Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Kul med en ny i tråden! :D Jag bor i Lund och rider på Torns. Har faktiskt precis börjat där, bodde i Italien innan och red där.

Ahh, jag var inne på deras hemsida också när jag kollade runt lite på ridskolor.
Skickade en intresseanmälan till de också dock har jag inte fått något svar.. :(

Känns riktigt kul att jag känner mig så välkommen i den här tråden, nice att dela tankar och så efter. :)

Nu ska jag dra mig iväg, wish me good luck! =)

Håller också till "i närheten", Upplands-Bro :)

Mabuse: Vi har också ett gäng privatryttare som rider med på lektion :)

Nu är jag hemma, ätit och duschat efter dagens pass.
Var helt genomsvettig när jag kom hem. Var ju inte direkt någon mjukstart med ett dressyrpass där man kunde leta upp knapparna igen, nä, idag var det dags för hoppning. :P

Fick rida ett sv. halvblod vid namn Guernica, en het dam med mycket motor. Ridläraren hade satt mig på en annan häst men när vi pratade lite sa hon kort "Sofia du ska få en utmaning, en häst som behöver en rutinerad ryttare och hon har väldigt mycket motor vid hoppning".

Passet kom igång bra, knapparna och balansen / formen kom snabbt tillbaka och allting kändes bra.

Efter lite skutt i trav vart de galopp, där kände jag väll att jag inte riktigt kunde hjälpa henne helt med balansen, känns att de har jag tappat en del. Sen vart de en lite bana, 3 studs på långsidan vända runt snett igenom och komma in på 3 studsen igen, (allt i galopp) sakta av till trav, trava bomarna på kortsidan vända upp snett igenom några bommar och ett skutt. Riktigt kul klarade det hela bra och fick mycket beröm efter allting, konstigt att mycket sitter kvar efter 2.5 år?

Efter allting pratade ridläraren och jag igenom allt och hon sa att jag var mer än välkommen tillbaka och fortsätta rida med de hon tyckte att jag hade hittat knapparna bra och var imponerad över att jag lyckades rida henne så bra första gången, egoboost eller??! :bump:

Superkuul, kändes riktigt bra och en mysig häst, bra ridlärare.

Vad roligt att det gick så bra :D

KL

Igår red jag dressyr på Alizette igen, fast denna gången jobbade vi med framdelsvändningar och så lite med galoppfattningar. Alizette är lite svår att få i galopp och hon kan bli ganska stark och dra iväg åt ett annat håll än man tänkt sig. ;) Men galoppfattningarna gick faktiskt riktigt bra, jag behövde bara peta liiite med spöet så började hon galoppera direkt. Sen skulle jag ju hålla kvar henne i galopp också haha. Gick bra på kortsidorna men sen på långsidorna kändes det bara som om det gick långsammare och långsammare. Men jag jobbar på det, bara andra gången jag rider henne. :p

Vad tråkigt att du inte fick svar, ska skälla lite på ansvarig ;)

Vad kul att det gick bra!! Trots utmaningen då :)

Kul att du hittade tillbaka så snabbt :banana:

Vi tränade för en ny hopptränare idag som ska ta över våra hoppgrupper. Hon var väldigt noggrann och det var en riktigt rolig träning med fokus på grundridning. Kommer nog bli en bra termin, ska bli skönt att få bra hoppträning regelbundet :)

KL

*inspirerad från dressyrgnägg*

Vad tycker ni att ni har för styrkor/svagheter som ryttare? Jag har skitsvårt att se på mig själv med lite distans och tycker mest att jag är kass på allt...

Svagheter:
* Sitsen är min stora svaghet. Spänner mig lätt vilket leder till att jag blir flaxig och ostabil samt stum i armarna, plus att spändheten smittar av sig på hästen. Drar även tillbaka högersidan och lutar mig för mycket bakåt.
* Är dålig på att rida skolor och lite svårare rörelser (eller sånt som jag anser är svårare rörelser).
* "Överrider" gärna om hästen är seg.
* Ganska feg när det gäller busiga hästar eller hoppa hinder högre än 90 cm.
* Tar inte alltid igenom allt jag borde ta igenom, typ att hästen ska ta skänkeln ordentligt.

Styrkor:
* Vill verkligen utvecklas och har lätt för att ta till mig instruktioner.
* Tycker om att harva runt med grundridning vilket gör att jag blivit ganska bra på basicgrejer, undantaget galoppfattningar.
* Ganska bra på att rida dressyrprogram, när jag väl slappnar av.

Jättesvårt med styrkor ju :o

Du kommer ju på några styrkor iaf!

Mina svagheter:
*Blir spänd i framförallt armarna
*Kan inte göra halvhalter (alltså jag gör ju det ibland, men inte för att jag vet hur...)
*Kan för mitt liv inte göra en bra galoppfattning
*Får alla hästar springiga, och lyckas inte alltid så bra att lugna ner dem igen...
*Feg i hoppningen
*Kan inte sitta ner med stigbyglar. Det gåååååår ju inte!

Styrkor då:
*Gillar att rida hästar med temperament och bryr mig inte om de busar litegrann
*Sitsen (när jag inte spänner mig eller lutar mig framåt)

Shit, vad motiverad man blir liksom...

Mina svagheter:
* Det är ofta så att jag behöver vara mer bestämd i min ridning och inte vara för snäll mot hästen när den ska göra något.
* Jag kan inte så många "hästord" eller "ridord" på svenska eftersom jag nästan bara ridit "på engelska" och även lite på italienska.
* Jag måste ta upp blicken, vilket jag brukar glömma när jag koncentrerar mig.
* Jag måste bli bättre på mer "avancerad" dressyr, typ framdels/bakdels vändning och skänkelvikning. Gjorde typ noll sånt på ridskolan i Italien.

Mina styrkor:
* Jag har en ganska bra sits, har ganska lätt för att sitta ner i sadeln.
* Jag brukar inte vara rädd när jag rider. Av någon konstig anledning tycker jag det är kul när hästen bockar och stegrar sig. (Självklart inte om den gör det hela tiden dock.)
* Är ganska hoppvan eftersom vi gjorde det mycket i Italien.

Svagheter:
-Lutar mig gärna framåt och drar fram axlarna
-Slår ner blicken
-Lutar mig inåt vid ställning och böjning
-Blir lite feg om hästen börjar busa/bråka

Styrkor:
-Får fram sega hästar ganska bra
-Kan få starkare hästar att bli mindre starka
-Kan få en lite svårare häst i galopp

Red Dumle sist. Gick ganska bra, lyssnade och så. Själva lektionen var skittråkig och ridläraren sa knappt något till mig.
Känns tråkigt att rida nu tyvärr. Verkligen trött på att rida på ridskola. Hästarna är tråkiga och jag tycker inte om lektionerna. Även min ridlärare är dålig:/

*kl
Styrka:
- Kan mycket teoretiskt, hur det ska gå till osv
- Är inte rädd för att rida olika sorters hästar

Svagheter:
- Svag i rygg och bål, så orkar inte riktigt sitta emot
- Faller gärna framåt
- Blicken är gärna neråt
- Blir ibland hård i handen
- stel i rygg och axlar = blir lätt spänd (ska dock åtgärdas snarast)
- Hopprädd

Hmm, sen kommer jag inte på ngt mer

Och insåg nu att det kanske vore bra att ta och byta om, ska till stallet om en timme.

Trist. Du kan inte byta ridlärare?

KL

Intressant att se vad alla tänker om sig själva! Generellt ser jag mycket mer svagheter än styrkor, men det har jag med så!

ii-ssa: Du menar att stelheten gör att du spänner dig? Jag är nämligen också sjukt stel, och har alltid varit. Det går liksom inte få ut mina spänningar, minsta lilla så är de tillbaka...

Den ridlärare jag vill rida för finns det ingen grupp som passar mig :( Eller det finns en men den är full :(

Har du sagt att du vill rida i den? Vi har iaf en lista så man kan få byta till en annan grupp så fort det finns en plats. Vet man om det kan det kännas bättre ett tag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka