Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Been there, done that..

så jag vet vad du ger dig in på. Trixet med en sån häst är att de kan man inte som de flesta andra bonka på eller rätta bryskt (eller som de flesta okänsligt dra i) dem för då blir de jätteobstinata och så funkar absolut ingenting.

Näe man får lura dem. Och tänka så jäkla många steg i förväg så man alltid har möjlighet att låta hästen välja själv, men naturligtvis att den skall välja det man själv vill.. Ingen lätt kombo..

Men jag tror du kommer att klura för att lösa ert pussel:banana:

Btw så måste jag skryta om gammelmärr.. Idag fick hon beröm för att hon är så GUUUDOMLIGT trevlig och väluppfostrad. De var överraskade över ett så oerhört bra sto i alla avseenden. Känns fint att få sånt slängt i aniktet:laugh:

mvh Eva

NU såg jag att du lagt in foton Bew!!
Började undra varför alla skrev om bilder på dina och jag såg minsann inga bilder.
Men om man bläddrar bak litet......

Baby :love:

Är det nån mer än jag som hoppas på tillväxtspurt över somnmarbetet förresten?

Mja, han får väl växa sina 4-5cm till på höjden. Men sen säger jag stopp.
Jag hoppas på en tillväxtspurt på bredden dock. Så dä blir litta mer häst av än!

Är det nån mer än jag som hoppas på tillväxtspurt över somnmarbetet förresten?

Jag hoppas det regnar på min så hon krymper!

Hon är lär nog inte växa så mkt mera på höjden, någon cm men det är illa nog.
På bredden lär hon börja fylla i kostymen nu så de närmaste 4 åren blir det att byta sadlar...

Den grå katten var min favvo:love:

mvh Eva

ska forsoka ta nan vettig bild dar hon faktiskt sager hej o visar upp sig lite.. hehe.. borde inte vara sa svart. om jag bara ar hemma nar det ar ljust nan dag har snart.

Jannice: jag vill iiiiinte ha nagon vaxtspurt LOL Studerade herr Rods rumpa idag, jag svar att den vuxit sen jag tog bilderna.

Fick visa upp dom for "farmor" idag, sa visade hon en annan halvbror till dom som hon misstanker att Red kommer vaxa upp o se ungefar likadan ut... podoco andy... nu aterstar o se om hon har ratt :)

En liten detalj på curry som jag lade märke till idag i solljuset.
Ser ni den blåa kanten på ögat? Så har han på båda ögon.
Inte sett det förut. Inte på någon häst faktiskt?
Vad kallas detta?

pic_203672240_203673971.jpg

546652_10150902130180912_733580911_9876595_1753490544_n.jpg

I dag fick jag sällskap ut i skogen med min lille blondi vilket va skönt då de blir lite roligare att göra nått då.
Vi träffa stor bonden 2 ggr med sina stora redskap efter traktorn och lill killen bryr sig inte mycket mer än man kanske ska följa efter o kolla närmare konstig prick.
och Nu vet jag vad han kan tänka sig att bli om de inte funkar att bli western häst :angel:
han hoppar som en gud min buse ha ha ha inte va jag tänkt mig men vem vet

Hej jag äger ett Engelskt fullblod och dess föl. Fölet har jag bara haft i två månader, Är full av bus men är ovanligt lugnt. Mitt Engelska fullblod köptes för två år sen, Men är dock ganska ung, fyra år. Hon går knappast att rida på för att hon är väldigt het och bestämd. Jag vill bäretta vad som hände för två månader sen då jag var ensam hemma klockan halv sju på kvällen. Jag skulle gå och kvällsfodra då jag såg att Mitt Engelska fullblod, Estelle ( Heter egentligen Beuty Estelle.) Hade rymt från hagen. Men fölet var kvar i hagen. Jag blev jätte rädd men tog in Mårten (Fölet) i hans box. Jag trodde att mamma hade tagit in Estelle men hon var inte där. Jag blev rädd men gav Mårten hans mat. Sen gick jag in och tittade på tv ca en halv timma. Helt plötsligt knackade det på dörren och jag gick ut för att titta. Där ute stod våra grannar med Estelle. Hon var dyblöt och dom hade knutit fast ett rep runt hennes hals. Jag blev jätte förvånad. Vi bor precis vid en liten sjö så jag antog att hon hade hoppat i. Men det är väldigt konstigt för jag har alltid trott att Estelle har varit rädd för att bada. Men mina grannar sa att dom hade hittat henne vid sjön. Resten av kvällen tillbringade jag med att grugga Estelle torr och att leta upp ett gammalt täcke på vinden. Bra Ide!

Vi har haft lite sorgedagar här hemma de senaste två dagarna, vår tik (som inte visat några tecken alls på dräktighet) födde igår resp. i förrgår ut två stycken döda hundvalpar. Har suttit i ständig telefonkö till veterinären känns det som, orolig som tusan för tiken och ledsen för valparna. Den som kom ut igår satt dessutom fast och vi blev tvungna att hjälpa till att dra ut den. Hemsk känsla var det och vi har nu ständig övervakning över tiken för att se hur hon klarar detta och ifall vi behöver åka in till Strömsholm med henne.

Kände att jag behövde lite normalitet för en stund nu, så det var skönt att hoppa in här och läsa om hur det går för er med era 10:or.

JDFJ, _Eva_ och Bew: Då hoppas vi på att Chinook får all tillväxt :) Hon hade växt från 141 i manke, 145 i korset till 145 i manke och 148 i korset (på 3 veckor!) när jag mätte henne i onsdags innan vi körde iväg henne och shettisarna på sommarbete. Så det känns ju som att chansen fortfarande finns att hon blir häst och inte ponny trots allt!

_Eva_: Haha, ja just ja vi var ju helt olika där, vore skönt om man kunde flytta några av Vanillas cm till min frökens ;) Och visst är den gråa underbar, hon är favoriten här hemma med :) Nu har Panthera (den lilla svarta) börjat öppna ögonen och försöker sig på att gå också, så nu är de om möjligt ännu sötare :love:

JDFJ: Jag har sett sån blå kant förut, dock bara på kort (här på Buke, tror det var i nån föltråd eller färgtråd) Vet tyvärr inte om det betyder nåt dock)

flamman: Kul att han är så duktig på att hoppa, jag håller tummarna för att Chinook ska brås på sin morfar och också gilla hoppning (eftersom jag gör det) men som det ser ut nu har hon mest sin mors gener (som avskyr att hoppa)

Bew: Har du fått nån vettig bild än?

Jag passar på och kör en bildbomb också:

470642_10150922980775842_585020841_9737423_1214038102_o.jpg

470642_10150922980800842_1147572492_o.jpg

470642_10150922980815842_442587444_o.jpg

476376_10150922985335842_960772172_o.jpg

476376_10150922985345842_585020841_9737450_739349368_o.jpg

och så en video från släppet på bete, första gången fröken träffar min systers halvblod/tinker:

http://youtu.be/CuQUrqrS2d4

På första halvan är det tyvärr en vattenstämpel mitt i bilden, eftersom videoredigeraren jag använde är en gratisversion men ni får väl ha överséende med det :) Kvaliteten är inte skitbra heller (filmat med mobilkamera) men det duger :)

nemen oooh :( sa synd pa pluttisarna, haller tummarna for att tiken ar okey och fortsatter vara okey!! Jatteharliga bilder forresten!

Har har jag borjat forsoka vanja farmors vilda kattungar vid manniskor, hon ar for gammal for att sitta dar ute ihopa kurad och vicka fingrar langre stunder for att locka ut de sma. Och jag -vagrar- helvilda katter, bara farmor o jag som kan kela eller plocka upp hennes andra katter... de maste ju vara hanterbara for nagon iaf om man behover medicinera dom eller nagot tycker jag.. o sa ar dom ju sa jaaaaakla soooota! Har varit sa gramulet o jakligt att jag inte velat ta bilder, skulle garna se att solen sken sa ni far se glansen i palsen... det ar ju svart o se pa red roans fran borjan, i gramulet stort omojligt lol :/ det positiva med fargen e att de kan vara hur dammiga som helst.. syns ju inte ;)

Red gillar att fa pannan kliad, men han kliar garna tillbaka >.< Baby bruuuuunstar, sa nu ar det ett jakla distansflortande med de stora grabbarna i hagen bredvid (det ar en tom falla mellan henne och de stora pojkarna) oj sa tranande hon kan se ut med sina stora ogon. Hon sulade till en av staketpanelerna harom dagen, vet inte vem hon skramde mest mig eller sig sjalv. Tjongade till i hela jakla tradgarden, sen stod hon dar o tjurblangde pa staketet med hoven i vadret. Nan minut senare hade hon glomt av att hoven nog kanske gjorde ont o knallade pa som vanligt.. knashastar.

Red gav mig gardagens hjartinfarkt, platt ut pa sidan och alla fyra benen lustigt ryckande... sa jag sprang ner med hjartat i halsgropen. REMsomnen ARNE. Han lag dar o snarkade o galopperade i somnen. Han sover verkligen som en jakla folunge, helt utslagen. O vacker man honom sa ligger han dar med varldens "huh, va, vadda, uuuuuh" min... ungefar som jag pa morgonen. Inte ovanligt att alla fyra hastarna i "tradgardsfallorna" ligger helt platt pa sidan samtidigt och sover, skont o se iofs. Har behovs det ingen vaken "vaktare" tydligen. O sa hade jag egentigen varldens kodak moment igar men givetvis inte kameran med mig - Red visade tydligt vad han tyckte om att ha behovt vanta pa vattnet.. vi kor ner vatten med en pickup till dom och herr pickup bestamde sig for att den saknade ltie vasentliga oljor sa vi var lite sena med vattnet... Han rackte ut tungan at oss! Sag skitroligt ut! Jag ar sa stolt forresten, pickups som backfires (big BOM) lastbilar, hastslap, en hel oljerigg som korde forbi, vagskrapor som kor forbi - inget stor dom. Varan superhogljudda skrapiga pickup vi kor vattnet med brukar kunna fa den mest hardhudade hast att reagera nar den startas, men vara sma hojer inte ens skallen.

Fin hon är Jannice!

Idag har jag och min sambo försökt lasta nya hästen i..... FEM OCH EN HALV TIMME.
Vi försöker igen imorgon. Herregud.

Lasttränade lilleman igår. han gick rakt in 3 ggr. :love:

Blondie börjar bli stor! Fint ansikte.

Jannice, håller tummarna att tiken klarar sig. Läser att Chinook dragit iväg på höjden, du ser det var där käket tog vägen.. Bra att du började mata som du gjorde, så kommer hon att dra iväg en massa på betet oxå. Jag tycker nog att hon är litet rundare på bilderna. Något bra i eländet.

JDFJ, du är envisast så den nya hästen kommer vara lättlastad när du är klar...

Själv har jag varit på klubbens hästtävlingar hela gårdagen. En rolig dag men är helt slut idag. Senare i eftermiddag kommer fjolårsfölet hem för att bo här fram till våren. Gammelmärren har inte börjat brunsta om så det är nog ett nytt föl på g därinne, men det blir ultraljud i veckan. Sist men inte minst, min blondin sköter sig. Jag köpte en sadel åt henne igår.

mvh Eva

Va kul Eva :) med ny sadel va bidde de ?
jag har en på G jag med som jag tro min röv får plats i med :angel:
köpte ju en 13" sadel först till min kille och fick höra att en väninnas jänta på 9år letade sadel som hon kunde ha så då fick dom prova min o dom köpte den
så nu blir de prova en ny om nån vec
skönt att solen vart framme denna vec blir mer gjort liksom

Nu står nya hästen hemma i vårat stall :love:
Tur att jag är, precis som du tror Eva, envis som synden.
Bilder kommer ikväll.

Men FY vad trist!! Hur är läget nu?

Kul att kissarna har börjar öppna ögonen iallafall och leva om :bump:

JDFJ : Kul med nya hästen. Ser fram emot bilder :)

Flamman: Vad snygg han är i rött och vilken man :love: Jag blir mäkta avundsjuk!

Bew: Tack för det. Vincent (som hunden heter)är en omplacering som vi adpoterade för 2 år sedan. Det sas då att han var en blandning mellan Schäfer, Dobermann och Golden men jag är lite osäker på den fronten. Hursom så är han en väldigt trevlig hund som man kan göra vad som helst med.

Lite kul fakta var att han tydligen hette Milton i sina första hem men det byttes ut till Vincent någonstans i de "sista" hemmen. Det går ju inte, det är ju ett HÄSTnamn. :rofl:

pic-216_186746062.jpg

Jag hoppas på att Alice Sprallis växer fint i sommar och blir så pass klar så att man kan börja sitta in henne, det skulle vara toppen. Hon har redan vuxit på ganska bra under 2012 och lär hamna runt 150, vilken är lagom tycker jag men skulle inte ha någonting emot en häst på 155 :angel: Men det lär inte hända.

Håll i hatten, här kommer bilder på vår nya grabb.
6år e: Sierra scheme.
Inte i kondition men ack så fin ändå.

imag0230_204331367.jpg

Direkt hemkommen och utsläppt på ridbanan. Curry och en inhyrning i bakgrunden.

dsc_0030_204331067.jpg

Kinda Curious och Sierra Moore Deluxe :love:

dsc_0029_204330593.jpg

dsc_0011_204330160.jpg

Två härliga rumpor!

dsc_0003_204329479.jpg

Häj kömpis! :love:

dsc_0004_204329846.jpg

En liten uppdatering från oss är också på sin plats.

Alice har mest gått och skrotat under veckan. Vi tog en promenad och utforskade nya ställen i onsdags. Hon har börjar testa lite vilken plats hon har i flocken men slutar efter ett tag när jag hela tiden slår ner hennes försök. Som vanligt så ser hon alltid lite förfärad ut när hon möter motstånd men tuggade fint och följde följsamt efter när hon insåg att matte inte tillåter sådana fasoner.

Igår så testade vi att löshoppa för första gången och det tyckte hon var svinkul! Efter 2 gånger med mig som följe runt banan så fattade hon att man kunde bränna på över bommarna och dessutom få mat för besväret var ju toppen! Vi avslutade efter 4 ggr och små skutt och jag är nöjd. Duktig tjej.

De skojade i stallet och tyckte att jag alltid kunde lägga western på hyllan och börja hoppa istället. Hah! :rofl:

pic-041_204323951.jpg
pic-043_204333529.jpg
pic-044_204334171.jpg

pic-045_204334610.jpg
pic-046_204334828.jpg
pic-049_204335464.jpg

FIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIN :love: Härligt med de vita benen!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka