Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Hej! Kul att se Alice,hon är sin far upp idan låter det som;) har hennes pappa
som går under arbetsnamnet Pysen.

VAD ROLIGT!! Kul att du kikade förbi i tråden :)

Jag hann aldrig träffa Pysen när han stod hos M och har hört väldigt lite om honom. Om jag PM:ar dig min mailadress så kanske du kan skicka lite bilder på honom? Det skulle vara så kul att ha någonting att jämföra med.

Passar på att kasta in ett par bilder från de senaste dagarna.

Igår så tömkörde vi och fröken fräs måste nog få byta smeknamn så länge.. Hon är så lugn nu när vi börjar jobba lite med och lyssnar verkligen bra. Röstkommandon verkar ha fastnad även om vi inte jobbat så mycket med dem och hon är otroligt följsam.

pic-104_203167678.jpg

Passade även på att mixa ihop en liten jämnförelsebild från februari och lite verkar det ha hänt :bump:

alicefebmaj_203167508.png

Tack :love:

Vilka finingar! Att du hållt dem borta från oss så länge :devil:

Otroligt trevligt uttrck från båda med väldigt fina ögon. Red föll mig verkligen i smaken. Om du tröttnar på honom kan du gärna skicka hit honom ;)

Ser fram emot att få höra mer om deras resa genom livet :bump:

Jag missade helt kisseungarna i ditt inlägg! Grattis!!

När är det dags?

hehe dar de statt tidigare har det varit lite svart o fa fina bilder, muckeluckel hage eller moooork lada. Lite lyx dock, de har huserat i en enorm "losdrift", 110*70 fot lada. Men lerigt i deras falla o morkt o dant i ladan.

Det ar sa skont att antligen ha dom i varan "tradgard" eller vad man nu ska kalla det. Bada har en superharlig attityd overlag gentemot det mesta... jag ar SA nojd med bada hittills! De var ju en broloppsgava... sa det far bli nage rejalt grinigt i mig innan de saljs :P men om nagra ar kan vi ju dra nagra stran o skicka till dig vettja, sa far du bygga dig en egen liten cooling ;) Fortsatter Red ha sin superharliga attityd sa far han absolut behalla sina kulor. Igar tankte han ta ett smakprov av matte, stod dar o kliade skalle pa honom o ratt som det var sag jag sma bissingar komma fram. Allt som behovdes var ett litet "eeey!" sa la han ner den ideen. :rofl:

Av nod o tvang fick de dela falla med 140 stutar for nagra dagar sedan, hade inge annat val, kan ju saga som sa har: Baby, Red o Jack visade for stutarna att hastar respekterar man. Tur det var sa manga stutar. Maken fyllde pa vatten i ladan och Red han hade roligt o lekte working cowhorse, upp o ner o hit o dit med stutarna langst med ena vaggen >.< Sa... Red o Baby kommer aldrig vara tillatna att vara med bara ett fatal notkreatur i en "daligt" stangslad falla... Men skont o veta att de ar cowy i alla fall

Din lilla stumperumpa ar himla fin alltsa! Jag gillar henne mer o mer, kommer bli riktigt roligt att folja henne fran "skruttis" till fullvuxen!

De låter som riktiga toppenhästar. Om de är bröllopsgåvor så förstår jag att du håller hårt i dem. Kanske ska ta fram en kloningsmaskin så att jag kan skapa en egen ;)

Superkul med kossehuvud på dem! Är planen med dem att de ska vara ranchhästar eller är det tävlingar i framtiden för dem?

Fler bilder beställer jag på dem! :love::love::love:

Åh, tack! Hon överraskar mig varje dag som jag jobbar med henne nu. Det är nästan så att jag önskar att sommaren flyger förbi så att jag kan börja sitta på henne.

Idag så blev det tömkörning åter igen och hon skötte sig likadant idag. Hon stannar och tittar lite då och då men går framåt när jag ber henne. En bit fick jag leda henne förbi lite läskiga saker men i övrigt så gick hon först.

Vi mötte för första gången en cykel också som kom i dundrande fart (en såndär spandexklädd sak) och hon spände sig lite. Dock så flydde hon inte utan stod bara och tittade.

Jag hoppas på att kunna spänna fast lösa skaklar sen och börja vänja henne inför jobbet framför vagn. Jag ska bara hitta skaklar först ;)

Kastar in lite bilder i vanlig ordning :)

Innan avfärd tillsammans med sambon och hunden.
pic-060_203387241.jpg
pic-062_203393366.jpg
pic-063_203393611.jpg

fler bilder

pic-067_203394052.jpg
pic-072_203394186.jpg

pic-079_203397494.jpg

Och helt OT så lägger jag upp en dagsfärsk bild på valacken då jag är så stolt över honom. Han börjar muskla på sig igen och igår så hoppade vi ett par hinder. Jag var livrädd men han lotsade mig över. En sann gentleman den hästen..

pic-057_203397916.jpg

Senast ändrad:

Fin hon är Norna! Ser så gemytlig ut.

Min pojke växer.
Första bilden är från Februari, andra från idag. Och nej. Matte är inte gravid. Jag har bara ett brett bälte under linnet, haha.

imag0126_203435000.jpg

imag0218_203435281.jpg

Står lite i uppförsbacke dock.

imag0216_203436655.jpg

imag0223_203437022.jpg

Han arbetas absolut ingenting. Bara skrotar, blir borstad, klappad och matad.
Och kelar med matte såklart :love:

Bade och tankte jag, Baby kommer nog inte blir stor nog for riktig ranchroping vilket passar mig finfint och maken rider inte ston pa princip och envishet. Sa hon ar "mammas babygirl" rakt igenom. Sa henne kommer det bli alla fina sma harliga knappar pa! Tanken ar val att kora lite cutting alt working cowhorse pa henne eftersom det ar nagra av fa grenar dar tavlingar halls inom vettigt avstand, och med bra traningsmojligheter - i synnerhet cuttingen. Det ar ju det hon ar avlad for. Pa sa vis kan jag fa min "fix" av "skolridning" och samtidigt ha en valfungerande ranchhast som iaf kan hjalpa till att samla, flytta och sortera stutar utan att behova slapa runt pa ett jakla snore. Red kommer i forsta hand ridas for ranchjobb, med tillhorande roping. Och vara "pappavanlig" med lite mindre kansliga knappar ar tanken, men jag hoppas ju kunna skaffa honom lite meriter och aven dar inom cuttingen och ev. mer ren reining. Finns en mkt trevlig reiningtranare nagra timmar bort med mkt bra meriter (en gammal idol till mig) som har ridit in/till flera av bebisarnas halvsyskon, leker med tanken att kosta pa att skicka Red dit om nagot ar. Han ar mkt trevlig med hastarna... vi far se. Manga tankar med dom, och jag kostar hemskt garna pa dom traning hos nagon som ar riktigt meriterad. Forhoppningsvis i framtiden lyckas vi meritera bada tva, troligen inte AQHA poang men det finns ju SRHA och SRCHA o sadar har med (S star da for saskatchewan istallet for sverige... fick mig att garva, lattare for mig att minnas alla jakla forkortningar :D) ^^ ..slutar sakert med att de kommer vara rough n tuff sma ranchhastar som aldrig ser en arena alls, men tankar o planer o forhoppningar kan man ju ha ;)

Vad ar era tankar med era sma i framtiden? :) Norna, jag gillar din hund! Collie/schaferkorsning? :)

JD han borjar bli redigt fin med :) Hur stor tror du han tanker bli? (gillar din tatuering btw!)

Tack!
Jag tippar på att han landar runt 151-153. Han är runt 148 i fram nu.
Curry hoppas jag ska sätta skräck i byns kossor och med Mona och Stybbe runt hörnet ( eller ja, 5km bort) så är planen den att det är där han skall få prova på denna tilltänkta färdighet. Men inte än. Prio 1 är att se att inga komplikationer uppstår efter skadan.
Jag själv tänker tjuvstarta lite själv med nya hästen som vi hämtar hem nu i helgen. Hoppas bara den vill jaga boskap lika mycket som jag. :angel:
Till hösten står jag med 2 boxar tomma, så lär väl hyra ut en av dem, annars står jag väl här med en egen ranch själv. "Men.. vi har ju plaats fööör....":angel::angel:

Hahahaha...Den här är lätt:angel:

In my dreams.. så kommer vanilla ha jättemkt vit man och svans, som en böljande sky som skall fladdra så vackert i galoppen så alla blir andlöst :love:

Hon blir den ultimata drömhästen som kommer i galopp till grinden när jag ropar i för att hon så gärna vill vara med människan.
En lydig, mycket välskolad häst som i sin tur inte skulle drömma om annat än att vara till lags.
Hon gör lika gärna ett fint reiningmönster med litet plus på tävlingsbanan som att briljera på säkra fötter ute i naturen.´

Så är hon frisk och skadefri, när den tiden kommer så är hon en duktig mamma som lämnar fantastiska föl. Jag får behålla henne tills jag fyllt 70+

Som sagt, plättlätt:rofl:

Hahahaha jag ar precis likadan! "Jamen, vi har ju MASSOR av gras.. vi kan ha en hast till..." *vissel*

Du lovar val bildbomba med nykomligen va? ;)

LOOOOOOOOOOOOOOL Eva!! Later underbart! ..jag tanker mig Baby som lite aldre med sitt prinsesshuvud, och manen som redan ar lang ska saklart vardas sa den ar ner till knana.... o lang pannlugg som forstarker hennes otroliga ogon... *vissel* (jag ar 1 mm fran att borja forsoka kopa Babys Speciella Egna saker som BARA ska vara for min prinsipessa pa arten som joggar som en liten kissekatt.... *rodnar* im such a GIRL!)

Hästar med Ko i är så himla roliga! Har man dom med sig så är det så himla mycket gratis. Allt går lixom av sig självt.

Men det är inte gratis att komma dit, en jäkla massa jobb för de har så mkt huvud. Ibland litet svårt oxå för man måste själv lära sig att bromsa ibland så det inte rinner iväg för fort...

Jag tror att du kan komma långt med din Curry. Du är oxå ung och har vilja så go for it.

mvh Eva

Tur (eller otur) att min sambo är lika hästgalen som mig. Nä, nån måtta får det vara.

Klart jag bildbombar, det gör jag juh titt som tätt redan nu! :banana:

neeheee... inge pleasure har, men bekvama gangarter ar jag en brutal sucker for... blir ju sa mkt trevligare sa... *vissel*

Tack Eva för den supporten. Det värmer.
Jag känner ibland att vad fan har jag gett mig in på. Jag har hållt på med hästar sedan jag var 5 år och ALDRIG har jag blivit så på en gång utmanad och förbryllad av en häst. Samtidigt som jag heller aldrig har upplevt sådana aha-upplevelser och blivit paff över hans otroliga intelligens.
Han är explosiv samtidigt som han är otroligt cool och tycks aldrig vara rädd för något. En riktig explorer och när vi ibland tillsammans lyckas lösa uppgifter så lyser det om hästen (och antagligen om mig också) efteråt för han blir så ärligt STOLT.
Det typiska eftertänksamma tuggandet efter varje utförd uppgift/lösning ser man hos honom både vid arbete och när han är ensam.

Jag tror jag har funnit mig en kanonhäst, och samtidigt mitt livs utmaning. Inte bara en utmaning i honom utan i mig själv, att det ställer sådana otroliga krav på min egna personliga utveckling - annars funkar ingenting. Det märker jag redan nu.

Det ar ju perfekt! :) Jag tror som Eva, du o Curry kommer ha skitroligt och fortsatter du tanka som du gor tror jag ni kan bli helt kanon ihop

Jag börjar med att svara om kattungarna:

De kom i fredags! :love:

398325_10150903776965842_585020841_9675694_1191515816_n.jpg

Tre små söta saker, som tog hela dagen med sällskap av mig eller sambon för vår lilla människosjuka katt att föda. Det där med att katter föder avskiljt i ensamhet när man minst anar det hade hon visst missat, försökte vi gå iväg så kom hon springandes efter jamande som en galning tills vi följde med tillbaks :D

Tigra, Puma och Panthera heter de små, döpta i samma anda som mamma Hyena!

Så, tillbaks till hästandet då:

Vi hade besök av frökens "mamma" i söndags som kom och spanade in sin lilla uppfödning. Jättekul att hon vill träffa henne och se hur det går för oss tycker jag :)

Annars har vi backat ett steg eftersom hon börjat testa mig och min position. Känns dumt att börja med något nytt just nu också eftersom hon ska iväg på bete på onsdag.

Mina drömmar om Chinook:

Att hon ska älska att vara med mig, vara en dröm att rida, ha en mjuk följsam galopp som hon gärna tar till samtidigt som hon ska kunna spurta iväg i 110 när jag vill det. Att hon ger shettisarna lite "stryk" när de biter av henne i manen så den blir tjock och fin igen, att hon blir en barrelracingprinsessa, reiningdrottning och hoppgudinna. Självklart även skadefri och sjukdomsfri och att hon lever tills hon blir ungefär 50 och får två enormt vackra föl (1 med Colonels Lone Gun) i framtiden som mina barn har som framtida ridhästar, självklart blir de precis lika underbara som mamma. Det är väl inte så högtflygande drömmar? ;) :p

Bew: Vilka snyggingar! :love: Jag gillar också ston!

Norna: Vad fin hon är! Jag gillar ju gulingar så jag kan ju inte låta bli att tycka det :D

JDFJ: Vad kul att du är så nöjd med honom!

_Eva_: Det där blir ju inga problem med Vanilla ;)

Det ska verkligen bli jättekul att följa er alla och se vad det blir av våra "småttingar"

Är det nån mer än jag som hoppas på tillväxtspurt över somnmarbetet förresten?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?
  • Broddtramp

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka