tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Hej igen!

Ja, vad har vi hittat på i vinter? :wtf: Jo vi har varit i REHAB träsket och vänt :( Loppan har pålagringar i knäna fram och mellan två bröstkotor. Men inget dåligt som fått något gott med sig som man brukar säga! Jag har fått köpa en nyare dressyrsadel och min gamla hoppsadel fick ny stoppning PRECIS innan jul. Men nu är vi väl på gång igen och ska iväg i morgon på miljöträning :) och så fort April kommer så kommer vi att börja träna lite smått igen både dressyr och hoppning :d Just nu rider vi för en sjukgymnast (både till häst/människa) så vi båda kan träna på sånt som vi är lite svaga i :D
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

vad kul med så många hästar å skönt att du harkommit på ett bra sätt att dieta på eller hur jag nu ska uttrycka mig.. alla fungerar ju olika så låter bra att de känns bra:D hur många hästar är du medryttare på?
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Usch vad tråkigt att ni hittat pålagringar.

hur är de med de där egentligen? kan dom fungera normalt med pålagringar eller hur funkar de? (har ingen erfarenhet av de nämligen)

men skönt att vara igång igen iaf.. håller tummarna för att de ska gå bra=)

Hej igen!

Ja, vad har vi hittat på i vinter? :wtf: Jo vi har varit i REHAB träsket och vänt :( Loppan har pålagringar i knäna fram och mellan två bröstkotor. Men inget dåligt som fått något gott med sig som man brukar säga! Jag har fått köpa en nyare dressyrsadel och min gamla hoppsadel fick ny stoppning PRECIS innan jul. Men nu är vi väl på gång igen och ska iväg i morgon på miljöträning :) och så fort April kommer så kommer vi att börja träna lite smått igen både dressyr och hoppning :d Just nu rider vi för en sjukgymnast (både till häst/människa) så vi båda kan träna på sånt som vi är lite svaga i :D
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Pålagringar är ärr som har uppkommit efter en inflammation i en led/muskel är väl det mest korrekta svaret jag kan ge ;)
Enligt veterinär och sjukgymnast så kommer hon att kunna fungera som vanligt efter sin kortisonbehandling men, för att förebygga uppkomst till nya inflammationer så jobbar vi mycket på att hon/vi ska lägga mer vikt på bakbenen och att magen ska bli starkare så hon kan pressa upp ryggraden och på så sett få mer "luft" mellan kotorna.
Det har varit och är fortfarande jävligt kämpigt och man känner det i både kroppen-huvudet och i plånboken :D men än ger vi inte upp!
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

vad kul med så många hästar å skönt att du harkommit på ett bra sätt att dieta på eller hur jag nu ska uttrycka mig.. alla fungerar ju olika så låter bra att de känns bra:D hur många hästar är du medryttare på?

Just nu är det 3 +1 (den +1 är kompisens häst som jag rider åt henne när hon inte riktigt hinner + att jag hjälper till att göra ridhäst av honom ;) ) men en av de tre är till salu så vet inte hur länge hon finns kvar....

Hoppade upp och red kompisens kille i typ 10 minuter i dag (ridtravare som varit ridhäst i några månader bara) är så fint med uppvärmd och klar häst :D ...

dressyrponny_531a3b5f2a6b2230b004dafb.jpg
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

tack så mycket.. dock så såg han inte ut så när vi åkte hem då han passade på att rulla sig två gånger i leran:D
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Ja men då är det ju en kamouflerad röding i stället :D populär kulör så här års vad jag förstått... måste vara för att skydda sig från alla sabeltandade tigrar som kryper runt i buskagen ;)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

hahah är de dääääääröfr?:-O jag har aldrig tänkt så långt att tigrar lurar i skogen.. tack för att du sa de ;)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

kl
ja då har man tagit första skogsturen på hemmaplan med Top idag då..=) han var jätteduktig..först kom hanin å vi provade uttrustning osv å min sadel verkar passa:D ska låta en sadelprovare kollapå den åxå. sen så stod han inne säkert en timme för att vi skulle kolla saker.. sen var de att sadla å rida ut.. han ville dock inte stå still när jag skulle sitta upp.. måste ju ha en pall.. å de var inga problem att ställa fram den men så fort jag klev upp på den så gick hn undan.. å jag följde efter å bad han stå stilla å till slut blev han frustrerad å började skrapa i marken å kasta med huvudet.. så tror att de blev lite missförstånd mellan oss.. men de ä rnågot vi får lära oss.. var ju trots allt första ridturen=)väl i skogen så skötte han sig jätte bra. förutom att han kastar väldigt med huvudet.. så vi får försöka träna bort de åxå.. martingal på:P för blev nästan knockad haha
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Vad fin. Han har snälla ögon :) skönt att det gick bra på första turen.


Apropå det här med att stå still vid uppsittning så traglar vi på det varje gång. Och då är L inriden sedan två år och samma regler har gällt sedan dess. Men vi kämpar på och jag hoppas att det ska sjunka in någon gång.

Vi var ute på tur i solskenet idag och det var spännande värre til en början. Sällskapets häst är lite baksygg och blev rädd för jack-prassel och drog iväg i snudd på sken en bit :nailbiting: Tack och lov gick det bra och resten av turen gick lugnt till. L kändes dock lite matt och jag undrar om inte pälsfällningen går hårt åt honom. Blir nog vila i nån dryg vecka nu tror jag.
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

tack=)
hoppas verkligen att dom kan lära sig då:P som sagt vill jukunna hoppa upp själv.. men tror att de kommer å tror att de kanske var för att han varit rastlös ett par timmar innan när vi provade sadel osv han ville säkert iväg.. men man får traggla..=)

oj tur att de gick bra iallafall=)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Det är klart att de kommer att lära sig :) Det gäller bara att vara envisare än dem :p
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P



Riddjuret gör det jag hade tänkt :D

Jag har fått min egenremiss till GBP godkänd och senast i slutet av maj ska jag vara kallad till vad jag antar är ett bedömningsmöte. Lite trist är det eftersom jag vet att jag går att operera och har hänvisat till min journal men processen är startad iaf.

Förhoppningsvis kan jag rida den grå nästa höst :)



 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Du får knäppa en lite skarpare bild på den där suddige hoppkanonen nån dag :)

kl

Har ridit 8 pass hittills den här veckan (landar på 10 totalt efter helgen) ... har verkligen varit några underbara dagar med strålande solsken. I tisdags red jag tre hästar och njöt för fulla muggar (trots att ena hästen tagit sig ett lerbad som hette duga)... det känns som att det händer lite med kroppen även om kilona försvinner långsamt :)

ponnyh_532323c2e087c311dc26272e.jpg


Bästa lilla ponnyhästen ... liten kontrast jämfört med halvblodsdamen jag börjat rida som är typ 2 decimeter högre.
ee_5320c632ddf2b3344343e912.jpg
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Vi ska hoppa mer, ibland fotas hon med riktig kamera ;)

Fått kallelse till "informationsmöte inför överviktskirurgi" i april, så det känns som att det rör på sig!
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Bra det :D och härligt att det rör på sig :)
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

*KL*
Lite ridbilder från i somras. Islandshästen har jag inte kvar idag, men däremot den helbruna, rider henne dock inte längre.
1898034_10152061765038068_878338488_n.jpg

1176162_10152061762433068_1928644790_n.jpg
 
Sv: tråden för oss som är lite kraftiga/överviktiga/mulliga med hull:P

Vilka härligt somriga bilder :) De får mig riktigt att längta till sommaren.

Kl
L har fått vila en vecka nu, och jag också som råkade bli förkyld, men igår var det dags att rida igen. Red en stund i paddocken och det märktes att vila gjort L gott. Han hade mer energi än sist och jag märkte av att han gått framåt i utbildningen sedan i höstas. Galoppfattningarna har blivit mycket bättre och det blir rätt nästan varje gång (varje gång egentligen om man räknar bort de gånger jag slarvar) och galoppen är mycket starkare nu. Riktigt härligt att känna att det går framåt :)

Hur går det för er nu?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 313
Senast: Zpunk
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
935
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 010
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 060
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp