Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Vi har hoppning 5 gånger på våren och 4 gånger på hösten (tror jag iaf), markarbete väldigt sällan då de inte vill att hästarna ska gå med bommar mer än nödvändigt (varför vet jag inte). Rider man i hoppspecial har man hoppning 3 gånger, sen 1 markarbete (helst utan bommar). Markarbetena ligger när de andra grupperna samma dag har hoppning då hoppspecialen är rätt krävande för hästarna. Har hs hoppning så går de hästarna som går med där bara en lektion den dagen.

KL
Domino är borta. Den finaste ridskolehästen. Den första jag red och den finaste. Han hade varit halt länge och fick nu vandra vidare.
27116136.jpg

1988-2011

Usch vad tråkigt!

Han var väldigt fin! Hans ögon ser så snälla ut! :)

Han var den snällaste häst jag någonsin träffat! Den första jag red.
Fast man var ganska inställd på att han snart skulle tas bort. Han var halt hela hösten :(

Jag hadse gärna haft det lite mer så.. :) Vi har alltid bommar när det är markarbete och ibland händer det att vi fått hoppa studs, men oftast är det bommar på marken.
Rider du på en liten eller stor ridskola?

Ganska stor! Typ 20 storhästar och 25 ponnyer.

KL

Usch, efter söndagen har jag inget självförtroende alls kvar. Tur att det bara är teori idag...

Ungefär som oss då. Vi har 26 hästar och 19 ponnyer.
Tänkte att det kanske var en lite mindre ridskola eftersom det var hoppning så ofta, men då är det ju också en ganska stor ridskola.

Dom anpassar så det aldrig är mer än två hoppningar per vecka, och så tror jag dom försöker anpassa så hästarna inte går mer än typ tre hoppass/vecka. Beror ju lite på vad det är för grupper dom har gått också, men oftast får man inte hoppa över 70 cm...

Jag vet faktiskt inte riktigt hur det är här nu eftersom det beror på vilken sida man rider på. Men är det hoppning är det nog det några gånger den veckan i alla fall. Jag tror varje häst går 1-3 lektioner per dag. ponnyerna kan säkert gå nåt mer, nybörjare brukar ju inte rida så hårt. Men då kan ju en häst som går 3 lektioner ändå kanske bara gå en hopplektion tex.

Vi har uppdelat, så alla grupper samma dag har hoppning samma vecka. Olika för ponny och storhäst tror jag iofs. Det som skiljer är dressyrspecialen (som aldrig hoppar), och hoppspec. som hoppar när dom andra grupperna den dagen INTE hoppar. Hästarna går 1-2 lektioner per dag...

Den första hästen man red kommer man alltid komma ihåg, i alla fall jag! Det är något speciellt! :love:

Skönt att det inte kom som en chock, då kanske man hinner förbereda sig någorlunda för det som ev kommer att hända...

Jag har inte en aning om vilken häst jag red första gången. Men så är det drygt 13 år sen...Kommer ihåg första hästen på nuvarande ridskolan dock! Och min första favorithäst, och en massa andra speciella hästar. Yoggi som va jättepigg, Silver som ingen vågade gå in till, Fred som vi hyrde över sommaren!:love: Massa hästminnen!

åh, ja. jag kommer ihåg första hästen jag red (ok, jag hade ju skrittat nån runda på ponnyridning i nån djurpark), han hette Petro och var en brun ponny med bläs. Det var när jag gick i prova-pågrupp, vi red i två omgångar. Det fanns 3 eller fyra skimlar att välja på, Musse Pigg, Madonna, Labell och/eller Silver. såklart ville alla ha en vit häst, men jag fastnade för den bruna som såg så snäll och lugn och "mjuk" ut.
han var snäll och lugn vill jag minnas, lite lat kanske, men ställde upp på det mesta och tog väl hand om alla nybörjare... fast han gick helst inte först :love:. Han var min favorit i början tror jag, men jag bytte rätt ofta då.

http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1370053189658&set=o.103730103005136

hittade en bild på honom, söta ponny...

Jag kommer ihåg fösta hästen jag satt på för snart 25 år sen, men inte den första jag red på på ridskolan för snart 20 år sen... Men den första är ju fortfarande den första :) Det var i alla fall en jättesnäll varmblodstravare som våran morbror ägde.

kl

terminens första lektion i fredags :D. jag red Ynix, en jättemysig men väldigt känslig häst. stor också, ca 170 tror jag (jag är ~160...), men nätt tack och lov, så han känns inte så farligt stor att rida. Vi tränade mest på att få hästarna att ta ordentligt stöd på bettet, något som varken jag eller Ynix (åtminstone med mig på ryggen) är jättebra på. Vi galopperade också massor i lätt sits, bara rullade på varv efter varv, för att komma igång efter julvilan och för att både vi och hästarna skulle hitta takten. Ynix kändes bitvis väldigt fin i galoppen, och i traven efteråt kändes det också riktigt bra. Han är ju ingen jättelättriden häst, men så härligt lätt i kroppen och steget, och så känslig (på gott och ont)! Dessutom en riktig skönhet :)

jag har fortfarande träningsvärk från galoppen! igår var det hemskt, kunde knappt gå normalt om jag hade suttit still en liten, liten stund!

IMG_2143.jpg

bild från sommarbetet

Vad sent ni börjar :) Vi börjar om och slutar samtidigt som skolan.

På ridskolan där jag rider finns det två hästar som ä över 1,70. Den ena har dessutom stor galopp och blir väldigt stark. Inte alls kul. men hon var riktigt fin när jag fick ha henne på hoppning. Då blev hon inte lika stark och var lugnare i galoppen.
Lätt sits, då är man ju trött i benen efter bara nåt varv. :) Jag avundas dig inte! :)

vi började lite senare eftersom ridskolan ligger en bit ut på landet där det inte plogas

KL

Igår hoppade vi, och jag red Lothar (Lukas) igen. :) Vi hoppade studs och han var riktigt pigg den här gången också haha :p Jag fick till en lugn och bra galopp innan hindrena, men sen när han förstod att vi skulle hoppa blev det fart på honom! Sista gången vi skulle hoppa så var dom andra hästarna i andra delen av ridhuset och han ville bort till dom, han gjorde någon super konstig skänkelvikning- liknande sak in mot mitten av ridhuset i galopp och studsade lite. :p Fast det var riktigt roligt och gick ganska bra ändå, jag gillar hästar som är lite pigga. ;)

2na1qiq.jpg

Bild på Lothar, vet att Llaika känner honom redan men lägger upp den ändå för ni andra. ;)

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama