Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Regnat en skvätt här också, verkar hänga mer kvar i luften så hoppas det kommer.
Min sättlök gror :)
IMG_20180610_163258.webp

:cautious:
Kan du skicka hit lite?
(de påstår att vi ska få regn ett par gånger nästa vecka, det tror jag på först när jag ser det...)
Mm det har varit så här också, de lovar regn men ju närmare man kommer desto mindre blir regnprognosen tills det försvinner helt.

Idag skulle det inte regna alls, men jag klagar inte kan jag lova! :)

Vitlöken ser ut att växa, svårt att veta nät de är färdiga nu när de varit så varmt...
Jag betraktar inte vitlök som "färdig" vid nån speciell tidpunkt. Jag tar upp och använder det jag behöver. Det som inte tas upp står kvar till nästa år. Tar de största bara :)

nästa vår tar jag upp och delar de som stått över vintern och varje klyfta blir på nytt nya vitlökar.

Det småregnar fortfarande! :)
Men det kommer inte djupt ner, i hagen som är helt uttorkad är det torrt som fnöske några mm ner.

Har iallafall gjort i ordning den sjätte pallkragen med potatisplantering. Tre med namnade utsädesjopp och tre med minipotatisar som blev över efter förra årets skörd av butikspotatis (innan jag visste att de kan bära på smitta).
Och så en krage med sättlök min mormor tyckte jag skulle ha.

Men det är så skönt att kunna fylla kragarna med det jag har hemma istället för köpejord. Söndersmulad urvattnad hästgödsel, brunnen gödsel, obrunnen gödsel, halm, hösilage... Gödsel, gödsel, gödsel i olika form! :D

Man tager vad man haver och jag hoppas att något av allt gödselexperimenterande ger mig skörd :)

Senast ändrad:
Tidigare i våras köpte jag en sort med röda potatisar av en privatperson på vinst och förlust.
Utsädet var RIKTIGT smått, 1-1,5 cm långa.
Men nu har de skjutit upp gröna stänglar (vad heter de?) upp ur halmen lite här och var och det ska bli intressant att se hur skörden blir av de små pyttepotatisarna :)

Och så måste jag ju även skriva - eftersom ni är så många rosfantaster här - att jag idag satt en liten träram runt min namnlösa ros så att inte gräsklipparroboten ska köra in i den stackars rosen varje dag.

Som tack blev jag stucken, otacksam jäkel den där :cautious:

Maken har klippt häcken och direkt var grannen där med små tips om hur vi skulle göra i fortsättningen. :rofl:

Jaja, de är ju trevliga de där grannarna, så jag låter dem hållas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka