Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Tråden för oss ridskoleryttare! (2)

Jag skulle ha väntat. Du har precis börjat i en ny skola och behöver säkert läsa in litegrann, dessutom tror jag du behöver lite tid att lära känna nya kompisar och sådär. Rid två gånger i veckan så länge :)

*kl*

Det har hänt nåt med hästen jag rider, han har tappat bjudningen. Vet inte riktigt vad som är fel, men det är som en lite annan häst att rida. Lite tråkigt, det har alltid varit en häst med mycket egen motor, men nu är det soppatorsk. Han är inte halt eller så, och om man inte känner hästen och vet hur han brukar vara skulle man nog inte tänka på det. Men jämfört med den hästen jag lärt känna så är det stor skillnad. Trist - plus att man förståss blir lite orolig för att det är någon hälta eller så som spökar i alla fall, att han har ont nånstans.:(

Tack båda två för ett sånt snabbt svar! :) Jag är 14 år, så jag går i 8:an. Skolan var tuffare i Italien tycker jag, mer läxa och lite svårare uppgifter. Ganska skönt nu men det är ju ändå helt nytt :p Jag väntar lite innan jag bestämmer mig, ska fråga lite saker till Fenix Park när jag svarar dem på email och kanske komma och provrida. (Ändå bra att prata lite med dom "på riktigt" om jag nu ska hyra ponny efter sommaren.) Jag kanske inte ens tycker om de hästarna dom hade just nu, och då är det ju inget "problem" utan självklart att jag ska vänta. Får helt enkelt se hur det blir. ;) Tyvärr går det inte att rida 2 gånger i veckan, grupperna är redan indelade och det finns inte så mycket plats. Annars hade det ju varit bra att börja med.

Du kan inte fråga om du kan få en "reservplats" i nån grupp? Vi har nån som gör så på min ridskola. Är det någon borta i den gruppen och ingen igenridning så får hon rida där om hon vill, och bara betala för de gånger hon rider. Det kan ju vara ett alternativ om det går?

Mabuse: Va tråkigt. Vi får hoppas att han helt enkelt är lite trött just nu, det är ju så ibland. Vi är ju också såna, i perioder har man ingen energi alls och vill bara va ifred. Hoppas han piggar på sig snart!

Sen kan jag ju rent spontant känna att det inte är ett seriöst ställe. Du har ju inte bott här så länge, men ett tips är att söka på ridlägrets namn på buke. De var även i blåsväder förra året då de tänkte lotta ut ett föl till någon av eleverna som anmälde sig till lägren. Skulle nog valt någon annanstans att hyra häst ifrån, borde finnas fler ridläger runt om i Skåne som hyr ut sina hästar nu på vintern :)

*kl
Lite dålig på att uppdatera är jag har jag märkt.

Red Golden i söndags, hade markarbete, gick väl helt okej, var iaf bättre med eftergiften än vad jag brukar vara, och i slutet när vi trava av så var han mjuk och fin.

Sen så red jag i onsdags igen för KvK.
Hade Golden, vi gjorde en övning där vi skulle göra "övertydliga" halvhalter på två ställen på ena kortsidan och sen på andra kortsidan var det skänkelvikningar som gällde, sen var det även ganska mkt voltarbete, och mkt som hände hela tiden.
Väldigt intensivt.
Stundtals gick det helt okej, och i slutet kändes han ganska fin.

Dock påpekade Kvk att jag är ganska svag i bålpartiet och inte riktigt orkar sitta emot och det är jag medveten om, och att han såg fin ut i slutet.

Nästa gång det är ridning är på söndag, och sen så ska jag även köpa 6 st onsdags lektioner till för Kvk dock i en annan grupp än vad jag har ridit i denna vecka och förra veckan. Så nästa ons bliir det ridning för Kvk igen till och med den 23 mars, och plus att den 23 feb blir det två lektioner på ons, för Kvk. Med en timmes paus emellan.
Visst jag kmr bli fattig, men samtidigt vill jag ju rida mer än en gång i veckan, och då passar jag på att köpa lite lektioner av folk då jag inte har råd att rida ett helt abonnemang till.

Men det kommer nog vara nyttigt dock kommer det vara tomt sen när jag bara ska rida 1 gång i veckan igen.

En bild på Golden kan ni få också:

16433_1234476881.jpg

Ojdå, låter inte så bra. Lotta ut ett föl? :s Jag känner någon som hyrt en häst därifrån och hon var väldigt nöjd fast det var några år sedan så det kanske har förändrats. (?) Det är någon som har en häst därifrån på Torns just nu, hon gillade verkligen hästen men problemet är att den inte får gå i ridskolan efter att ha sparkat en annan häst i ridhuset. Och det är ju inte så kul om det händer... Jag får se vad jag får för intryck om jag nu åker dit.

KL
Red Afrodite sist. Gick bra förutom att jag inte fick plats. Vi skulle göra övergångar trav-skritt och efter ett tag trav-galopp. Men jag fick inte plats när vi skulle galoppera. Så jag skrittade innanför istället. Sen gick jag ut och då hade jag äntligen plats.

Tävlade Lc:1 i söndags på Sevel, det gick bra. Fick 54 procent nöjd för att vara första gången. Tyvärr blev framridningen lite för lång pga förseningar så han tappade ganska mycket bjudning :( Men är ändå nöjd.

+coctail: jo, han är söt :D. Jag har ju kul när jag rider, jag tycker det är jätteroligt oberoende av hur det går egentligen... men man vill ju utvecklas också, och då känns det ibland rätt svårt när man inser att man verkligen måste bli bättre på ALLT :p

kl
igår red jag Owen igen. Vi tränade att göra halt vid varje bokstav, först i skritt, sedan i trav och galopp. Owen tyckte väl inte det var jättekul, han är inte så förtjust i dressyrövningar som kräver alltför mycket koncentration och precision :p. Men han var ändå väldigt duktig, förutom att han gärna flaxade med huvudet och släppte stödet på bettet när vi stod stilla och i igångsättningarna. Men det är nästan lättare när man har något konkret att förbättra, än när det går bra men kunde gå ännu bättre, tycker jag, det är mycket lättare att känna hur man ska göra då. Jag är rätt nöjd med mig själv också, det var nog nyttigt med alla galoppfattningar för både mig och Owen :D. Mot slutet känndes han riktigt fin.

*kl

Har insett att jag kommer vara helt död den 23e, ska ju rida två lektioner den dagen varav båda är för KvK. Jag är helt död efter en lektion.
Dock är som sagt ena mellan 19-20 och den andra 21-22, så det är ju en timmes vila, men shit vad jag kommer vara mör efter sista lektionen.

*kl
Kan väl slänga in lite bilder från dagens ridpass på ridskolan.
Red Vera =D Hon är så himla rolig att rida, dock har hon fått en annan sadel nu sen sist jag red henne, den här sadeln var inte alls rolig att rida i =( Gillade dressyrsadeln hon hade förut. Men gick överlag bra faktiskt och ridläraren sa att hon gärna ser att jag rider henne igen, det tackar jag för =) för jag tycker om och rida Vera så =)

180985_498965858041_556378041_6158484_3417721_n.jpg

182702_498966183041_556378041_6158495_8235654_n.jpg

180964_498966298041_556378041_6158498_6210575_n.jpg

181698_498966378041_556378041_6158501_707930_n.jpg

181534_498966808041_556378041_6158520_8373611_n.jpg

fortsättning kmr

Hallå,

Hittade denna tråd och känner att från och med ikväll så tillhör jag denna tråd också. KUL! :bump:

Jag har ridit sedan jag var liten och ridit på ridskolan det var så allting började och sen gick det vidare och har haft lite medryttarhästar och tävlat lite. Men när jag flyttade till Stockholm för 2,5 år sen så har jag haft det lite på hyllan, men saknat det något enormt. Så ikväll är det dags att provrida på en seniorlektion på Sollentuna Ridklubb. Har velat väldigt mycket mellan ridskola eller vara medryttare men känner att ridskola kan man ju börja med iaf och utvecklas lite mer. Skolor osv. Känner mig spänd och förväntansfull inför ikväll. Pratade med en instruktör där förra veckan för att få veta vad ja kunde eller inte, så vi skulle hitta någon vettig lektion, kom fram till denna. Som hon sa i telefonen "De seniorerna som många har egna hästar och kan lite mer" :)

Spännande, kommer med en rapport senare hur de gick om jag är välkommen här :)

Vart i landet finns ni? Någon som rider på Sollentuna Ridklubb? Frågorna är många :)

Kul att börja rida igen! Men det låter ovanligt med ridskolegrupper där eleverna har egna hästar, har man egen häst som vuxen så brukar man sällan rida ridskolelektioner också?

Men är det så tuff konkurrens mellan ridskolorna? Jag trodde elevunderlaget räckte till i Stockholm så att man inte behövde tycka illa om "grannarna" bara för att de ligger nära?

Vi har också enstaka privatryttare som rider med ibland på egna hästar, men inga grupper där man kan säga att "många har egen häst". Den kanske, på sin höjd, är någon ryttare som rider sin egen häst. Så för mig låter det lite ovanligt, men det är väl olika från ridskola till ridskola hur vanligt det är kanske.

Senast ändrad:

Hallå,

Hittade denna tråd och känner att från och med ikväll så tillhör jag denna tråd också. KUL! :bump:

Jag har ridit sedan jag var liten och ridit på ridskolan det var så allting började och sen gick det vidare och har haft lite medryttarhästar och tävlat lite. Men när jag flyttade till Stockholm för 2,5 år sen så har jag haft det lite på hyllan, men saknat det något enormt. Så ikväll är det dags att provrida på en seniorlektion på Sollentuna Ridklubb. Har velat väldigt mycket mellan ridskola eller vara medryttare men känner att ridskola kan man ju börja med iaf och utvecklas lite mer. Skolor osv. Känner mig spänd och förväntansfull inför ikväll. Pratade med en instruktör där förra veckan för att få veta vad ja kunde eller inte, så vi skulle hitta någon vettig lektion, kom fram till denna. Som hon sa i telefonen "De seniorerna som många har egna hästar och kan lite mer" :)

Spännande, kommer med en rapport senare hur de gick om jag är välkommen här :)

Vart i landet finns ni? Någon som rider på Sollentuna Ridklubb? Frågorna är många :)

Vad kul! Jag finns i Västerås men rider på en liten mysig ridskola två mil bort.

Sedär, vart rider du? :)

Håll tummarna för mig ikväll, börjar känna mig lite nervös, tänk om jag inte kommer ihåg överhuvudtaget?!
Men som folk brukar säga, det är som att cykla.. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka