Trädgård 2018, del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eftersom det är mindre varmt nu så beslöt jag gräva ner - eh, plantera - ett hemmagjort äppelträd och vinbärsbusken jag fick från en kompis. En minst hundra år gammal sort som funnits på den gården sedan före förra sekelskiftet.

Det är en märklig tomt detta. Jag trodde när jag flyttade hit att det var gammal åker eller naturmark, men när jag hittat gamla kartor var platsen bebyggd med massor av byggnader. Marken är bitvis full med tegelbitar, glas och grovt grus. Gräver i trädgårdslandet och får upp tegelbitar och udda stenar mest hela tiden. För någon vecka sedan hittade jag en liten bit av en gjutjärnsplåt.

Det gamla äppelträdet föll ju omkull för ett par somrar sedan och jag har grävt upp jorden där det stått och rivit bort murkna rötter. Det har ju visat sig att det fanns pepparrot där som knappt visat sig tidigare. Trädet var över 100 år gammalt och har alltså haft pepparrot vid stammen?

Trodde jag flyttat all pepparrot men igår när jag återigen grävde runt i jorden för att göra plats åt nya trädet hittade jag mer. I lite panik la jag den rejälaste rotbiten i gödselhögen vid Blue hubbard och butternut. Nu ska jag testa att på riktigt odla pepparrot, inte bara ha den i jorden.

Många penséfrön blir det :D

35238972_2241554349195352_5971819689108570112_n.jpg

Jag håller på att skåda grävningsljuset! Nu är det nog bara någon timmes intensivt arbete kvar. Jag tänker nog försöka hinna göra det imorgon förmiddag. Därefter ska det sista sås och planteras och gångarna ska snyggas till lite. Jag längtar så efter att bara få underhållspyssla med lotten istället för att grovarbeta.

Nu på förmiddagen ägnade jag två timmar åt att kruka lite rabarber, sparris och digitalis som jag ska ge bort, rensa ogräs mellan hallonbuskarna och så gröngödsling, rensat mer ogräs, planterat två tomatplantor och en massa rosenskära, lite mer grönkål (som ska stå i blomsterhörnan), flyttat tre självsådda stockrosor och rensat någon kvadratmeter med kvickrot. Två mycket effektiva timmar med andra ord!

På tal om det där med regnprognoser och sånt...
Logiken är ju solklar när det samtidigt varnas för stora regnmängder och prognosen säger 0 mm.
nederbördan.webp

Vi fick faktiskt några droppar härom natten, så tunnorna under stuprören blev i alla fall halvfyllda. Men det räcker ju inte särskilt långt...

Nu öser det ner! Har nog aldrig blivit så glad för lite regn :banana:
Behöver bara vattna i växthuset idag :)
1 mm regn tränger ner cirka 1 cm. De flesta växterna har sitt rotsystem ganska djupt. Är det torrt 20 cm ner så behöver det komma 20 mm regn för att det ska tränga ner så djupt. 5 mm regn vattnar nästan bara gräsmattan.

Det bästa är faktiskt att vattna när det regnar för då är jorden mottaglig för vattnet och det sugs ner.

1 mm regn tränger ner cirka 1 cm. De flesta växterna har sitt rotsystem ganska djupt. Är det torrt 20 cm ner så behöver det komma 20 mm regn för att det ska tränga ner så djupt. 5 mm regn vattnar nästan bara gräsmattan.

Det bästa är faktiskt att vattna när det regnar för då är jorden mottaglig för vattnet och det sugs ner.

Intressant!

Var ute och kände på pallkragarna, de klarar sig idag. Det var rejält blött i den ena. Kanske ska ge en kanna ändå. När jag ändå bär vatten.

Idag har vi fått så mkt regn att det är översvämning på flera ställen, blomsterlandet stängde pga översvämning inomhus, och på massor ställen fick man krypköra för att det var typ 15 cm vatten. Och än så länge fortsätter det att regna.

Jag klagar inte på regnet egentligen, men jag har en känsla av att det lär regna så pass att växterna dör av det istället.

Jag passade såklart på att plantera om lite sallader mitt i värsta regnet!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Födda -21

Omröstningar

Tillbaka