Trädgård 2019 Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon mer som håller på att skörda vinbär?
Ska göra lite saft idag tänkte jag men hann bara plocka 3 grenar innan ösregnet Östen slog till. Så nu sitter jag här inne och surar med mina 2kg plockade bär och väntar ut regnet så att jag kan plocka 2 till 😠
Nä fåglarna har skördat våra vinbär och jordgubbar. Krusbär verkar det dock kunna bli lite, och hos mamma och pappa har fåglarna varit snällare. :d
 
Rådjuren har hittat landet och de gillar mangold och rödbetsblast. Så igår räddade jag en del av mangolden. Det blev till en paj utan pajskal med fetaost som vi kan äta idag. :d Resten frös jag in. Tog lite betor också, gul, röd och polka, som ugnsrostades med fetaost och några små morötter jag gallrade bort. Muuuums!
33535

Vi fick över 30 mm regn igår i skyfallsvarianten mest. Det mesta låg ner i landet, ska se om det vill ställa sig igen idag. Var mest blommor som la sig men de ligger ju på sina grannar. Tomaterna blev nog nöjda i alla fall. :D
Det kommer blommor nu på squash, ser verkligen fram emot de små minisorterna. :) En pumpaplanta verkar gå bananas, liksom antalet blommor på bifftomaterna. :d
 
Rådjuren har hittat landet och de gillar mangold och rödbetsblast. Så igår räddade jag en del av mangolden. Det blev till en paj utan pajskal med fetaost som vi kan äta idag. :d Resten frös jag in. Tog lite betor också, gul, röd och polka, som ugnsrostades med fetaost och några små morötter jag gallrade bort. Muuuums!
Visa bifogad fil 33535
Vi fick över 30 mm regn igår i skyfallsvarianten mest. Det mesta låg ner i landet, ska se om det vill ställa sig igen idag. Var mest blommor som la sig men de ligger ju på sina grannar. Tomaterna blev nog nöjda i alla fall. :D
Det kommer blommor nu på squash, ser verkligen fram emot de små minisorterna. :) En pumpaplanta verkar gå bananas, liksom antalet blommor på bifftomaterna. :d

Vilken lyx! Jag har börjat betrakta mangold som rådjursföda. Har jag tur kan jag få lite i slutet av säsongen. På samma sätt sår jag pak choi enbart för att kålfjärilarna ska lämna grönkålen ifred.
 
Vilken lyx! Jag har börjat betrakta mangold som rådjursföda. Har jag tur kan jag få lite i slutet av säsongen. På samma sätt sår jag pak choi enbart för att kålfjärilarna ska lämna grönkålen ifred.
:rofl: Våra rådjur är ganska modiga men har bara vågat äta på knappt halva raden. Sen kommer man för långt från skogens trygghet! Kan rekommendera pak choi i varmbänk eller motsvarande på våren, klarade sig från loppor och fjärilar och blev superfin. Om man alls vill äta den, alltså. :laugh:
 
Satt och läste i en av trädgårdsgrupperna idag och kände att vår trädgård faktiskt är rätt fin (och lite vild). Det här är delen med fruktträd.

IMG_5097.JPG

Det syns inte så bra, men den vildvuxna delen i slänten nedanför uthuset ska bli en rabatt inramad av stenar. I rabatten har jag tänkt sätta en pion (vita blommor) och två kärleksört (en vit och en rosa), men jag kan inte bestämma vad jag vill ha mer... Någon bra marktäckare för att minska ogräsrensandet i alla fall :idea:
 
Ja, fruktträden är alltså de mindre träden längst ner på bilden. De två gigantiska träden som syns mest är en ek och en ask.
 
Vilken lyx! Jag har börjat betrakta mangold som rådjursföda. Har jag tur kan jag få lite i slutet av säsongen. På samma sätt sår jag pak choi enbart för att kålfjärilarna ska lämna grönkålen ifred.
Jag brukar sätta bärnät över, då blir det rådjurssäkert. :) Nu har jag istället hägnat in odlingarna med rådjursnät där det inte redan finns staket, och än så länge inga fler rådjursattacker! :D Peppar peppar, för de kan egentligen hoppa över där jag ännu inte hunnit sätta upp nät längs staketet, men håller tummarna...
 
Jag brukar sätta bärnät över, då blir det rådjurssäkert. :) Nu har jag istället hägnat in odlingarna med rådjursnät där det inte redan finns staket, och än så länge inga fler rådjursattacker! :D Peppar peppar, för de kan egentligen hoppa över där jag ännu inte hunnit sätta upp nät längs staketet, men håller tummarna...
Jag har fått mina ärtor toppade av rådjur.

Men - halleluja - de har lämnat dem ifred efter att jag blandat blodmjöl och vatten som jag doppat tygremsor i. Remsorna har jag sedan hängt på ställningen som ärtorna klättrar på. Det räckte tydligen.

Resten av geggan har jag hällt över rosorna. :D
 
Nu börjas det! :laugh::nailbiting::love:
33581

Tror jag kunde räkna till minst 7 st på tre plantor från ingenstans (finns fler plantor men de har inte kommit så långt än). Funderar på att baka en massa squashkakor och frysa in för framtida bruk. :D

Hittade 7-8 pumpaplantor igår som grott och nu har sitt första riktiga blad. De var gömda under ogräs. :angel: Igår syntes precis det riktiga bladet och idag är det redan riktigt stort efter att ha fått komma fram. Butternutpumpa. Tror ni de hinner få frukter innan det är för sent? :)
 
Augusti 2014 stod jag där med stor mage och dirigerade var mannen skulle gräva ner bärbuskarna. Jag drömde om att våra framtida barn skulle kunna gå runt i trädgården och stoppa magarna fulla med bär.

Nu har vi ännu inte någon trädgård där barnen själva kan vistas utan det är fortfarande en byggarbetsplats MEN när barnen tjatar hål i huvudet på en för att få gå ut i trädgården och äta bär så känns det ändå som om man har lyckats.

3,5kg zucchini plockade de in också

20190723_113038.jpg
 
Senast ändrad:
Jag ska ordna en egen plats för mitt barn ute i trädgården. Jag vill göra en spaljé och ha en klätterväxt där, är det någon som har tips på lämplig växt? Gärna någon som blommar men som inte är giftig. Var sugen på kaprifol, men läste att den får gifta bär.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
71 881
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 762
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
998
Senast: Sleepy
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp