Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Nu har hela familjen börjat på ridskola, först har kidsen lektion, sen rider jag och maken strax efteråt och vi har superkul alla fyra:)
Mest oväntat är väl att maken har blivit totalt hästbiten, han längtar tillbaka till stallet när vi åker därifrån:D

*kl
Då var lottningen till us cupen avklarad.
Man önskade inte häst utan det lottades fram vad man fick för häst.

Blev Logan i dressyren den 29/1
17172_274844513041_556378041_3345313_2000602_n.jpg

Och Golden i hoppningen den 19/2
16433_1234476881.jpg

Kan du inte berätta lite mer om cupen? Det låter skoj!:)

KL

Red lektion igår, samma fuxvalack som innan! Och stundtals gick det så bra så bra! Vi tränade på förvänd galopp. Red i rätt galopp och så på långsidorna så red vi en båge så man kunde välja själv hur svårt man gjorde det för sig och för hästen! Fick till en riktigt fin galopp stundtals, så nu gäller det bara att man ska lära sig att hålla kvar just den galoppen!:laugh:

På söndag är det klubbdressyr på fuxherren!

Vad roligt med hela familjen som rider, jag önskar mina föräldrar var häst intresserade!

Ibland ska man väl det, men det är ju bra om man kan omvärdera också :)
Kul med en till ny i tråden föresten, och lycka till på tävlingen ii-ssa!

KL

Red terminens andra lektion idag, inomhus denna gång ;) Red en maxad cponny, ganska grov och hård i munnen, mycket jobb. Jag tycker att lektionen gick superdåligt, medans ridläraren tyckte att det gick jättebra. Vi hoppade, övade på att länga galoppen, hoppa lite bana o.s.v. Måste säga att min grupp har blivit väldigt ojämn när mer än hälften knappt vill hoppa, småtjejer som hoppar högst 50cm på linje, vilket blir lite tråkigt både för dem som inte lär sig så mycket och för oss "bättre" som vill utveckla oss vidare.. :(

*kl
Red Logan idag, gick väl helt ok ibland, men han tog inte riktigt skänkeln ibland och så. Så är inte så säker på att det kommer gå bra på lördag när jag ska rida program på honom, men vi får väl se, kanske har tur att det går bra..

lite bilder från dagens lektion:
180603_488837643041_556378041_6016259_5414133_n.jpg

164172_488838823041_556378041_6016284_8328145_n.jpg

179458_488839278041_556378041_6016294_5713406_n.jpg

163695_488839388041_556378041_6016297_6777435_n.jpg

166669_488839578041_556378041_6016301_5204118_n.jpg

Tack! :) Jag har ju ingen egen häst, så lite högre än LB GÅR det faktiskt att ta sig utan egen häst! ;)

Tack!! Jaadu, ibland byter han när vi hoppar, men det är stor skillnad på hopp-byten och dressyr-byten...

Ja det gör det ju! Även om jag efter gårdagens katastrof tvivlar på att jag någonsin kommer över LB, egen häst eller inte...

KL

Ja, red klubbdressyr igår och det va katastrof. Gick som en klocka på framridningen och allt stämde kanon. In på banan och en helt annan häst. Hade galopp genom halva travprogrammet samtidigt som han vägrade ta skänklarna. Alltså det gick inte att göra en volt ens så...

Fruktansvärt besviken blev jag iaf, får väl se vad jag gör nu...

Tävlade också igår, på storhästen jag rider lite.
Vi red LB:1 och det gick helt okej. Hästen, som i vanliga fall är ganska pigg och springig, blev ganska seg inne på banan vilket ledde till att jag drog upp knäna och mest flaxade runt där uppe på hästryggen :angel: Höger galoppfattning blev katastrof (typ tio meter slängtrav innan) men sen var det inga direkta missar. Dock väldigt slätstruket, inget tryck i hästen, svaga mellangångarter, väldigt jämntjockt liksom. Han gjorde det han skulle och jag kunde knappast begära mer då jag har blivit så himla dålig på att komma ner i sadeln och rida ordentligt på framridningen. Slutade på drygt 64%, dömt av en domare från PoC's ridskola ;)

KL

Hade äntligen lektion idag efter ett allt för långt uppehåll. Fick rida min favorit :D Jag har bara ridit henne 2 gånger nu men jag kände redan första gången att hon är perfekt för mig. Kärlek vid första ögonkastet, gäller det hästar också? Ridläraren tyckte vi såg jätte bra ut tillsammans :banana:

Bromsen är det väl lite sisådär med.. det tar ett tag innan hon går med på att stanna. Det gick dock lite bättre mot slutet av lektionen.;)

Jag kommer att börja rida lektioner i februari. Vem bestämmer vilken häst man ska rida och hur bestäms det? Får man olika hästar varje lektion? Sorry för dumma frågor men jag har inte ridit sedan jag var liten knatte och då var det först till kvarn och hugga favvohästen som gällde.

Jag kommer att börja rida lektioner i februari. Vem bestämmer vilken häst man ska rida och hur bestäms det? Får man olika hästar varje lektion? Sorry för dumma frågor men jag har inte ridit sedan jag var liten knatte och då var det först till kvarn och hugga favvohästen som gällde.

Det är olika från ridskola till ridskola. På min ridskola är det ridläraren som bestämmer vilken häst man ska sitta på.

Så är det hos oss också, självklart får man lämna önskemål men ridläraren bestämmer. Vet dock att det finns ridskolor där man får välja, dåligt system tycker jag då ridläraren alltid har en tanke bakom vilka hästar man får sitta på. Hos oss rider man oftast hästen 4-5 ggr (dressyr 2-3 ggr, hoppning och markarbete) men det kan bli fler eller färre gånger beroende på hur det ser ut med hästmaterialet i övrigt.

Igår hade vi teori där vi planerade för lektionerna, lite tråkigt men det måste göras. Tror det är 2 gånger per termin så det är ju inte så mycket, och nästa gång det är teori ska vi har löshoppning. :p Vi fick bestämma lite vad vi ville göra på lektionerna, och också önska hästar som vi ville rida så bestämmer ridläraren till nästa gång. Som svar på din fråga så har jag precis börjat på den här ridskolan, innan red jag på en annan, men här är det samma system som hos Llaika- alltså att man rider samma häst 4 gånger (dressyr, dressyr, markarbete, hoppning.) Nästa gång blir det hoppning, ska bli roligt :)

kl

På den ridskolan som jag rider på så har vi teori i en halvtimme innan vi gör iordning hästarna. Vi rider samma häst fyra gånger på raken och sedan har jag för mig att man får välja häst en gång per termin. Det är ju såklart olika överallt!

Jag har ju inte skrivit här sedan jag började på ridskolan (förra terminen), men eftersom jag hade lurat med sambon ut till stallet så blev det lite bilder. Vi har bara en kass digitalkamera så de är i sämsta laget. :angel:

165192_10150131883369810_731349809_7963730_892879_n.jpg

163481_10150131883819810_731349809_7963736_1015364_n.jpg

Denna lektionen var övning inför nästa lektion då vi ska hoppa. Vi övade på att stå i lätt sits och att rida över bommar.

Det skiljer från ridksola till ridskola. Förut fick vi välja själva. Men sen ett antal år tillbaka sätter ridläraren ut hästarna och vi har samma häst 3 gånger i rad om det går.

Red en ganska lat häst förra lektionen. Kändes konstigt i skritten men det är tydligen så hon är, det känns lite som att man nästan sitter på manken för hon sänker huvudet. Men mot slutet fick jag henne att gå i form och hon hade eget driv. Ibland önskar man att man hade en halvtimme tilll.

Hur har ni andra det med hoppning och markarbete på en termin? Vi har markarbete 3 gånger och hoppning 2. Tycker inte man kommer nånstans egentligen...

Senast ändrad:

det är som alla säger, olika från ridkskola till ridskola. där jag rider bestämmer ridläraren oftast, och hon väljer en häst som man passar med/som passar bra till det hon vill att man ska träna på under lektionen. Det resulterar i att jag nästan alltid rider samma häst, men det gör mig inget. testa olika hästar får jag ändå göra på skolan :). Och det är ju bra att även "rida in sig" lite på en häst, så man vet var alla knapparna sitter :p. Jag tycker iaf att det är mycket lättare att känna när man rider extra bra/dåligt, eftersom man vet hur hästen brukar gå.
Det finns inget regelbundet schema för när vi hoppar, utan det blir lite då och då.

kl
nu längtar jag till fredag. supertaggad efter ett uppehåll på... 5 veckor :eek:. Förra veckan blev den inställt pga vädret.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka