tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

vad kul att de går framåt å bra=)

KL själv så går de hur bra somhelst är sååååå stolt övermig själv.. har galopperat på min anya stjärna två dagar i rad.. oif bara några steg åt gången menhar sånt tålamod med mig han är helt underbar alltså.. har ju som sagt blivit ridrädd pga den förra men de börjar släppa.. så fort jag tänkte på galopp så började jag svettas å skaka.. men i förrgår så blev de missförestånd mellan oss å han fattade galopp när jag skulle flytta honom i skritt.. så jag tänkte " va fasen, de var ju en galoppfattning" så tänkte att jag skulle testa å han är såååå snäll.. saktar av så fort jag säger de..annars galopperar han på. men känner han at tjag hamnar i obalans så saktar han av.. nästan tvärstannar:P så har mycket att jobba med med mig själv.. å han påminner mig hela tiden om att räta på mig:D tror att jag är lite kär i min häst:P
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Jag jobbar på med min viktnedgång. För en vecka sen nådde jag halvvägs, -27,5 kg :) Har ju haft en väldigt turbulent tid i livet men börjar komma på fötter i allt nu känns det som. Ridmässigt så går hästen bättre än nånsin tror jag! Dressyren är väldigt bra, våra dåliga pass nu är likvärdiga med bra pass för 1-2 år sen. Tänk vad ett ridhus på gården gör för ridningen :D Ikväll ska vi ta en reservplats på hoppträning också :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

vad kul :D grattis.. vad kul att de går bra:D
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Vad härligt! Ibland är det bra att ta vara på sådana missförstånd, det kan nästan bli lite mindre dramatiskt då. Så var det när jag skulle galoppera L i vagn första gången. Jag hade börjat nojja för hur det skulle gå och när vi skulle göra det och så när vi var ute och körde så tog han eget initiativ och det gick bra :) Ibland kanske de känner på sig att vi behöver en liten knuff :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Hur går det för er nu?
Det känns som om jag står still och inte utvecklas alls i min ridning. Vi gör samma jobb hela tiden, bara grundrider och kommer aldrig fram till att göra "grejor". Vi jobbar formen, lösgjordhet, takt & tempo, sits, böjning och rakriktning.

Beklagade mig lite igår efter dressyrträningen och menade att det inte hänt något på ett år och nu börjar jag få problem med sitsen igen (ramlar i framvikt). Tränaren sade då att det beror på att vi har fått en helt annan trav i hästen, som är så mycket större att jag inte längre orkar hålla kvar min lodräta sits, och hästen orkar inte samla sig i den nya stora traven än.

> Hästen travar stort > jag försöker samla hästen för att hinna med > hästen orkar inte samla sig i den nya stora traven > jag ramlar framåt > hästen hamnar på bogarna och tappar den stora traven > jag orkar hamna i korrekt sits > hästen hittar sin balans igen > jag rider fram hästen in i handen igen > hästen kommer tillbaka in i den stora traven > osv... :arghh:

När jag köpte hästen var en av hans fördelar att hans trav var så lätt att sitta ned på... så är inte längre fallet. Jag nämnde detta för min tränare, hon flinade bara och medhöll att hon faktiskt inte hade trott att det fanns såhär mycket trav i den lilla hästen.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Magmuskler vännen! ;) Jag känner att den träningen jag gör själv vid sidan av ridningen har gjort massor för sitsen, för Willes trav har också blivit stor och fin och jobbig att sitta ned i :D Men mitt allra bästa knep både för sitsen och hästens mekanik är att tänka "manken upp" (istället för bakdelen in), då hamnar man i rätt position av bara farten!
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Bra jobbat med minskningen! Och kul att det känns så bra i ridningen :D

kl

Har en liten svacka känner jag, red 11 pass förra veckan och körde två pass på crosstrainern och var verkligen pigg och igång. I går vaknade jag med värk i hela kroppen och känner mig bara matt och trött... men känner mig inte sjuk direkt, förmodligen bara allergin som spökar. Sen är jag lite misspepp eftersom att bästa lilla hästen besiktas i dag och går allt som det ska åker hon till nya hemmet redan i dag...

111_532605a92a6b220fcb5806a0.jpg


d3_53271a842a6b221ccbf88a0d.jpg



d6_53271b329606ee5acb1a9815.jpg


d8_53272a5ae087c32e4a4502bf.jpg


Egentligen vill jag bara gräva ner mig och glömma den här dagen. Men jag har ju vetat från dag ett att hon är till salu OCH jag skulle ju kunna köpa henne själv men ... det är så många "om inte" när det gäller den här hästen att det inte är ett alternativ - fast jag gillar henne grymt mycket.
dr6_53272cf82a6b222160c9d0b3.jpg


Så, jag åker till nästa häst istället och lägger min energi på honom så får vi se när dagen är över om hon gick igenom besiktningen...
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Hon gick igenom utan anmärkningar och åkte till nya hemmet på en gång.. fick meddelandet när jag var ute hos C.

puss_532852b52a6b22992afcdf3e.jpg


En tung dag i går med andra ord men klappar mig själv på axeln för att jag gav fan i att tröstäta, inget blir ju bättre av att proppa i sig en massa skit - oavsett hur ledsen man är. Hon var ju inte min och skulle aldrig bli min. Men vissa hästar lämnar ett större hål än andra.

C gjorde i alla fall livet lite lättare bara genom att vara han. Kan inte se mig mätt på den hästen och även om han driver mig till vansinne mest hela tiden är jag glad att jag får ha honom i mitt liv. Han är en lite annorlunda utmaning än vad jag är van vid och jag är säker på att vi båda har mycket att lära varandra.

c_53286f859606ee2ff763a1d3.jpg


Sorry för allt dravel... men det är skönt att få skriva av sig lite...
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Tråkigt med hästen som åkte :( Aldrig kul att släppa iväg en som man tycker om. Tänker ändå att det måste varit skönt att ha den andra att pyssla med och ha nåt annat att tänka på.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Ja, C är ju ett mer långsiktigt samarbete också... han är inte till salu och kommer aldrig bli det heller så han finns ju där han finns :) men är glad över den tiden jag fick med Pebban, hon lärde mig mycket och vi hade bara kul ihop :D
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Härligt att du kan vara så positiv, det är inte alltid så lätt :)

Men jag gillar den grå du rider/sköter så himla mycket. Den (han?) har så härlig utstrålning :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

KL

ikväll har jag haft första lektionen på min LillTop.. gick väl inte så jättebra. men de är jag som har mycket att lära å träna på.. hankan å undrade varför vi gjorde så tråkiga saker som var så lätta enligt honom:P men jag har mycket att träna på.. då jag vet att han kan så måste man göra rätt för att han ska göra de man ber om.. de ä rju bra..men blir sur på mig själv:/ mende är ju bara första lektionen än så länge så de är helt okej.. hoppas bara att man kan utvecklas..
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Allt blir mycket enklare om man fokuserar på det som är bra :) den grå är en han ja ... och ja, det är en grymt fin häst men han frestar på tålamodet och är segare än seg (mentalt alltså, aldrig träffat en häst med så mycket huvud förut). Men när det klaffar med honom så får man sin belöning för de 90% man får slita som ett djur. Det är tur att han är så himla söt... haha
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Det säger jag ofta till min, det är tur att han är söt :sneaky: Haha, men han är snäll också :D Har ett stort hjärta och är väldigt vänlig, men otroligt bufflig och lite brutal. Och då är det tur att han är söt :p
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

KL

tänkte bara höra.. ni som är aningen större.. vad har ni för sadlar till era hästar? tänker då främs tpå er å inte på hästen. jag har en tekna dressyr 18" men jag vet inte.. den är superskön men på den nya hästen känns de som att jag skjuts väldigt mycket framåt.. alltså att jag hamnar väldigt mycket i framåtlut. att jag inte kommer ner ordentligt med "fläsket" i sadeln så att säga.. som att rump-fläsket liksom inte kommer ner i sadeln eller hur man ska säga.. fudnerar på att byta till en allround sadel.. frågan är om man hitter nån som passar mig å om man kan bli av med den man har.. svårt!
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Jag älskar min Santa Cruz Malmö Dressage 17½''. Hoppar i en Santa Cruz Celine 17½''.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

En spontan tanke. Det är inte så att sadeln ligger annorlunda på nuvarande häst? Om jag förstod dig rätt så hade du denna sadeln på den andra hästen förut? Det kan ju vara så att tack vare att den ligger på ett annat sätt på nya hästen så sitter du annorlunda, och uppenbarligen inte helt bekvämt? Då kanske inte en likadan sadel, men i allroundmodell, är det bästa alternativet? Du kanske ska se dig om efter annat märke/passform?

Jag vet att det där med hur en sadel ligger på hästen kan ha rätt stor betydelse för hur man sitter i den. Jag hade en sadel som jag använde till min (förra) häst och lade på den på en annan häst jag skulle rida och helt plötsligt var känslan och sitsen en helt annan i sadeln.

Det är svårt det där med sadlar, men det bästa är nog att du provar dig fram till vad som känns bäst.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

jo de är samma sadel å visst kan den ligga annorlunda.. dock så passar den denna hästen. så den ligger bra på honom.

menade inte att jag ska ha samma i allround.. men vill ha en allround=)

ja de är en djungel. men kommer inte fixa å trixa själv utan ska ta hjälp men bra att veta kanske någorlunda vad man vill ha å nästa sadel blir en allround faktiskt=)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Denna tråd var rolig att läsa! Här är också en tjockis.. skulle tro att jag ligger på runt 110 kg nu. Mitt mål med att gå ned i vikt är att börja rida igen och så småningom skaffa häst. Red tidigare jämt under 20 år så nu känns det som att ngt fattas!
Men i mitt fall har det väl varit ett känslomässigt ätande som varit problemet. Det i kombination med en sjukdom med värk som har gjort mig nere i perioder. Har kommit igång med träning igen och bättre ätande.

Men ibland känns det hopplöst när jag tänker att jag måste gå ner typ 30 kg för att kunna rida. Har kollat runt på ridskolorna häromkring och de har typ 80- 85 kg som maxvikt. På sikt hoppas jag komma dit men jag vill ju komma igång nuuuu!
Skulle nöja mig med att lalla runt i skogen i skritt och klappa häst! men jag skulle nog inte våga sitta på en häst nu..av rädsla av att bryta ryggen på den!

I alla fall,,,det var lite om mig..
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 010
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 060
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp