Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Då skulle du älskat en häst som stod på ridskolan förut. Det var bara att hålla i sig och styra när man hoppade. Och i studs lyfte han bara på hovarna väldigt snabbt några gånger sen var han klar :)

Det ska jag absolut göra. :D Lycka till på lektionen. Kristian är en riktigt duktig ryttare och lärare. :banana:

Jo KvK är riktigt bra... Dock gick lektionen helt åt helvete, bokstavligt talat.
Red Mr kiwi, och han var lite wild and crazy och bara sprang och fjantade sig hela tiden och drog iväg lite, och kastade sig åt sidan några gånger..
Såhär var han inte förra terminen när jag red honom en massa :(
Får väl se om KvK låter mig rida honom nästa ons igen eller inte..
Men det var inte roligt att känna sig värdelös :(
Och så är det markarbete på söndag, så då hoppas jag på Golden som jag ska ha i hoppningen på us cupen.
Och sen hoppas jag att jag kan få rida Mr Kiwi lite mer igen i min söndagsgrupp så jag kan lära mig hur jag ska göra när han bara fjollar omkring, så hoppas AvK är snäll :)

Har ni fyraåringar på ridskolan?
Jag tror det yngsta vi har haft är sexåringar.. Kanske nån femåring också, men dom har inte gått lektion på en gång. Eller det har nog ingen ny häst gjort.

Aj då... inte kul när det går skit...men så är ju ridning... hästarna är ju inte alltid på humör heller. Har själv ett sto så jag har god erfarenhet av berg och dalbana i ridningen. Ibland vill det sig inte alls. Bara att lägga det bakom sig och ta nya tag nästa gång. ;) Golden är väl trevlig? Tror jag han rida nång gång sådär... lämnade i alla fall positivt minne. :)

KL

Var och red lektion igår. Blev jättebesviken när jag såg vem jag skulle rida. En av stallets största hästar, stor och kantig och som en giraff oftast.

Jobbade med balansövningar, gick helt okej (utom när höften låste sig på mig) förutom att hästen hade vilat hela veckan och var jättepigg så han bara sprang när jag tog tyglarna. Efter halva lektionen fick jag veta att det var just därför jag fick rida honom, för att hon ville ha någon rutinerad som fixade att ta ner honom på jorden när han blev sån. Gjorde lite skänkelvikningar i trappan också.

För att vara den hästen gick det faktiskt väldigt bra, har aldrig känt honom som så trevlig att rida innan. Så ja, jag är nöjd men jag hade viljat veta innan lektionen varför jag skulle rida honom så jag ska börja fråga om det när vi byter hästar!

KL

Någon som rider för Arboga ryttarsällskap?
Lite nyfiken på att börja där:)

kl*

Glömde skriva om förra veckans lektion ;) Red då iaf en liten cponny ute, sto, stel, springer ifrån arbetet och stum i munnen... Men lektionen fick faktist över förväntan! Hon blev mjuk och fin framåt slutet och gick till och med i form, vilket kan vara lite klurigt på henne. Men jag var faktiskt jättenöjd, enda lektionen jag har varit nöjd med den här terminen :D

Jag red idag också, och idag gick det skitdåligt. Red en dponny, seg var han... Har ridit honom 2 gånger innan, men då barbacka ute så då har han varit pigg, haha ;) Vi red bommar osv, jag tycker att det gick superdåligt, inget framåtdriv alls.. Visst, det är väl ryttarens fel (jag har inga muskler i benen att rida med :angel:) men lite framåtanda tycker jag att det ska vara ändå.. Sen är jag extremt missnöjd med min grupp den här terminen oxå, vi är 10+ (Vi brukar vara typ 6st) och den är väääldigt ojämn utbildningsmässigt... Typ, småtjejer som har blivit upptjatade i gruppen av deras mammor, usch :crazy: Det finns speciellt en tjej som jag tycker absolut inte borde rida i min grupp, så det tänker jag nästan säga till om, eftersom idag red hon om en ponny på insidan i full galopp, och ponnyerna kände inte ens varann. Jag menar, vet man inte att man ABSOLUT inte rider om ens, då ska man inte gå i min grupp! :eek: Så idag är jag bara förbannad, hela dagen är förstörd :devil:

usch, det är inte kul med ojämna grupper... det var delvis därför jag bytte ridskola, eftersom jag red i en alldeles för stor, ojämn grupp, och det var enda gruppen som var åtminstone på någorlunda rätt nivå som var en tid jag kunde. Det var väldigt irriterande när det ibland blev stopp för att någon inte fick igång hästen, och inte kom på tanken att kanske rida innanför spåret tills man fick det... men det jobbigaste var nog ändå klagandet på hästarna. Visst, de är alla olika, och en del kanske inte alltid är jätteroliga att rida alltid- men det är väl ändå väldigt sällan det är helt och hållet hästens fel när det går åt skogen:grin:.

kl
ikväll ska jag rida, min kompis var sjuk i fredags och eftersom det bara var vi två som skulle rida ändå kändes det lika bra att vi båda två flyttade lektionen till idag. Hoppas jag får Owen... eller Ynix... eller Romanov, eller Valentino... eller någon annan :p
jag red en mysig häst på skolan i torsdags, och det gick faktiskt riktigt bra... så nu är jag lite extra taggad

kl*

Glömde skriva om förra veckans lektion ;) Red då iaf en liten cponny ute, sto, stel, springer ifrån arbetet och stum i munnen... Men lektionen fick faktist över förväntan! Hon blev mjuk och fin framåt slutet och gick till och med i form, vilket kan vara lite klurigt på henne. Men jag var faktiskt jättenöjd, enda lektionen jag har varit nöjd med den här terminen :D

Jag red idag också, och idag gick det skitdåligt. Red en dponny, seg var han... Har ridit honom 2 gånger innan, men då barbacka ute så då har han varit pigg, haha ;) Vi red bommar osv, jag tycker att det gick superdåligt, inget framåtdriv alls.. Visst, det är väl ryttarens fel (jag har inga muskler i benen att rida med :angel:) men lite framåtanda tycker jag att det ska vara ändå.. Sen är jag extremt missnöjd med min grupp den här terminen oxå, vi är 10+ (Vi brukar vara typ 6st) och den är väääldigt ojämn utbildningsmässigt... Typ, småtjejer som har blivit upptjatade i gruppen av deras mammor, usch :crazy: Det finns speciellt en tjej som jag tycker absolut inte borde rida i min grupp, så det tänker jag nästan säga till om, eftersom idag red hon om en ponny på insidan i full galopp, och ponnyerna kände inte ens varann. Jag menar, vet man inte att man ABSOLUT inte rider om ens, då ska man inte gå i min grupp! :eek: Så idag är jag bara förbannad, hela dagen är förstörd :devil:

På tal om att vara nöjd med grupp, i min grupp är det jag och min man som rider, känns rätt lyxigt faktiskt, vi får ju verkligen den tid och hjälp vi behöver. I barnens grupp är det våra två döttrar och 3 till. Kan inte bli bättre:)

På tal om att vara nöjd med grupp, i min grupp är det jag och min man som rider, känns rätt lyxigt faktiskt, vi får ju verkligen den tid och hjälp vi behöver. I barnens grupp är det våra två döttrar och 3 till. Kan inte bli bättre:)
Gud, va lyxigt! :laugh: Rider ni islandshästar eller? Har hört att det kan vara väldigt få i varje grupp då.

Nej det är inte isisar men en rätt liten supermysig bra ridskola som gjorde att jag och maken kunde rida lektionen efter barnen istället för en annan dag. Guld värt:)

KL

Hade ridlektion igår, dressyr och hästbyte. Fick Alizette, en D ponny. Vi tränade på skänkelvikning, eller ja vi försökte haha. :p Mest att hästarna skulle ställa framdelen ut från spåret och bakdelen kvar på spåret på långsidan, och sen ändå gå rakt. Alizette var lite seg men sen gick det faktiskt jätte bra speciellt i traven! Var riktigt roligt. :)

f1a4us.jpg

En liten bild som jag hittade på hemsidan. ;)

gud vad skönt! i min grupp är vi bara 4 stycken, men oftast är det bara jag och en kompis som rider. jag tycker det är jättebra med små grupper, man lär sig mkt mer!

kl
i söndags red jag Owen. Det gick väl helt ok, men jag är inte direkt nöjd med min egen insats. det känns lite hopplöst just nu, för jag måste verkligen bli bättre på ALLT. det kan man ju alltid bli, men jag har liksom ingen speciell styrka... möjligen att jag är rätt envis och tålmodig, det är ju bra på vissa hästar (på andra kan man ju behöva bli lite arg och säga ifrån). Jag behöver bättre taktkänsla, sits, följsamhet, stabilitet, balans, inverka oftare, bestämdare, mer timing, "koppla isär" hjälperna mer osv osv... och självförtroende verkar det som, haha! menmen, det är bara att kämpa på, för det är ju så roligt när det faktiskt funkar!
Foto0799.jpg

Foto0797.jpg

sötnos :love:

Den första bilden var verkligen söt! :love:

Ja ibland känns det verkligen som att inget fungerar, men sen finns det också de dagarna som det går utmärkt. Jag hade en sån dag idag, känns så himla skönt när det vänder lite. Vi jobbade med volter och galoppfattningar på volten. Gick verkligen bra! :laugh:

Vi hade också hästbyte, rider nu en valack som heter Marabou. En riktig sötnos! :love:

Man får inte glömma bort att ha kul, och släppa kraven emellanåt:)
Fin häst

kl

Det gick så himla bra att rida i onsdags! Jättekul var det. Killen som jag rider i dressyren nu blir ju lätt stark, men när jag verkligen fokuserade på att vara mjuk i handen hela tiden fick han inget att hänga sig på och blev otroligt fin. Kunde samla sig jättebra och vi fick till en riktigt bra travlängning på diagonalen. Allt flöt på, tiometersvolter i trav och galopp var inga problem över hvuud taget och skänkelvikningarna hade ett riktigt bra flyt. Det är väldigt tacksamt att rida den här hästen för han har mycket att ge om jag bara rider för det, vilket jag visserligen inte alltid gör ( :angel: ) men jag försöker lära mig! Han har så mycket energi och står hela tiden i startgroparna för att ge sig i kast med nästa övning, det gäller bara att kunna utnyttja det på rätt sätt och inte bara sitta och hålla. Svårt men kul!

fs_481772285_90070_1294179338.jpg

Alltid kul när det går bra!:)

KL

Hoppade igår! På giganthästen (närmare 180 cm). Tja, han kan inte hoppa för allt i världen, men han tycker att det är väldigt roligt. Kände mig ganska liten när han började dra mot hindret och körde upp huvudet. Fick ordning på det efteråt genom att helt enkelt dra huvudet mot väggen så han var tvungen att stanna och efter det lyssnade han mycket bättre!

Hade ett hinder på varje diagonal och tre travbommar i hörnen innan diagonalen så man skulle över bommarna och trava över hindret, landa i rätt galopp, galoppera till långsidan, sakta av, direkt på nästa travbommar och nästa hinder. Lydnad och takt var viktigt ledord! Men det gick rätt bra andra varvet, när han kom på att man skulle lyssna också, och inte bara dra!

Tror inte ens jag suttit på någon häst som är så hög! :o Måste kännas super konstigt om man är van vid ponnysar :p

Jag behöver eran åsikt om en sak, just nu rider jag en gång i veckan på lektion. Jag vill väldigt gärna bli fodervärd men det är inte ofta några av Torns egna hästar blir lediga, därför har jag tänkt på att hyra en häst och ha den där. Jag har skickat mejl till både Fenix Park och AW sporthorses om att hyra en ponny efter sommaren och ha den på Torns i nästan ett år. Nu har jag fått svar från Fenix Park och dom säger att dom även har ett par hästar lediga just nu, som man kan hyra resten av året för ett reducerat pris. Problemet är att jag redan betalat en termin på ridskolan och det är ganska mycket nu när jag börjat i en ny skola och så. Isåfall blir det att rida 6 gånger i veckan (5 gånger+1 gång ridskola.) Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, ska jag vänta tills efter sommaren?? Jag vill väldigt gärna just nu men vill samtidigt inte att det blir för mycket så att jag blir stressad eller så. Jag kanske ska ta och provrida och se om jag ens tycker om de hästarna dom har just nu på Fenix Park?? Vad tycker ni alla?!

Haha, ja det är ganska stort! Men det jobbigaste är att sadla och ta sig upp, jag har långa ben så jag ser inte så liten ut på honom! Sen red jag bara ponny i ett och ett halvt år innan jag gick över till storhäst så jag är van vid dom flesta storlekar...

Angående ditt "problem", så hade jag nog väntat. Jag vet inte hur gammal du är, och därmed inte riktigt hur tufft det är i skolan men det tar alltid lite tid innan man kommer in i det. Det känns lättare att komma in i skolan först, och sen skaffa en foderhäst. Men jag hade inte slutat med lektionerna iaf. Jag hade egen häst på högstadiet, som min syster red på helgerna då hon var hemma (internatskola). Jag slutade iaf inte med ridlektionerna, utan jag red alla 5 vardagar. Plus helgerna när hon inte kom hem. Så det går ju, men det är lättare om man vet hur det funkar i skolan och sådär först!

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka