Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni sett, de lever än efter 3 veckor! Kors i taket och peppar peppar ta i trä!

Några ser lite törstiga ut, men de har fått vatten idag :)

Bifogade filer

• 20190404_105243.webp
    20190404_105243.webp
    343,2 KB · Visningar: 18
Fortfarande inget växthus beställt. Nu velar vi mellan ett "sålänge-växthus" eller ett "riktigt". Egentligen har vi ju tänkt att bygga ett eget i framtiden, har sparat massor av fönster för det projektet, men nyfrälsta med gård som vi är så undrar vi om det projektet faktiskt blir av. Eller om vi ska lägga den tiden på något annat.

Just nu glor jag mest på de stormsäkra västhusen hos Grohus. Vad hade ni beställt om ni hade behövt ca 18-25 kvm med en budget på ca 30-40 000?

Idag har jag haft en heldag i trädgården i jeans och linne. Sååååå himla härligt!

Tog tillfället i akt att plocka upp ett av mina hat-objekt i trädgården. Vi har en dynlåda som står på plattor, vilka är lagda på en gammal rabatt. Under den finns (fanns :devil:) en riktigt störig växt som liksom vägrade dö. Nya blad poppade upp lite varstans. Idag grävde jag ur jorden ordentligt och herregud vilka rötter! Trodde först jag skulle dra upp häcken som står precis bredvid. Är det någon som vet vad detta är för växt? Den har pålrötter som är nästan omöjliga att få upp i ett stycke om man inte gräver upp dem ur jorden. Jag har gjort mitt bästa för att få upp alla rotdelar men något finns ju säkert kvar. Hur håller jag efter detta bäst? Svavelsyra och salt? :angel:

EX0FCiW.jpg

ttPDK0d.jpg

Jag har också fått till del 1 av den där idén jag fick en annan solig dag. Jag tänkte ju att jag skulle ha svartöga klättrande uppför en gren som jag sågat av från en av trädgårdens buskar, och sen plantera hängbegonia som sällskap. Nu är grenen på plats med två spillbitar som stöttning. Grenen har börjat skjuta rötter så kanske håller den sig vid liv ett tag. Gav den lite jord att mumsa på. Kanske inte världssnyggaste idén men jag ser i alla fall fram emot att testa :)

PhT5wag.jpg

Jag kan också rapportera om att rädisfröna som jag plockade från en av förra årets plantor har börjat gro. Var osäker på när man egentligen skulle ta fröna från skidan så jag har tagit dem från gröna skidor, från skidor som plockats och torkat, och från skidor som suttit kvar på grenen medan de torkat. Än så länge har inte den sistnämnda raden grott.

SemajxY.jpg

Vi spontanshoppade träd, har grävt ner sex och har två kvar. Eventuellt en häck också. Eller, definitivt en häck men ska skaffa lika mycket till imorgon.

Finns det möjligtvis något man kan plantera, sätta i kruka och ställa på utvalda platser - som getingar ogillar, gärna såpass mycket att dom inte vill vara i närheten? :angel:
Vi hade jättemycket problem med getingar förra sommaren som hade sina bon precis vid våra ytterdörrar. Tänkte om det går att förebygga på något sätt..

Fortfarande inget växthus beställt. Nu velar vi mellan ett "sålänge-växthus" eller ett "riktigt". Egentligen har vi ju tänkt att bygga ett eget i framtiden, har sparat massor av fönster för det projektet, men nyfrälsta med gård som vi är så undrar vi om det projektet faktiskt blir av. Eller om vi ska lägga den tiden på något annat.

Just nu glor jag mest på de stormsäkra västhusen hos Grohus. Vad hade ni beställt om ni hade behövt ca 18-25 kvm med en budget på ca 30-40 000?
Averto har bra priser på sina.

Jag blir matt bara av att tänka på att jag ska gräva för ett (1) träd, en buske och två perennrabatter. Kan jag få lite av din energi?

Notera även att jag inte ens har sått min palmkål!

Jag är lätt speedad i typen och gör sällan saker måttligt. Och har en jättebra spade. Det är grejen, bra spade. Bävar dock för häcken imorgon... du kan få komma och hämta palmkål. Har...eeeeh....mängder.

Jag är lätt speedad i typen och gör sällan saker måttligt. Och har en jättebra spade. Det är grejen, bra spade. Bävar dock för häcken imorgon... du kan få komma och hämta palmkål. Har...eeeeh....mängder.

Jag är normalt sett också ganska speedad - och har bra spade. Men väldigt, väldigt mycket sten och packat grus. Det låter klang, klang, klang när jag gräver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits