Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mitt tredje sallatsförsök detta år misslyckades även det. Trots små fina plantor när vi åkte på semester och en flitig bevattningshjälp så var plantorna spårlöst försvunna när vi kom hem en vecka senare.

I morse upptäckte jag en hög i pallkragen med de försvunna plantorna - någon bor där. Misstänkte först myror, men högen var väl stor. Därefter sork. Men så rensade jag lite ogräs kring pallkragen ifråga och där låg en kopparorm som vips kilade in under den. Kan det vara den som är skurken?
 
Mitt tredje sallatsförsök detta år misslyckades även det. Trots små fina plantor när vi åkte på semester och en flitig bevattningshjälp så var plantorna spårlöst försvunna när vi kom hem en vecka senare.

I morse upptäckte jag en hög i pallkragen med de försvunna plantorna - någon bor där. Misstänkte först myror, men högen var väl stor. Därefter sork. Men så rensade jag lite ogräs kring pallkragen ifråga och där låg en kopparorm som vips kilade in under den. Kan det vara den som är skurken?

Kopparödlan är oskyldig, den äter inte växter alls men glufsar nog några sniglar om det är en sån som är skurken. Ta hand om den. <3
 
Fick ofantliga mängder äpplen förra året, och i år verkar det ena trädet fått spunk och dignar av äpplen igen O_o I vanliga fall är det ju mer "vartannat år" som är "normalt". Tydligt är det iaf att båda träden behöver beskäras kraftigt även i år. Syns knappt Att jag tog bort nästan 1/3 grenar i höstas :cautious:
IMG_20190723_185546.jpg
 
Och de sista dagarnas regn har gett rabarbern nytt liv. Den är inte som ny, men dagens paj blev god. Före regnen såg den ut att vara på väg att tacka för i år. Jag drar mig för att vattna etablerade perenner, så regnet var välkommet.
 
Granne hörde avsig och undrade om jag hade några stjälkar rabarber åt henne.

Det hade jag, men eftersom jag har tillbringat kvällen på restaurang fick hon rumstera i trädgården på egen hand.
Vid ytterdörren stod en påse med ett par kilo nyupptagen potatis när jag kom hem! Perfekt byte!
(hon är potatisodlare)
 
Granne hörde avsig och undrade om jag hade några stjälkar rabarber åt henne.

Det hade jag, men eftersom jag har tillbringat kvällen på restaurang fick hon rumstera i trädgården på egen hand.
Vid ytterdörren stod en påse med ett par kilo nyupptagen potatis när jag kom hem! Perfekt byte!
(hon är potatisodlare)

Jag har ett liknande förhållande med en snubbe som inte är så haj på akvarieväxter men som har en odlingslott. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 881
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp