Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Humle vissnar ju ner helt.
Ja, humle vissnar ner.

Och humle ser ut så här:
20190727_121043.jpg


Bladen är onekligen lika, men ändå inte, så jag gissar att @AraSlei har någon speciell namnsort av humle som avviker en aning.

Humlen är ganska sträv att ta på så det kan ju också vara en ledtråd om det är humle.
 
Fast.... vinrankor vssnar inte ner helt väl? De har vedartad stam.

Om den vissnar ner helt och inte blommar så är det i alla fall inte humle (alldeles för stora blad i fel form) Pipranka har andra sorters blad väl?

Jag skulle kolla med "Vilken växt" på facebook. där finns oerhört med kunskap.

Den har som en vedartad stubbe i botten, jag har klippt ner den varje år eftersom den ser bedrövlig ut när den torkar ihop.

Det är där jag frågat, de säger vinranka. Måste man göra något med dem för att det ska komma druvor?
 
Ja, humle vissnar ner.

Och humle ser ut så här:
Visa bifogad fil 33844

Bladen är onekligen lika, men ändå inte, så jag gissar att @AraSlei har någon speciell namnsort av humle som avviker en aning.

Humlen är ganska sträv att ta på så det kan ju också vara en ledtråd om det är humle.
Ja, den såg definitivt inte ut som den humle jag hanterat och hch även den som finns här runt stugan.
Att det skulle finnas förädlade sorters "trädgårdshumle" visste jag itne. Så, fel av mig i så fall.

Humlen har ju främst varit en nyttoväxt och det man sökt har funnits i kottarna. Att bladen varit olika har inte ens fallit mig in. Trögtänkt som jag är. POM har väl samlat in humle?
 
Ja, den såg definitivt inte ut som den humle jag hanterat och hch även den som finns här runt stugan.
Att det skulle finnas förädlade sorters "trädgårdshumle" visste jag itne. Så, fel av mig i så fall.

Humlen har ju främst varit en nyttoväxt och det man sökt har funnits i kottarna. Att bladen varit olika har inte ens fallit mig in. Trögtänkt som jag är. POM har väl samlat in humle?
Det finns namnsorter av humle men någon särskild "trädgårdshumle" är det väl inte. För den som brygger öl kan däremot namnsorterna vara av intresse.
 
Hettan gör att det mesta slokar.
Tack och lov har jag vatten men vattningen sker ju så sent som jag klarar. Annars dunstar den genast.

Har ett par plantor som ska grävas ner och annat som behöver flyttas. Det får anstå till senare.

Det roliga är dock att squashen tagit fart och börjat blixtleverera. Tomaterna sväller och jag väntar ivrigt på att de första ska få färg. De har varit gröna i över en månad nu.
 
Hettan gör att det mesta slokar.
Tack och lov har jag vatten men vattningen sker ju så sent som jag klarar. Annars dunstar den genast.

Har ett par plantor som ska grävas ner och annat som behöver flyttas. Det får anstå till senare.

Det roliga är dock att squashen tagit fart och börjat blixtleverera. Tomaterna sväller och jag väntar ivrigt på att de första ska få färg. De har varit gröna i över en månad nu.
Hade den värmen igår:yuck:, är lika varmt idag men fläktar lite iallafall.

Till och med chilin tyckte det var varmt igår trots öppna fönster och dörr på växthuset🥵
 
Åh, jag är så orimligt nöjd med min egen trädgårdsmästarförmåga idag! Tredje året i rad som jag försöker med kronärtskocka, och i år ska det mumsas på egenodlade sådana som jag vårdat från att de var små små fröer i januari. :love: :d :banana:

För två år sedan såg de fina ut tills jag skulle avhärda dem, då säckade de ihop och sedan fick de en alldeles för dålig växtplats med torr och eländig jord när de sattes ut. I fjol dog allt torkdöden innan det ens hann planteras ut.

Och även i år så stannade det av när det var dags att flytta ut från förodlingen inomhus. De stackars småttingarna fick stå i ynkliga omskolningskrukor jättelänge först i växthuset och sedan utanför innan jag fick rensat och gjort i ordning deras plats, och grävt ner härlig stallgödsel till dem att festa på. Nu har jag sett att de tagit sig med fina blad men inte mer. Så jag tänkte att det var ju roligt som en fin växt i alla fall även om det inte blir något att skörda och äta.

Men idag! Plötsligt hittar jag TRE ljuvliga skockor som är på gång, på olika plantor! Två gröna och en lila. Fattade knappt var det var när jag gick förbi, vad fasen, en tulpan mitt i odlingarna - och så här års?! Det är kanske inte svårt att odla kronärtskockor egentligen, det är mest att jag blir så jäkla glad att det blir bra när jag vill testa något nytt - som jag vet att jag verkligen gillar - och som inte lyckats förut.

Och i växthuset kommer det gott om stora, fina lila auberginer förutom tomater och paprika och gurka, och majsen bara fortsätter växa. Och till och med de tre förskrämda Saxbo märgärt fortsätter leva, nu anas även några blommor! Än är det mycket kvar på odlingsåret 2019.

IMG_3263.JPG
 
Den har som en vedartad stubbe i botten, jag har klippt ner den varje år eftersom den ser bedrövlig ut när den torkar ihop.

Det är där jag frågat, de säger vinranka. Måste man göra något med dem för att det ska komma druvor?
Det ser absolut ut som en vinranka men du kommer aldrig få några druvor så länge du klipper ner den varje höst. Du får räkna med ca 6 år innan den börjar producera något, men då måste den få växa upp utan att slaktas.
 
Hettan gör att det mesta slokar.
Tack och lov har jag vatten men vattningen sker ju så sent som jag klarar. Annars dunstar den genast.

Har ett par plantor som ska grävas ner och annat som behöver flyttas. Det får anstå till senare.

Det roliga är dock att squashen tagit fart och börjat blixtleverera. Tomaterna sväller och jag väntar ivrigt på att de första ska få färg. De har varit gröna i över en månad nu.

Squashen (tack :love:) är pigg här också även om det har varit lite väl många hanblommor. Dock är det flera frukter på g :up:
 
Det ser absolut ut som en vinranka men du kommer aldrig få några druvor så länge du klipper ner den varje höst. Du får räkna med ca 6 år innan den börjar producera något, men då måste den få växa upp utan att slaktas.

Hm, i gruppen på Facebook sa de precis tvärt om - klipp den så kommer druvorna :laugh: Den vissnar ju ändå ner helt, så jag har ju bara klippt bort det som redan varit dött, men jag ska inte göra det alltså?
Jag trimmar den lite hela sommaren, när den kommer utanför armeringsnätet den växer på så börjar den klättra in i fasaden, så jag har inte så mycket annat val tyvärr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 882
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp