Trädgård 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
27371

En av julrosorna blommade så här fint iår. Fröplantor från mamma.

Läget i varmbänken just nu. :) Växer så fint!
27373

Sådde lite mer kryddor inne idag, de har varit svåra att hålla liv i! Hoppas det går bättre nu.
Sådde även mer tomater, bifftomaten Marmande. :) Mina Tigerella som jag sådde tidigt har dragit iväg, de som stod lite varmare. Superlånga. Så jag kapade dem. :nailbiting: Behöll moderplantan och satte topparna i vatten. Hoppas det går vägen! Men har ett gäng plantor som stått kallare som inte blivit lika långa också, ifall det slår fel. :D

Skolade om tomaterna idag. Drygt 50 stycken. Jag behöver 3-4 stycken. Jag hoppas folk på fb är köpsugna! Jag har typ 130 småplantor till salu just nu :laugh:
Visa bifogad fil 27374
Jisses, det var inte dåligt.

Jag räknade mina och har 25 tomatplantor som är omskolade. Sen har jag ytterligare 4 som växer en och en i plugglåda. Och så 20 bifftomater som inte är redo för omskolning. Så typ 50 plantor totalt.

Jag satte ut annons på tomat och purpurvinda på fb för några dagar sen. En person hörde av sig, men hon har inte varit här och köpt något än.

Jisses, det var inte dåligt.

Jag räknade mina och har 25 tomatplantor som är omskolade. Sen har jag ytterligare 4 som växer en och en i plugglåda. Och så 20 bifftomater som inte är redo för omskolning. Så typ 50 plantor totalt.

Jag satte ut annons på tomat och purpurvinda på fb för några dagar sen. En person hörde av sig, men hon har inte varit här och köpt något än.
Vad har du lagt ut för pris? Jag har ganska mycket olika grejer, det verkar locka många 😊

Skulle ni säga att någon följande sommarblommor tjänar på att försås i varmbänken och sen planteras ut istället för att bara direktså? Eller är de känsliga och bör inte planteras om? Har halva lådan kvar och vet inte riktigt vad jag ska så där.
Jätteeternell, pionvallmo, blåklint, kornvallmo, sommarmalva, klätt, rosenskära, luktärt?
Luktärt vet jag är känslig, gick dock rätt bra förra gången och tänkte förodla en del och direktså en del men tror den är bättre att förodla i kruka än i varmbänken?

Skulle ni säga att någon följande sommarblommor tjänar på att försås i varmbänken och sen planteras ut istället för att bara direktså? Eller är de känsliga och bör inte planteras om? Har halva lådan kvar och vet inte riktigt vad jag ska så där.
Jätteeternell, pionvallmo, blåklint, kornvallmo, sommarmalva, klätt, rosenskära, luktärt?
Luktärt vet jag är känslig, gick dock rätt bra förra gången och tänkte förodla en del och direktså en del men tror den är bättre att förodla i kruka än i varmbänken?

Luktärt dödar jag lätt, men sätter i torvkrukor och då är det lätt:)

Läget i varmbänken just nu. :) Växer så fint!
Visa bifogad fil 27373
Sådde lite mer kryddor inne idag, de har varit svåra att hålla liv i! Hoppas det går bättre nu.
Sådde även mer tomater, bifftomaten Marmande. :) Mina Tigerella som jag sådde tidigt har dragit iväg, de som stod lite varmare. Superlånga. Så jag kapade dem. :nailbiting: Behöll moderplantan och satte topparna i vatten. Hoppas det går vägen! Men har ett gäng plantor som stått kallare som inte blivit lika långa också, ifall det slår fel. :D
Ett tips om man har långa och rangliga tomater är att plocka av de nedrebladen och liksom ringla ned stammen i krukan. Det kommer bryta rötter från stammen, så den får ett extra stort rotsystem och blir inte heller lika gänglig ;). Fick tipset från en annan odlare som har jättefina tomater. Det gör inget heller om man råkar bryta dom lite (de får ju inte gå av men böjda/vikta gör inget).

Jag flyttade till hus i höstas och har nu alltså mer trädgård att roa mig med. :love: Från 40 kvm altan med massa krukor och inbyggda odlingslådor plus några pallkragar, som alla var PROPPFULLA. Nu har jag lagoma 800 kvm tomt med lite gräsmattor, en vacker berghäll, okända växter lite här och var och en enorm altan till alla mina krukor. :D

Men allra härligast är mitt inglasade halvisolerade uterum. :love: Redan nu i mars är det 30 grader där soliga dagar, runt 20 på kvällarna och svalare på nätterna. Har dock noll koll på växter som klarar värme bra, men tänkte börja billigt med lite pelargoner innan jag öser på med dyrare saker senare. Himla härligt att kunna sitta där och njuta redan nu i mars, det var omöjligt innan då jag bodde i ett blåshål dit solen inte nådde vintertid.

Idag skulle jag göra första shoppingtrippen för i år till Blomsterlandet. Tänkte mig lite penséer för 29,90 och några påskliljor att sätta i krukor. Kom hem 1500 kr fattigare och hade förutom ovan nämnt även med mig fyra små träd som ska få börja bo i några av mina stora krukor. Hängsälg (har en sen tidigare och älskar den!), krypvide, alpvide och ett japansk körsbärsträd till en av jättekrukorna, eller på lämplig plats i trädgården sen. :D

F8094354-A34C-44DB-932A-08A27E1DDD21.webp

Ett tips om man har långa och rangliga tomater är att plocka av de nedrebladen och liksom ringla ned stammen i krukan. Det kommer bryta rötter från stammen, så den får ett extra stort rotsystem och blir inte heller lika gänglig ;). Fick tipset från en annan odlare som har jättefina tomater. Det gör inget heller om man råkar bryta dom lite (de får ju inte gå av men böjda/vikta gör inget).
Ja jag planterade om dem så djupt jag tänkte att jag kunde, men jag kunde ha brutit av något blad och lagt i dem ännu djupare. Tack för tipset! Halshuggning är väl lite av ett test... Har så många och sådde en annan sort igår med så det gör inget om det går sådär. Men de huggna plantorna har börjat sätta nya skott så än så länge går det ganska bra. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Alltså jag börjar gilla det här huset mer och mer... Jag önskar att det blir till salu och vi en dag kan köpa det. Som det är nu, är det...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Seabaz
·
Trädgård & Växter Min mamma hade vår trädgård som sitt hobbyprojekt, så vi har inte behövt bry oss om den. Men när hon gick bort för snart 2 år sedan blev...
2
Svar
20
· Visningar
4 992
Senast: macan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar