Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan flytta/plantera nu på en gång.Är det lämpligt att flytta rosor nu (zon 2)? Fyra av mina rosor har stått på tillfällig plats efter dräneringen i höstas och det börjar bli dags att göra i ordning i trädgården nu och flytta tillbaka allt på sin rätta plats igen.
När vågar man sig förresten på att plantera barrotade perenner? Jag fick funkia och höstflox med posten igår.
Vi skulle behöva fixa vår gräsmatta sedan höstens uppröjning av buskar och bråte.
Räknar med att vi nog behöver typ lastbil + släp med matjord för att fylla upp och kunna så.
Ni som beställt större mängder jord, vad har ni fått betala per kubik?
Du kan flytta/plantera nu på en gång.
Vi betalar 1055 kr per kubik med anläggningsjord, men det är i storsäck pga att vi inte har avstjälpningsplats. Priset för lösvikt (räknas av säljaren i ton istället för kubik) var 420 kr/ton med en volymvikt på 1,2 ton per kubik. Till det tillkommer frakt.
Du kan flytta/plantera nu på en gång.
Så länge det inte växer gör gödseln ingen nytta.Bör jag förresten gödsla nu, eller ska jag vänta med det tills det blir varmare?
Om någon skulle känna en stark längtan efter att så broccoli med en touch av Buke-härstamning, så har jag egna fröer som skördats 2017. Efter att ha pytsat i några i en kruka lite på måfå för någon vecka sedan, kan jag konstatera att de har en grobarhet på cirka 250 %.
Dock är det inte någon särskilt exklusiv sort från början utan plantorna som jag tog fröer från var någon vanlig simpel Bröderna Nelson-påse eller något i den stilen. Men de har grott på Bukefalistmark, vårdats (nåja) av Bukefalisthänder och vuxit i jord som varvats med välbrunnen Bukefalisthästgödsel! Dvs en mycket stor förädling.
Vi betalar 1055 kr per kubik med anläggningsjord, men det är i storsäck pga att vi inte har avstjälpningsplats. Priset för lösvikt (räknas av säljaren i ton istället för kubik) var 420 kr/ton med en volymvikt på 1,2 ton per kubik. Till det tillkommer frakt.
Fick pris på 13 ton, hemkört med lastbil, nu: 5300 ink moms. Måste ju vara ganska vettigt?
Jag hade tagit det direkt.
Tack för input!
Bara det att vi behöver i runda slängar 35 ton, så det bär emot lite ändå.....
Det är ju inte roligt men det blir ju inte bra om man snålar heller. Jag är i lite samma sits men har inte vågat börja kolla priserna här ännu...
Nej, det är ju så.. Funderar på att gräva upp ett hörn av den gamla viltåkern och hämta lite jord där, och sedan dressa av det översta med köpejord. Men det får man säkert inte göra, och så blir det väl inte så bra heller kanske
mvh, snålänning
Varför skulle ni inte få göra det? Det är ju fortfarande en åker.
Haha, jag vet faktiskt inte?
Den brukas ju inte i ordets rätta bemärkelse, men vi plöjer/sår vall på den emellanåt för viltets skull.
Kan inte inte tänka mig att det skulle vara förbjudet.
Det är ju ganska enkelt att kolla upp. Ring miljö och byggförvaltningen i din kommun och fråga.Farsan har en bekant som blev polisanmäld och fick betala dagsböter för att han tagit matjord ur egen åker, men det kanske har ändrats då?
Det är ju klart ett gäng år sedan.