Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon här som har odlat från passionsfrukts frön?

Jag satte 2 frön hydroponiskt för kanske en månad sedan, och nu har båda fröna spruckit. Jag funderar på om det är för att de har börjat gro eller om det är för att de har ruttnat. De ser friska ut för ögat iaf.

Någon som har koll?

i år blir det för första gången potatis odlat (i hink)

Har försökt utöka odlingen av mat lite varje år eftersom jag vet själv att jag lätt tar på mig för mycket och sen tappar lusten. När jag flyttade hit fanns det bara röda vinbär som var ätbart på tomten, nu har jag jordgubbar,smultron,hallon, svarta vinbär och ett äppelträd :love: Tänkte försöka utöka jordgubbarna lite med några sena varianter med. Dom jag har nu är bara tidiga och jag älskar verkligen jordgubbar så har ni nåt tips på sena sorter som ni gillar så tas tips gärna emot!

Sen blir det lite vanliga ettåriga grönsaker odlade med :)

Jag tror det kan vara svalört?

3635_Ranunculus-ficaria.jpg

Tack! Ja det måste det vara.

Världens fulaste bild på en just nu riktigt trist trädgård (pallkragen som rymmer en tillfällig förvaring av rosor ska flyttas på). Men jag behöver lite råd. Jag ska gräva ett hål till mitt silverpäron (toppympat på stam som är 175 cm) som jag tänker mig ska vara på just den platsen där trädet är utritat. Jag tänkte plantera den i en rund rabatt som kommer kantas med gatsten och runt silverpäronet tänkte jag mig jättedaggkåpa eller något annat som gillar stark sol.

Vad tror ni om placeringen och proportioner? Rundeln, så som den är utritad är 150 cm i diameter. Bör den vara ännu större?

Tillägg: Skulle det förresten se konstigt ut att ha trädet ungefär där pallkragen är nu? Det skulle egentligen ge bättre skuggmöjlighet, men det känns som att det skulle bli obalanserat.

Bifogade filer

• EFC64867-B04A-46C9-8284-9519CC476317.webp
    EFC64867-B04A-46C9-8284-9519CC476317.webp
    552,4 KB · Visningar: 39
Senast ändrad:
Är det någon här som har odlat från passionsfrukts frön?

Jag satte 2 frön hydroponiskt för kanske en månad sedan, och nu har båda fröna spruckit. Jag funderar på om det är för att de har börjat gro eller om det är för att de har ruttnat. De ser friska ut för ögat iaf.

Någon som har koll?
Jag har, de tog ganska långtid på sig så håll ut du.

Världens fulaste bild på en just nu riktigt trist trädgård (pallkragen som rymmer en tillfällig förvaring av rosor ska flyttas på). Men jag behöver lite råd. Jag ska gräva ett hål till mitt silverpäron (toppympat på stam som är 175 cm) som jag tänker mig ska vara på just den platsen där trädet är utritat. Jag tänkte plantera den i en rund rabatt som kommer kantas med gatsten och runt silverpäronet tänkte jag mig jättedaggkåpa eller något annat som gillar stark sol.

Vad tror ni om placeringen och proportioner? Rundeln, så som den är utritad är 150 cm i diameter. Bör den vara ännu större?

Tillägg: Skulle det förresten se konstigt ut att ha trädet ungefär där pallkragen är nu? Det skulle egentligen ge bättre skuggmöjlighet, men det känns som att det skulle bli obalanserat.

Jag tänker att det ser lite opraktiskt ut att ha en rundel så nära häcken ur gräsklippningssynpunkt. Eller kör ni av ytan med en trimmer bara? Annars hade jag velat komma emellan häcken och rundeln alternativt gjort en halvcirkelformad rabatt runt som går ut i häcken med trädet i.

Vill du hellre ha trädet vid pallkragen så kan du ju utöka rabatten som redan finns och låta den svänga runt om trädet. Ibland är det bättre att göra en rejäl rabatt än att dutta lite här och var. Då kan man leka mer med djupet i rabatten och höjder på växterna.

Jag tänker att det ser lite opraktiskt ut att ha en rundel så nära häcken ur gräsklippningssynpunkt. Eller kör ni av ytan med en trimmer bara? Annars hade jag velat komma emellan häcken och rundeln alternativt gjort en halvcirkelformad rabatt runt som går ut i häcken med trädet i.

Vill du hellre ha trädet vid pallkragen så kan du ju utöka rabatten som redan finns och låta den svänga runt om trädet. Ibland är det bättre att göra en rejäl rabatt än att dutta lite här och var. Då kan man leka mer med djupet i rabatten och höjder på växterna.

Du sätter bra ord på mina egna tankar. Rabatten till höger är redan väldigt stor i förhållande till resten av trädgården, så jag är lite orolig över att det ska bli obalans om jag utvidgar den ytterligare. Men jag testade en ny version:

Mellan trädrabatten och rabatten tänker jag mig tre rader med stenplattor, så att man kan sätta en stol där om man vill sitta i skuggan. Kruxet är att kronan kommer skymma sjöutsikten. Å andra sidan skymmer häcken sjöutsikten en del också.

Bifogade filer

• 3965205C-0BEB-4ADA-BD26-F9EE519B1224.webp
    3965205C-0BEB-4ADA-BD26-F9EE519B1224.webp
    349,3 KB · Visningar: 41
En annan variant där trädrabatten blir 150x150 cm. Till vänster om trädrabatten tänker jag mig en pionrabatt.

Bifogade filer

• 8F3AE0C6-6573-43CA-B42C-64B80E2DE01C.webp
    8F3AE0C6-6573-43CA-B42C-64B80E2DE01C.webp
    347,6 KB · Visningar: 41
Vi pratade om just Lillgrådis broccoli. :) Sen bor jag i Uppsala, så Norrlandsvänliga behöver de inte vara, bara nybörjarvänliga.

Du kan beställa småplantor från Klostra om du vill ha starthjälp:) annars så skulle jag välja en som får många små buketter hellre än en stor topp.

Då får det nog bli så!
Frågan är då vad jag ska ha i det vänstra hörnet? Egentligen ville jag ha trädet på den vänstra sidan för att få bort lite insyn, men man kan ju inte få allt förstås. Precis i hörnet har jag planerat en spaljé med en vintergrön kaprifol (John Clayton). Vad mer kan tänkas passa? Höga perenner? Rosor? Buxbomsbollar? Havtorn (Hikul)? En liten uppstammad aronia som ger fina höstfärger?

Bifogade filer

• 8149F024-0BE4-499A-900A-A19B802CDC81.webp
    8149F024-0BE4-499A-900A-A19B802CDC81.webp
    296,4 KB · Visningar: 30
Jag har ett stort land vid vårt nya hus och jag vill prova att odla för första gången. Skulle vilja odla potatis, är det svårt? Har läst lite om det. Jag kanske är sent ute om man måste förgrodda(?) eller så? 🤔 Bor i södermanland, det är väl lite olika beroende på var man bor.

Är det någon som har tips på vad som är kul och enkelt att odla?

Jag har ett stort land vid vårt nya hus och jag vill prova att odla för första gången. Skulle vilja odla potatis, är det svårt? Har läst lite om det. Jag kanske är sent ute om man måste förgrodda(?) eller så? 🤔 Bor i södermanland, det är väl lite olika beroende på var man bor.

Är det någon som har tips på vad som är kul och enkelt att odla?

Det går fint att sätta potatis länge än, de tar sig snabbare om de är förgroddade men det blir potatis även utan. Det är enkelt, roligt och gott att odla potatis!

Rekommenderar även sockerärtor. För att det är så löjligt gott, går ganska snabbt och är hyggligt enkelt det med. :love: Om du kan låta bli att sluka allt direkt så är det även lätt att förvälla och spara i frysen.

Olika sorters betor kan vara roligt för att få sorter som är ovanliga i affären (gulbetor, polkabetor etc).

Rädisor och sallat om du vill kunna skörda snabbt.

Kryddörter som dill och persilja, mynta och oregano är härligt att kunna klippa i stora knippen och slösa med hur man vill.

Squash för att det växer mycket och genererar oftast stor skörd.

Det går fint att sätta potatis länge än, de tar sig snabbare om de är förgroddade men det blir potatis även utan. Det är enkelt, roligt och gott att odla potatis!

Rekommenderar även sockerärtor. För att det är så löjligt gott, går ganska snabbt och är hyggligt enkelt det med. :love: Om du kan låta bli att sluka allt direkt så är det även lätt att förvälla och spara i frysen.

Olika sorters betor kan vara roligt för att få sorter som är ovanliga i affären (gulbetor, polkabetor etc).

Rädisor och sallat om du vill kunna skörda snabbt.

Kryddörter som dill och persilja, mynta och oregano är härligt att kunna klippa i stora knippen och slösa med hur man vill.

Squash för att det växer mycket och genererar oftast stor skörd.
Stort plus för oregano, timjan och mynta för de är väldigt poppis bland fjärilar, humlor och bin. :love:

Du sätter bra ord på mina egna tankar. Rabatten till höger är redan väldigt stor i förhållande till resten av trädgården, så jag är lite orolig över att det ska bli obalans om jag utvidgar den ytterligare. Men jag testade en ny version:

Mellan trädrabatten och rabatten tänker jag mig tre rader med stenplattor, så att man kan sätta en stol där om man vill sitta i skuggan. Kruxet är att kronan kommer skymma sjöutsikten. Å andra sidan skymmer häcken sjöutsikten en del också.

Hmmm. När man ser det från den här vinkeln så tänker jag att om det vore min trädgård så skulle jag vara rädd om sjöutsikten. Planterat trädet hade jag gjort antingen lite mer till höger i rabatten, så skyms sikten från grannens fönster lite, eller mer åt vänster så som du tänkte från början.
Har ni förträfflig sjöutsikt från typ en takterrass eller balkong så är det förstås kanske inte lika viktigt. Då kanske trädgården ska vara det lummiga privata rummet utan insyn.
Haha inga klara besked från mig :D

Då får det nog bli så!
Frågan är då vad jag ska ha i det vänstra hörnet? Egentligen ville jag ha trädet på den vänstra sidan för att få bort lite insyn, men man kan ju inte få allt förstås. Precis i hörnet har jag planerat en spaljé med en vintergrön kaprifol (John Clayton). Vad mer kan tänkas passa? Höga perenner? Rosor? Buxbomsbollar? Havtorn (Hikul)? En liten uppstammad aronia som ger fina höstfärger?
Vad är det för läge (sol-skugga?) Lite höga gräs kanske kunde vara kul?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar