Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahupp då har trösket dragit igång och vi lär inte få trädgården fixad förrän om 2 veckor. 🤷‍♀️
Lite ändring i planerna alltså. De har ställt hit grävaren dock 😊
20190725_091337.jpg
 
Fick till en morgon i landet idag! Har stöttat upp blommor och tomater, lagt på gödsel kring tomater, pumpa och paprika och vattnat paprikan i kruka. Redo för värmen! 💪 Redan svettigt så nu kan jag ägna resten av dagen åt tapetsering. ;)

Och så har det äntligen kommit ett fruktämne på den stora pumpan. :love: Kommer nog få sälja pumpor... Såg nu att en massa grott så jag har cirka 20 plantor. :rofl::angel:
33707
 
Tips för dem som vill ha något färgglatt och extremt lättskött i skuggigt läge, Begonia Boliviensis och Begonia Tenella! Ettårig sommarblommor men går att övervintra frostfritt. Har blommat så här sedan maj, får i princip ingen sol alls och ingen skötsel mer än vatten då och då. :)
33710
 
Ooooh, var fick du tag på frön? En bekant beställde från internet men det uppdagades att typ 99% är scams och hennes ville inte ens gro - men det där ser ut som äkta vara! :D

Riktiga chili-head butiker. Jag handlar från Jalapeño.nu samt Örtagården i Sverige och de är seriösa. De litar jag som sagt på så hojta om du vill ha något därifrån. Givetvis finns det bra affärer i UK också men där har jag dålig koll.
 
Alltså, jag har alltid tänkt att detta är någon form av vildvin, men inser att vi nog inte haft några druvor på den under tiden vi bott här?
Vad kan det vara?
Blommar inte, vissnar ner helt på hösten och växer upp igen på våren. Slingrar sig. Kan få rejält stora blad som ni ser. Humle kanske?
33780
 
funderade på om jag skulle göra en ny tråd om fröåret 2019, alltså en tråd där man kan recensera det man odlat i år och skriva om man har tips för vissa fröer eller om man kanske inte tycker dom va värda att odla alls. Kanske passar det bättre in i denna tråden? men personligen hade jag jättegärna haft en tråd där jag snabbt kunde läsa om och hitta specifika sorter direkt utan att skrolla igenom massa sidor.
 
funderade på om jag skulle göra en ny tråd om fröåret 2019, alltså en tråd där man kan recensera det man odlat i år och skriva om man har tips för vissa fröer eller om man kanske inte tycker dom va värda att odla alls. Kanske passar det bättre in i denna tråden? men personligen hade jag jättegärna haft en tråd där jag snabbt kunde läsa om och hitta specifika sorter direkt utan att skrolla igenom massa sidor.

Starta en! Vill minnas att vi haft det tidigare år också. :)
 
Tack!
Jag trodde humle också, men lade upp i en grupp på Facebook också där alla hävdar att det är en vinranka :cautious:
Fast.... vinrankor vssnar inte ner helt väl? De har vedartad stam.

Om den vissnar ner helt och inte blommar så är det i alla fall inte humle (alldeles för stora blad i fel form) Pipranka har andra sorters blad väl?

Jag skulle kolla med "Vilken växt" på facebook. där finns oerhört med kunskap.
 
Fast.... vinrankor vssnar inte ner helt väl? De har vedartad stam.

Om den vissnar ner helt och inte blommar så är det i alla fall inte humle (alldeles för stora blad i fel form) Pipranka har andra sorters blad väl?

Jag skulle kolla med "Vilken växt" på facebook. där finns oerhört med kunskap.

Humle vissnar ju ner helt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 882
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp