Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hm, i gruppen på Facebook sa de precis tvärt om - klipp den så kommer druvorna :laugh: Den vissnar ju ändå ner helt, så jag har ju bara klippt bort det som redan varit dött, men jag ska inte göra det alltså?
Jag trimmar den lite hela sommaren, när den kommer utanför armeringsnätet den växer på så börjar den klättra in i fasaden, så jag har inte så mycket annat val tyvärr.
Nu ä jag på tunn is men...

Jag har altid antagit att man bygger upp en stam. Skotten från den tuktas. Dvs årsskottten hålls tillbaka. Inte att hela plantan klipps ner. Det finns mängder av anvisningar på nätet
 
Hm, i gruppen på Facebook sa de precis tvärt om - klipp den så kommer druvorna :laugh: Den vissnar ju ändå ner helt, så jag har ju bara klippt bort det som redan varit dött, men jag ska inte göra det alltså?
Jag trimmar den lite hela sommaren, när den kommer utanför armeringsnätet den växer på så börjar den klättra in i fasaden, så jag har inte så mycket annat val tyvärr.
Som @tanten säger, klipper du ner den helt så kommer inga druvor, den behöver en stam.
 
Alltså, jag har alltid tänkt att detta är någon form av vildvin, men inser att vi nog inte haft några druvor på den under tiden vi bott här?
Vad kan det vara?
Blommar inte, vissnar ner helt på hösten och växer upp igen på våren. Slingrar sig. Kan få rejält stora blad som ni ser. Humle kanske?
Visa bifogad fil 33780
Har den klängen alltså små tunna grenar som slingrar sig runt saker eller slingrar sig hela stammen, eller har den sugfötter?
 
Nu ä jag på tunn is men...

Jag har altid antagit att man bygger upp en stam. Skotten från den tuktas. Dvs årsskottten hålls tillbaka. Inte att hela plantan klipps ner. Det finns mängder av anvisningar på nätet
Som @tanten säger, klipper du ner den helt så kommer inga druvor, den behöver en stam.

Jaha, ja, men en stam har den. Eller, mer en stubbe? Kanske 20-25cm hög. Jag klipper bara bort de tunna grenarna som dör på hösten.

Har den klängen alltså små tunna grenar som slingrar sig runt saker eller slingrar sig hela stammen, eller har den sugfötter?

Den slingrar sig, inga sugfötter :) vårt hus är drygt 100 år gammalt och även om panelen är bytt sedan dess så är det mycket springor och så som den får fäste i utanför armeringsnätet.
 
Jaha, ja, men en stam har den. Eller, mer en stubbe? Kanske 20-25cm hög. Jag klipper bara bort de tunna grenarna som dör på hösten.



Den slingrar sig, inga sugfötter :) vårt hus är drygt 100 år gammalt och även om panelen är bytt sedan dess så är det mycket springor och så som den får fäste i utanför armeringsnätet.
Om det nu är en vinranka så får du ändra tankesätt. Tänk inte uppåt. Tänk åt sidan.

Den ska slingra iväg och göra en lång stam som växer åt sidan. från den kommer årsskott som du tuktar.

I mina trakter är det skapligt vanligt att det finns rakor i växthus. Många handelsträdgårdar har dem. De slingrar sig längs takfoten i växthuset och skotten klipps ner till stammen varje år.
Typ såhär
33896
 
Jaha, ja, men en stam har den. Eller, mer en stubbe? Kanske 20-25cm hög. Jag klipper bara bort de tunna grenarna som dör på hösten.



Den slingrar sig, inga sugfötter :) vårt hus är drygt 100 år gammalt och även om panelen är bytt sedan dess så är det mycket springor och så som den får fäste i utanför armeringsnätet.

Har den klängen som en sockerärtor/gurkor http://hagasessorna.com/wp-content/uploads/2011/06/Sockerärtor2.jpg eller slingrar hela stammen som på en kaprifol https://www.odla.nu/sites/odla.nu/files/styles/slide_content/public/img_0550_0.jpg?itok=LYRX0zh3?
 
Slänger in en fråga och kollar om någon kan sitta på ett svar...
33912

Vad är det som äter ihjäl mina ärtor och smultron? (Samt salladen men den fick jag ta bort för länge sen...) har försökt hålla utkik i lådorna och runtomkring men hittar inga djur 😫
 
Slänger in en fråga och kollar om någon kan sitta på ett svar...
Visa bifogad fil 33912
Vad är det som äter ihjäl mina ärtor och smultron? (Samt salladen men den fick jag ta bort för länge sen...) har försökt hålla utkik i lådorna och runtomkring men hittar inga djur 😫
När det ser ut sådär hemma hos mig är det oftast små sniglar. De är oftast bara aktiva under kväll och natt så man får söka nere vid marken och vända på bladen för att se dem.

Alternativt någon annan ohyra förstås.

Iband hjälper det att gödsla och vattna så växterna kämpar emot bättre. Är det ohyra så hjälper såpvatten. Det kan man duscha av sedan när man skördar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Om det nu är en vinranka så får du ändra tankesätt. Tänk inte uppåt. Tänk åt sidan.

Den ska slingra iväg och göra en lång stam som växer åt sidan. från den kommer årsskott som du tuktar.

I mina trakter är det skapligt vanligt att det finns rakor i växthus. Många handelsträdgårdar har dem. De slingrar sig längs takfoten i växthuset och skotten klipps ner till stammen varje år.
Typ såhär
Visa bifogad fil 33896

Det finns inte möjlighet att göra så där den växer, tyvärr.
Jag har alltså inte planterat den själv, den har stått där så länge jag kan minnas, typ 10-15 år i alla fall? Vi har dock bara bott i huset i två år, men eftersom den tar över hela väggen om den inte hålls efter så har jag trimmat den. När vi flyttade hit hade den fått växa vilt hela sommaren och hade närapå kvävt de enorma rosbuskarna som växer vid sidan om.

Fast de dör ju inte, de går i vintervila. Låt den växa om du vill ha druvor.

Dör inte skotten?
Första året vi bodde här lät jag den vara eftersom jag inte var säker på vad det var, men på våren kom det nya skott och grenar, utan att det blev liv i de gamla. Därför klippte jag bort det som till synes var dött i fjol, och nu har det kommit massa nytt igen.

Jag hade gärna haft druvor på den, men om jag måste låta den växa som den vill då är det tyvärr inte möjligt. Då får jag nöja mig med att den är fin ändå :)
 
Det finns inte möjlighet att göra så där den växer, tyvärr.
Jag har alltså inte planterat den själv, den har stått där så länge jag kan minnas, typ 10-15 år i alla fall? Vi har dock bara bott i huset i två år, men eftersom den tar över hela väggen om den inte hålls efter så har jag trimmat den. När vi flyttade hit hade den fått växa vilt hela sommaren och hade närapå kvävt de enorma rosbuskarna som växer vid sidan om.



Dör inte skotten?
Första året vi bodde här lät jag den vara eftersom jag inte var säker på vad det var, men på våren kom det nya skott och grenar, utan att det blev liv i de gamla. Därför klippte jag bort det som till synes var dött i fjol, och nu har det kommit massa nytt igen.

Jag hade gärna haft druvor på den, men om jag måste låta den växa som den vill då är det tyvärr inte möjligt. Då får jag nöja mig med att den är fin ändå :)
De flesta beskär sina druvor men kanske inte ända ned till marken. Här är några olika länkar du kan titta på.
https://www.odla.nu/inspiration/beskara-vindruva
https://www.gardenize.com/sv/2018/12/beskara-vinranka/
 
Dör inte skotten?
Första året vi bodde här lät jag den vara eftersom jag inte var säker på vad det var, men på våren kom det nya skott och grenar, utan att det blev liv i de gamla. Därför klippte jag bort det som till synes var dött i fjol, och nu har det kommit massa nytt igen.

Jag hade gärna haft druvor på den, men om jag måste låta den växa som den vill då är det tyvärr inte möjligt. Då får jag nöja mig med att den är fin ändå :)
Kanske är vi helt fel ute? Kanske är det något helt annat.
Min första tanke var pipranka men det stämde ju inte alls på bladen. :)

Fortfarande rekommenderar jag facebokgruppen vilken växt.
Ett par av dem som är aktiva där känner jag, och de är oenormt kunniga.

Här vid min förstubro kikade det upp något slingrigt i gruset som föregående ägare skyfflat dit. Jag lät den vara och skottade bort gruset och vattnade lite. Första åren vissnade den ner helt men numera är rankorna så starka att den skjuter nya skott en bra bit upp i spaljen.
Det visade sig vara en småblommig mörkt blå klematis.

Jag försökte flytta den. Det resulterade bara i att jag har två :mad:
Den är kvar vid försubron samt växer glatt och frodigt vid väggen dit jag flyttade den.
Den är inte ens speciellt fin. Men jag har inte hjärta att döda den.
 
De flesta beskär sina druvor men kanske inte ända ned till marken. Här är några olika länkar du kan titta på.
https://www.odla.nu/inspiration/beskara-vindruva
https://www.gardenize.com/sv/2018/12/beskara-vinranka/

Tack för länkarna :) På den undre fanns en film om beskärning och det är typ så jag gör, fast min planta har inte fått skjuta ut några stockar, mer än vid roten/stubben som är ganska grov - når knappt runt den med båda händerna, och har några grövre grenar som sticker ut från den.

Kanske är vi helt fel ute? Kanske är det något helt annat.
Min första tanke var pipranka men det stämde ju inte alls på bladen. :)

Fortfarande rekommenderar jag facebokgruppen vilken växt.
Ett par av dem som är aktiva där känner jag, och de är oenormt kunniga.

Här vid min förstubro kikade det upp något slingrigt i gruset som föregående ägare skyfflat dit. Jag lät den vara och skottade bort gruset och vattnade lite. Första åren vissnade den ner helt men numera är rankorna så starka att den skjuter nya skott en bra bit upp i spaljen.
Det visade sig vara en småblommig mörkt blå klematis.

Jag försökte flytta den. Det resulterade bara i att jag har två :mad:
Den är kvar vid försubron samt växer glatt och frodigt vid väggen dit jag flyttade den.
Den är inte ens speciellt fin. Men jag har inte hjärta att döda den.

Den facebookgruppen säger också vinranka om samma bild, så det kan säkerligen stämma :)

Haha, men småblommig blå klematis låter ändå himla fint!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 882
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp