tryckte ihop mina sådder litegrann, så jag fick plats att så ytterligare några krukor med tomater, åtminstone. 😜😁 Och sen blev det lite sallad och spenat i "solokrukor" också (hade det i balkonglåda förra året)
20190401_165550.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar