Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Närbild blad
20190728_140642_Film4.jpg
 
Bara måste lägga in en bild på mina tomatplantor -för att det är typ det enda jag odlat i år förutom lite sockerärtor, sallad och kryddor. Så mycket som behöver göras i nya trädgården och så lite tid 😫
Men tomater hann jag med!

97E433A9-DE6C-476F-84BD-FAC6CCB06C28.jpeg


Två olika sorter, den gula körsbärsbuskvarianten har helt klart kommit längts, massor med grönt på nu. Den röda körsbärstomaten finns några gröna och en del blommor, hoppas på mer. Om de bara hinner bli klara.
 
Den blivande havtornsskörden 2019, på en bild. Antagligen kommer hönan att lösa problemet med detta överflöd så att jag inte behöver fundera på vad jag ska använda allt till.

Nästa år ska jag nog komplettera med ytterligare en honplanta, lilla Sol lever ju åtminstone och växer sakta så den kommer förhoppningsvis igång bättre nästa år. Hanplantan Karl har tagit sig lite mer.

IMG_3341.JPG
 
Ja, humle vissnar ner.

Och humle ser ut så här:
Visa bifogad fil 33844

Bladen är onekligen lika, men ändå inte, så jag gissar att @AraSlei har någon speciell namnsort av humle som avviker en aning.

Humlen är ganska sträv att ta på så det kan ju också vara en ledtråd om det är humle.
Humle skulle jag kunna tänka mig nästa år. Visst behöver de något långt att klättra på? Mycket sol och bra jord? Kräver de mycket/ofta vatten?
Vad brukar du göra sen med humlen?

Blev visst en miljon frågor :o
 
Den blivande havtornsskörden 2019, på en bild. Antagligen kommer hönan att lösa problemet med detta överflöd så att jag inte behöver fundera på vad jag ska använda allt till.

Nästa år ska jag nog komplettera med ytterligare en honplanta, lilla Sol lever ju åtminstone och växer sakta så den kommer förhoppningsvis igång bättre nästa år. Hanplantan Karl har tagit sig lite mer.

Visa bifogad fil 33961
Höns är bra djur, här har dom löst problemet med att ta hand om alla vinbär och dom trevliga skatorna har hjälpt till där hönsen inte når:cautious:
 
Höns är bra djur, här har dom löst problemet med att ta hand om alla vinbär och dom trevliga skatorna har hjälpt till där hönsen inte når:cautious:

Snart har jag täckt in halva gården med allox-/rådjursnät, det har räddat mina blåbär och faktiskt ganska mycket av vinbären. Men det är ett jäkla monterande och avmonterande och det räcker med en liten lucka för att bärtjuvarna ska hitta in.
 
Humle skulle jag kunna tänka mig nästa år. Visst behöver de något långt att klättra på? Mycket sol och bra jord? Kräver de mycket/ofta vatten?
Vad brukar du göra sen med humlen?

Blev visst en miljon frågor :o
De slingrar sig upp för sitt stöd så någon stör eller spaljé vill de ha. Jag har generellt dålig jord i min trädgård och den växer ändå. Jag vattnar aldrig men klipper ner den på våren, men det går att göra på hösten också.

Jag gör inget annat med min humle. I år har den sett bedrövlig ut då något ätit hål i bladen. För övrigt tar den för mycket plats så jag skulle helst inte vilja ha den.
 
De slingrar sig upp för sitt stöd så någon stör eller spaljé vill de ha. Jag har generellt dålig jord i min trädgård och den växer ändå. Jag vattnar aldrig men klipper ner den på våren, men det går att göra på hösten också.

Jag gör inget annat med min humle. I år har den sett bedrövlig ut då något ätit hål i bladen. För övrigt tar den för mycket plats så jag skulle helst inte vilja ha den.
Ok den låter ändå som en ganska lättskött växt :)
Tänkte testa om den kunde hjälpa till att somna snabbare och kanske testa om det går att göra nån öl variant.
 
Nu är vår pergola med hängsäng i princip färdig. Den är byggd av träd från vår skog som min man sågat så det har tagit lite längre tid än planerat. Vi har planterat vildvin och pipranka och hämtat en stor sten som legat i hästhagen och lagt som ett trapp/trampsteg. Runt stenen ska jag sätta kattfot och timjan, tror jag. Vi som skulle renovera fönster...

FullSizeRender 3 by malo301, on Flickr

FullSizeRender 2 by malo301, on Flickr

FullSizeRender by malo301, on Flickr
 
@fejt Men jäklar vilken häftig grej, inte många som gör byggen av eget virke! Är allt hemtillverkat?! Golvet också? Skit i fönstren ett tag till, njut av hängsängen - med gott samvete! - i stället. :love:

Tack snälla!!!
Golvet och allt annat utom takreglarna är eget. Vi delar en virkessåg med några grannar och har lite skog som vi försöker sköta om.
Och du har alldeles rätt när det gäller fönstren. De kan vänta.
 
Jag tycker på riktigt att det är roligt att odla udda sorter och kulturarvssorter.

Men grårtan Solberga kommer jag inte att odla igen.
Får man fråga varför?

jag odlar Saxbo märgärt, Mor Märtas gråsockerärt och Mors stora. De två första är gamla bekanta och väldigt goda. Saxbo blir hög men jag har den på en ställning som är lagom och sedan viker den ner sig dubbelt när den växer högre. Jag är för gammal för att stå på stege.
 
Tomaterna.
Jag väntar otåligt på att de första ska rodna. Kollade förra årets foton och då plockade jag tomater 29 juli. I år är de inte ens i närheten än.

De har ju varit gröna i minst en månad.

Ja, jag vet att de kommer att explodera sedan men väntan är irriterande.
 
Får man fråga varför?

jag odlar Saxbo märgärt, Mor Märtas gråsockerärt och Mors stora. De två första är gamla bekanta och väldigt goda. Saxbo blir hög men jag har den på en ställning som är lagom och sedan viker den ner sig dubbelt när den växer högre. Jag är för gammal för att stå på stege.
Den är inte god. Nu har jag bara provsmakat ett par nyplockade ärtor idag, men stärkelsen klistrade sig nästan i munnen.

När man läser om dem, hittar jag historiska recept där de torkats och sen kokas i mjölk. Nu när en gäst som är arkeolog också smakade, fick jag en lärorik liten föreläsning om hur man använt ärtor malda till mjöl.
 
Tomaterna.
Jag väntar otåligt på att de första ska rodna. Kollade förra årets foton och då plockade jag tomater 29 juli. I år är de inte ens i närheten än.

De har ju varit gröna i minst en månad.

Ja, jag vet att de kommer att explodera sedan men väntan är irriterande.
Mina har också lång startsträcka, trots värmen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 881
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp