Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)
Roligt att du hittar tillbaka Louica
Hon kanske har små fötter din lilla donna? Av de qh jag haft under åren har tyvärr ingen funkat utan skor, kanske litet till snälla promenader i skogen på mjuk mark men inte till vanlig normal ridning där det finns minsta lilla grus eller asfalt inblandad.
Dock hade jag en paintkorsning som faktiskt funkade bra utan skor större delen av året och när det var som hårdast och han gick som mest så räckte det med framskoning. Den hästen hade dock större och väldigt bra fötter.
JDFJ, klart han är sotis! Ve den som tar min människa
fattaru!
JAha inte så enkelt alltså, enda glädjen är att nu kanske de hittar magfelet så du kan få adekvat hjälp.
Är din sjuk med? Bortsett från självmordsförsöket a la pinne-harakiri..
Jag tror att litet trassel brukar det kunna vara med unga hästar. De är unga och har dålig motståndskraft, litet kolik-känning, diaree blandat med förkylningar, vrickningar eller hovproblem känns litet som typiska barnsjukdomar. Precis som barn som går på dagis, de får litet allt möjligt och i takt med ålder och tillväxt så får det helt enkelt bättre motståndskraft.
Framför allt förstånd att inte fara runt som om de hade tomtebloss i röven och vricka sig osv i all oändlighet..
Sedan är det stor skillnad på ston och killar.. Killar är ju mera benägna att hitta på bus...
Sist kommer jag till skadorna, där kan vi människor nog påverka en del.
Jag brukar sällan ha skador. Väldigt sällan, på 17 år har jag haft fyra st vilka har hänt i hagen. Anledningnen till att de varit så få är sannolikt att jag med eget stall och inga inackorderingar haft låg omsättning på hästar som känner varandra väl.
Därtill fri eller nästintill fri tillgång på hösilage eller hö gör dem ju mindre stressiga och även mindre benägna att bråka och driva runt varandra.
Nä nu äre läggdags, jag skall upp 5 imorgon bitti...
mvh Eva