Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har ändå ganska perfekt vårväder. Kalla nätter och varierande varma, ofta soliga, dagar. :) Varit lite torrt sista två veckorna bara så dikena börjar torka till men flödade nyss för fullt. Hoppas på lite mer lagom väder denna säsong!

Har börjat kolla på Trädgårdstider och blir sugen på staket runt landet som luktärt och bönor kan klättra på... :d Och kanske rädda från eventuella vildsvin? De har varit inne i hästhagarna och bökat där det växer kvickrot. Är lite nervös för att de kommer sukta efter lite goa grönsaker också. :cautious: Tror det finns både hönsnät och fårstängsel i uthuset som borde räcka till en ganska stor inhägnad. Och börja gräva lite gångar att flisa... :love: Frågan är väl hur mycket stängsel som behövs för att avskräcka lite grisar!

Vi har ändå ganska perfekt vårväder. Kalla nätter och varierande varma, ofta soliga, dagar. :) Varit lite torrt sista två veckorna bara så dikena börjar torka till men flödade nyss för fullt. Hoppas på lite mer lagom väder denna säsong!

Har börjat kolla på Trädgårdstider och blir sugen på staket runt landet som luktärt och bönor kan klättra på... :d Och kanske rädda från eventuella vildsvin? De har varit inne i hästhagarna och bökat där det växer kvickrot. Är lite nervös för att de kommer sukta efter lite goa grönsaker också. :cautious: Tror det finns både hönsnät och fårstängsel i uthuset som borde räcka till en ganska stor inhägnad. Och börja gräva lite gångar att flisa... :love: Frågan är väl hur mycket stängsel som behövs för att avskräcka lite grisar!
Vill en gris in så är det nog tyvärr bara eltråd som gäller, stängsel lyfter de med trynet.

40 rotselleri omskolade, sedan måste jag nog faktiskt frångå mina principer och låta resten av de små stackarna förfaras. Ett trettiotal tomater är också omskolade men det återstår bortåt 20 och krukorna räcker inte hur långt som helst. Alla chili, kronärtskockor och auberginer fyller en del redan. Och jag har inte sått färdigt riktigt allt annat ännu. :o

Just rotsellerin är ju några eländiga sytrådar att pilla med när de ska delas - men de är också så goda och användbara så de får vara värda lite kärlek. Nu ska jag försöka maxa dem jag odlar ännu mer än mitt senaste försök för två år sedan, ännu mer gödning och ännu mer vatten och så ska jag frisera blasten lite till och lite tidigare och hoppas att det blir fina och stora rotklumpar.

Idag blev det några timmars plantering. Fick slut på både jord och penséer så jag fick vara lite kreativ, men allt kom i jord i alla fall till slut. Här är en liten del av det hela. :)

12AF98D8-5D79-4CE2-8996-B29B15B4AC7F.webp

De är vintertåliga och kan stå kvar ute. Men om du odlar i kruka så kan rotsystemet skadas iom att kylan kommer in från sidan så då behöver du isolera krukorna om du ska ha övervintrande växter i dom. Det kan man göra genom att skuffa ihop dom och lägga något isolerande runt tex en matta, löv osv.

Om jag skulle odla i pallkrage, behövs isolering då med?

Har snart läst ikapp tråden... ;)

Inget är som väntans tider. :meh::arghh:
Fortfarande bara ETT frö som grott och blivit till en yttepytteliten tomatbäbis...
Är det för svalt riskerar fröna att ruttna istället för att gro. Hur länge sedan är det du sådde och vad har du för temp i lokalen?

Inget är som väntans tider. :meh::arghh:
Fortfarande bara ETT frö som grott och blivit till en yttepytteliten tomatbäbis...
Mina nyköpta fröer dök upp i går ett efter ett. Det är ca en vecka sedan sådd. De äldre fröerna (sparade från många år tillbaka) är inte uppe än. Jag är inte jätteoroad de brukar ta sig upp tillslut.

Är det för svalt riskerar fröna att ruttna istället för att gro. Hur länge sedan är det du sådde och vad har du för temp i lokalen?
kan det vara drygt 2 veckor sen?
Temperaturen varierar lite mellan ca 18-22 grader. Jag har ställt dit ett element nu för att höja temperaturen litegrann. Men så himla kallt är det väl inte?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar