Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Medan jag håller på att gräva och rensa den sista fyrkanten på lotten så är jag glad över att jag faktiskt har fått lite att skörda. Rädisorna är enorma och portulaken växer så det knakar. Sallat, gräslök, mizunakål och tomaten ”Sweet ’n’ neat” är också under full skörd.

Förra året så misslyckades jag kapitalt med både rädisor (för välgödslat) och portulak (vissnade direkt efter grodd), så det är lite extra kul.

För öveigt har vi haft regn under natten och enligt prognos så ska det fortsätta att regna en stor del av dagen.

Mina gurkor tog en evig tid på sig att gro, så först nu är de redo att flytta till större krukor.
Frågan är hur stora krukor de behöver? Hur mycket plats vill de ha för sina rötter?

Mina gurkor tog en evig tid på sig att gro, så först nu är de redo att flytta till större krukor.
Frågan är hur stora krukor de behöver? Hur mycket plats vill de ha för sina rötter?

Mina får minsann ta det utrymme de får :D Förra året tror jag de stod i 7,5l krukor men de hade förmodligen varit mer nöjda med iaf 10l. Ha gärna lite sand kring rothalsen så vattnet rinner undan snabbt, annars kan det lätt bli röta där.

Äntligen har det kommit några droppar regn... Närmare bestämt hela 5 mm hällde jag ur regnmätaren i morse. Med tanke på att det inte regnat en en droppe sedan vecka 19 är dessa 5 mm varmt välkomna.

Jag har ju ett avtal med vår herre om att han ska vattna de pumpor och squash som planteras på dyngstacken, men i år har han verkligen inte fullföljt sitt kontrakt.

Vi fick hela 3 mm regn i natt! :laugh: Alldeles nyss kom det en miniskur också. Det är misstänkt kallt och mulet. Inget väder man varit van vid senaste tiden, fick TÄNDA inomhus nu på dagtid. O_o Vilken fröjd det är att ha lite kläder på sig och inte svettas ihjäl.

Tror jag kan konstatera att det är otroligt torrt i min jord i landet. Får investera i en vattenspridare och bli bättre på täckodling till nästa år. :up:

Har skalbaggar som sitter och äter på mina stackars rosor jag försöker få att överleva, 1/2 cm långa koppar/bronsfärgade skalbaggar med svarta huvuden i min trädgård. De gosar ner sig i halvöppna rosenknoppar O_o
Finns det något knep mot dom, flera stycken hade drunknat i den lilla mm regn som var i regnmätaren så jag antar att det finns massvis här :meh:

Tror jag kan konstatera att det är otroligt torrt i min jord i landet. Får investera i en vattenspridare och bli bättre på täckodling till nästa år. :up:
Jag började fundera på täckodling i går... Det finns ju en del höboss på logen jag kan ta och använda till det. För övrigt lider jag inte brist på vatten ännu då jag har en gammal grävd brunn som ger bra med vatten. Den brunnen används bara till bevattning men i år tvättar och målar vi hus så jag vet ju inte hur långt vattnet kommer att räcka. Vanliga år har jag vatten i överflöd...

Det utlovade regnet blev några mm tidigt i morse. Ni vet sådär lagom mycket att det snabbt torkar upp igen, samtidigt som luftfuktigheten ökar avsevärt. :grin:

Här har det droppat lite då och då och nu kom det en liten skur. Inte så mycekt att det tränger ner men såpass att det slutar torka upp.
Jag har ställt hinkar under stuprännorna. :love: Det har inte ens funnits anledning att tänka tanken tidigare

Fick en ingivelse att googla klint och har nu ett namn på den ivrigt rymmande och kraftiga blomma som jag fått från exets gård. Strävklint! :up:

Jag fick jordärtskockor av mamma i helgen. Jag grävde ner dem bakom en hage, direkt i gräset och en dm djupt.
Gjorde jag bort mig? Har för mig att de är tåliga men kan ha blandat ihop det med något annat.

Jag fick jordärtskockor av mamma i helgen. Jag grävde ner dem bakom en hage, direkt i gräset och en dm djupt.
Gjorde jag bort mig? Har för mig att de är tåliga men kan ha blandat ihop det med något annat.
:D

Tror du förväxlat gräva ner och plantera?

Gräver ner görman när man begraver döda djur t.ex. för att bli av med det.
Planterar gör man när man ska odla något. Man bearbetar jorden och håller ogräsfritt samt gödslar regelbundet.

Å andra sidan kan jag förstå handlandet. Det finns tillfällen i livet man helst hade sett till att kunna begrava jordärtskockorna. När de börjat invadera på allvar och sprider sig för mycket. De gånger man står där på våren och gräver ooch gräver och gräver och det bara kommer mer och mer skockor ur jorden.

Planterar gör man när man ska odla något. Man bearbetar jorden och håller ogräsfritt samt gödslar regelbundet.

Å andra sidan kan jag förstå handlandet. Det finns tillfällen i livet man helst hade sett till att kunna begrava jordärtskockorna. När de börjat invadera på allvar och sprider sig för mycket. De gånger man står där på våren och gräver ooch gräver och gräver och det bara kommer mer och mer skockor ur jorden.
Tillägg.
Jag körde ut en hel drös överblivna skockor i skogen i år. Är väl att likställa med att begrava?

Haha, en kombination kanske? Jag grävde upp grässvålen och ungarna fick kasta ner jortärtskockorna och sen lät jag gräset rasa tillbaka i hålet.

Överlever de så gör de, annars får jag göra ett mer ordentligt försök :)

Haha, en kombination kanske? Jag grävde upp grässvålen och ungarna fick kasta ner jortärtskockorna och sen lät jag gräset rasa tillbaka i hålet.

Överlever de så gör de, annars får jag göra ett mer ordentligt försök :)
Fast frågan är väl inte om de överlever utan om du vill ha jordärtskockor??

Vill du ha skockor så bör du nog bereda marken lite mer - och gödsla.

Jag blev aldrig klar igår. Fick en smal gren i ögat istället och har spenderat det senare dygnet med detsamma stängt. Rödsprängt och grant är det allt. Rinner och värker för det med. Bläh.. :arghh:

Och i fredags trillade jag nerför trappan på jobb... :down: mannen påstår att jag är klumpig. Själv förstår jag inte vad han pratar om... :cautious::angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka