Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi skulle behöva fixa vår gräsmatta sedan höstens uppröjning av buskar och bråte.
Räknar med att vi nog behöver typ lastbil + släp med matjord för att fylla upp och kunna så.
Ni som beställt större mängder jord, vad har ni fått betala per kubik?

Är det lämpligt att flytta rosor nu (zon 2)? Fyra av mina rosor har stått på tillfällig plats efter dräneringen i höstas och det börjar bli dags att göra i ordning i trädgården nu och flytta tillbaka allt på sin rätta plats igen.

När vågar man sig förresten på att plantera barrotade perenner? Jag fick funkia och höstflox med posten igår.

Är det lämpligt att flytta rosor nu (zon 2)? Fyra av mina rosor har stått på tillfällig plats efter dräneringen i höstas och det börjar bli dags att göra i ordning i trädgården nu och flytta tillbaka allt på sin rätta plats igen.

När vågar man sig förresten på att plantera barrotade perenner? Jag fick funkia och höstflox med posten igår.
Du kan flytta/plantera nu på en gång.

Vi skulle behöva fixa vår gräsmatta sedan höstens uppröjning av buskar och bråte.
Räknar med att vi nog behöver typ lastbil + släp med matjord för att fylla upp och kunna så.
Ni som beställt större mängder jord, vad har ni fått betala per kubik?

Vi betalar 1055 kr per kubik med anläggningsjord, men det är i storsäck pga att vi inte har avstjälpningsplats. Priset för lösvikt (räknas av säljaren i ton istället för kubik) var 420 kr/ton med en volymvikt på 1,2 ton per kubik. Till det tillkommer frakt.

Alltså, så bra trädgårdsidéer senaste dygnet!
1. Ska använda min rosspaljé till gurka och minipumpa. Rosen blir ändå inte så stor att den använder spaljén. Från takribban ska jag hänga amplar med små körsbärstomater som mamma driver upp. Så smart! Är ändå bra läge där men jag har aldrig tänkt på att odla något ätbart där.
2. Jag har en nedgrävd cementring med "blommor" (en frösådd lönn bland annat...) som behöver göras om helt. Precis utanför dörren. :love: Där ska jag sätta mina försådda blå bolltistel, de växer och ser jättefina ut men har ingen given slutlig plats. :) Där ska jag också sätta jordgubbar (ampeljordgubbar?) som får hänga ut över kanten, kanske också smultron får plats (mamma har försått ungefär en ziljon smultron :laugh: ). Till hösten petar jag ner lite fina tulpaner/påskliljor också.
3. Istället för att flytta några rabarberplantor som etablerat sig i skogsbrynen ska jag gödsla dem på plats och låta dem stå där de själva valt. :)

Mer ätbart i en större del av trädgården! Med tiden är ju 2 och 3 i princip självgående också, bara att gödsla ibland och kanske rensa lite och så har man godsaker som bara kommer av sig självt. :d

Om någon skulle känna en stark längtan efter att så broccoli med en touch av Buke-härstamning, så har jag egna fröer som skördats 2017. Efter att ha pytsat i några i en kruka lite på måfå för någon vecka sedan, kan jag konstatera att de har en grobarhet på cirka 250 %. O_o

Dock är det inte någon särskilt exklusiv sort från början utan plantorna som jag tog fröer från var någon vanlig simpel Bröderna Nelson-påse eller något i den stilen. Men de har grott på Bukefalistmark, vårdats (nåja) av Bukefalisthänder och vuxit i jord som varvats med välbrunnen Bukefalisthästgödsel! Dvs en mycket stor förädling. :D

Jag blir såklart sugen, men vad kräver de för vård av mig? Känns som lite tidigt att plantera i pallkrage?

Det är ju inte roligt men det blir ju inte bra om man snålar heller. Jag är i lite samma sits men har inte vågat börja kolla priserna här ännu...

Nej, det är ju så.. Funderar på att gräva upp ett hörn av den gamla viltåkern och hämta lite jord där, och sedan dressa av det översta med köpejord. Men det får man säkert inte göra, och så blir det väl inte så bra heller kanske :p
mvh, snålänning

Nej, det är ju så.. Funderar på att gräva upp ett hörn av den gamla viltåkern och hämta lite jord där, och sedan dressa av det översta med köpejord. Men det får man säkert inte göra, och så blir det väl inte så bra heller kanske :p
mvh, snålänning

Varför skulle ni inte få göra det? Det är ju fortfarande en åker.

Farsan har en bekant som blev polisanmäld och fick betala dagsböter för att han tagit matjord ur egen åker, men det kanske har ändrats då?
Det är ju klart ett gäng år sedan.
Det är ju ganska enkelt att kolla upp. Ring miljö och byggförvaltningen i din kommun och fråga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar