Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Tack!
En redig bit är han vill jag lova, syns inte riktigt på bild hur jävla SATT han är. Och det ska bli spännande att se hur han kommer se ut i full kondition.

Fin hon är lilla Alice! Löshoppning måste jag också prova på Curreklutt. Måste köpa lite hinder först bara, haha.

Nu måste jag dock vara lite OT... För jag är så jävla lycklig!!'

Den här veckan har varit fylld med lyckliga resultat och det har verklifgen fyllt upp ens förhoppningar om framtiden.

Jag har sedan jag började i december gått ner 17 kg :bump::bump::bump: Jag är långt ifrån att ha kommit i mål men har passerat min jobbiga mentala viktgräns och gått ner över hälften av det som jag behöver gå ner.

I veckan så var jag hos läkaren och fick veta att mina provresultat har förbättras betydligt sen förra åren. Min lungkapacitet har förbättras, vilket är superskoj som fd rökare.

Hos kiropraktorn så är framstegen stora och om det fortsätter såhär så kommer den konstanta smärta som jag måste leva med vara väldigt liten :banana:

Det känns så himla bra allting och eftersom jag väldigt sällan berömmer mig själv så skulle jag bara vilja säga att jag är så jävla bra

Over and Out

// Norna

Jag kan tänka mig det. Du måste verkligen posta en massa bilder i 2012 tråden!

Är han utbildad i någon specifik gren eller allround?

Det är verkligen superkul, både för häst och människa. Nyttigt dessutom :) Äh, allt man behöver är några tomma läskebackar och en tunn stam från nått träd som trillat i skogen om man vill testa några skutt. Eftersom du har ridbana så kan du ju släppa honom och driva honom på hindret :D

Jadå, såfort jag kommit upp på ryggen.
Han är bara grundad, stått över vintern. Ägaren har jobbat honom grundligt från marken från fölåldern så han otroligt välhanterad och trevlig.
Vi får se vad det blir av herrn.

Här har (av förklarliga skäl:cry:) inte hänt så mycket.

Har dock ridit lite i corallen och Sonja har fortfarande inte fattat att hon ska gå framåt. Det tar en stund att röra sig ett ynka varv!

Hon har ju aldrig särskilt bråttom utan tar allt med ro:grin:, bra på sitt sätt!

Nu ska jag dock sätta fart, speciellt som Mirakel just nu vilar sig pga lätt hälta (ja en olycka kommer sällan ensam:()

Men JISSES vad stora alla börjar bli! Ska fota Sonja med snart;)

HEJJA Norna!!!!

har har vi fatt ett oplanerat tillskott som jag tankte visa er, han har iaf 4ben o pals..

DSCF3813.jpg
Jesse... han fick sin egen trad pa bukehund nyss, tankte sahar i var/sommar tider skadar det inte att dela med sig av en historia om en hund som omplacerades pa looks o inte skills... men jag e ratt glad, verkar vara en lovande hund.

JD: himskan fin sak! :D honom far du nog mkt roligt med ^^ aven om lastningsbiten verkar ehm.. kunna bli lite tidskravande ;)

Bew, JDFJ: Chinook hälsar och tackar ;) :D

Angående tiken så trodde vi att allt var över i måndags morse, lördagen och söndagen var lugna och hon verkade må jättebra men vid lunch på måndagen kom ännu en död valp :( Så det blev akut in till veterinären för röntgen och då visade det sig som tur var att den valpen var den sista fast hon hade fått en infektion och hade lite feber. Nu går hon på antibiotika men verkar ha tagit förlusten av valparna ganska bra. Vi var otroligt lättade när vi åkte ifrån kliniken iaf, det gick snabbt och smidigt och vi hade tur som fick en tid så snabbt.

Kattungarna växer så det knakar, alla har nu öppnat ögonen och en av de svarta har visat sig vara en riktig liten buse :love:

Chinook har det bra på sommarbetet, jag har haft en sjuk liten dotter så jag har inte träffat henne på 1 vecka, men min syster har vart däroch kollat till dem.

Det känns konstigt att inte ha sett henne på så länge så nu när dottern mår bättre ska jag passa på att åka iväg och träffa henne :)

Bew: Vilka härliga ögon :) Vad är det för ras/-er?

Norna: BRA JOBBAT! Riktigt imponerande :) Kul att det går bra med Alice också :)

Texaz: Jag läste om ditt sto i dräktighets-tråden, jag beklagar verkligen... :(

JDFJ: Vilken snygging! Sambon är nöjd?

_Eva_: Ja det behövdes tydligen en hel del protein för att hon skulle kunna börja växa, tack så jättemycket för alla dina råd och tips :) Ska bli kul att se vad sommarbetet gör med henne! Kul med tävlingar, jag vill också! Har du tagit ultraljud än? Och vad blev det för sadel då?

Krya på tiken din! Skönt att det är över på riktigt nu..

Jag har knappt hunnit träffa min nya häst. Blev i tisdags inlagd på KAVA i Karlstad och har där legat och fått höra om hur mina hästar har det på håll.
Hade fruktansvärda magsmärtor så har fått genomgå undersökningar, blivit fastad i 30 (!!!! döden för ett matvrak) timmar och livnärt mig på dropp och smärtis.
Fick åka hem nu med remisser till 2 andra undersökningar. Mest för att jag grät så mycket och ville hem tror jag :cool:

Så IDAG ska jag få träffa mina hästar ordentligt. De är släppta på ett "Före betet-bete" och inhyrningen som är ett sto brunstar så mina grabbar är... vidriga.... Curry visar cuttingskills i alla fall när han vallar iväg Jaeger!:cool:

men jisses manniska! :o din stackare!!! Ar du okey?

Jannice, urk for akuta vetbesok :/ men skont med bra o snabb hjalp! :D Harligt med misseongarna...

O Jesse ar en catahoula/mojligen nagon annan ras... men jag kan inte se nagot mer an renrasig faktiskt, dock papperslos. Brukar vara ganska tydligt om de ar inkorsade med nagot men han ser till punkt o pricka ut som varan fullpapprade kille har.

Jag tror Curry och jag passar ihop rätt bra, olycksfåglar båda två... Men ja, jag är okey. Ont i magen, as usual...
Han verkar lite avundsjuk på nya. Kan de bli det?
När jag står och klappar Jaggan står Curre en bit bort med ko-stora ögon och tittar längtansfullt. Om han kan så viker han öronen bakåt och vallar undan konkurrenten. Haha.
Fortfarande rätt stissig stämning i stallet, de verkar inte riktigt kommit till ro än och inte blir det bättre med ett brunstande sto i mitten. *SUCK*.
Nästa vecka kommer hovis och slår på skor på nya, sen ska jag våga mig upp på ryggen :rofl:
Han är så stooooooor jämför med Curre.

Gud skojar du? De kan vara svartsjuka så in i bomben.. I alla fall de smarta brukar vara det.

Har du fått gallsten eller? Alltså blir man inlagd brukar man ha väldigt ont (Ja, jag tycker jättesynd om dig här..) verkligen ingen hit.

Jannice, precis därför som vi har tråden, vi hjälper och stödjer varandra:) Skönt att höra att Chinook är på rätt väg och att din hund är på bättringsvägen.:banana:

TExaz, en stor kram till dig att du ändå orkar vara här:love: Du har haft din beskärda del nu. Läste att Glen nu ligger i jord. Duktigt att du suttit på Sonja:bow:

Norna, skickar lite friska-på-sig energi till Alice. Har du klurat ut vad hältan är ännu? (mm jag har fuskläst på andra ställen...)

Själv känns det som att jag sitter litet i skiten med både bra och dåligt. Vanilla hostade i måndags, visade sig ha feber så är nu sjuk och går på penicillin =vila.
Lagom idag så fick Bärsen feber och snorar och imorgon skall jag hämta min gamla märr som är ul och konstaterad dräktig. Får väl ställa i separata hagar. suck vad jobbigt det blev..

Just, sadeln var en Dakota 820 Reiner. Den får duga som unghästsadel.

mvh Eva

Då ÄR han svartsjuk!
Nä, mina prover var fina. Och mitt blodtryck som alltid annars är anmärkningsvärt lågt var normalt (antagligen pga smärtan).
Gastroskopin visade inget.
De skall röntga magsäck och strupe på mig samt göra en tryckmätning på de (HUR gör man det? En slang till i halsen å jag blir galen).
Misstanken är väl att det sipprar upp magsaft deluxe i strupen på mig :love: :love: Att helvetet inte sluter tätt.

MEN. Ska du drabbas av feberhäst också? Herregud vad ÄR det med vår omgång unghästar? Skadorna/sjukdomarna avlöser juh varann.

*kl*

Det har hänt en del här inne sen sist. Så fina hästar ni har!

Har upptäckt hur illa det står till med lilla damens hovkvalitet. Blir väldigt lätt ömfotad vid beskäring och hårt underlag :( Blir antagligen skor efter sommarbetet.

Igår insåg jag också hur liten häst jag köpt. 1,41 över manken och 1,45 bak. Hoppas der kommer lite till under sommarbetet...

Jag har iallafall fått en häst med trevligt temperament. Har haft traktor i hagen, - den var så interessant att de hade svårt att göra det de skulle. I går kom harley Davidson klubben körande förbi, de andra hästarna sprang bort från oljudet, hun travade upp för att se vad det var :-)

Roligt att du hittar tillbaka Louica:) Hon kanske har små fötter din lilla donna? Av de qh jag haft under åren har tyvärr ingen funkat utan skor, kanske litet till snälla promenader i skogen på mjuk mark men inte till vanlig normal ridning där det finns minsta lilla grus eller asfalt inblandad.

Dock hade jag en paintkorsning som faktiskt funkade bra utan skor större delen av året och när det var som hårdast och han gick som mest så räckte det med framskoning. Den hästen hade dock större och väldigt bra fötter.

JDFJ, klart han är sotis! Ve den som tar min människa :devil: fattaru!

JAha inte så enkelt alltså, enda glädjen är att nu kanske de hittar magfelet så du kan få adekvat hjälp.

Är din sjuk med? Bortsett från självmordsförsöket a la pinne-harakiri..

Jag tror att litet trassel brukar det kunna vara med unga hästar. De är unga och har dålig motståndskraft, litet kolik-känning, diaree blandat med förkylningar, vrickningar eller hovproblem känns litet som typiska barnsjukdomar. Precis som barn som går på dagis, de får litet allt möjligt och i takt med ålder och tillväxt så får det helt enkelt bättre motståndskraft.
Framför allt förstånd att inte fara runt som om de hade tomtebloss i röven och vricka sig osv i all oändlighet..:crazy:
Sedan är det stor skillnad på ston och killar.. Killar är ju mera benägna att hitta på bus...

Sist kommer jag till skadorna, där kan vi människor nog påverka en del.
Jag brukar sällan ha skador. Väldigt sällan, på 17 år har jag haft fyra st vilka har hänt i hagen. Anledningnen till att de varit så få är sannolikt att jag med eget stall och inga inackorderingar haft låg omsättning på hästar som känner varandra väl.
Därtill fri eller nästintill fri tillgång på hösilage eller hö gör dem ju mindre stressiga och även mindre benägna att bråka och driva runt varandra.

Nä nu äre läggdags, jag skall upp 5 imorgon bitti...

mvh Eva

jamen visst kan de bli svartis! Det ar ett knep jag utnyttjat manga ganger pa hastar som inte vill bli fangade.. o senast harom dagen pa min gulefule :D han skulle Minsann inte fangas.. sa da ignorerade jag honom och gick och gullade med Wrangler (som alltid ar pepp pa kel).. ta mig tusan om inte Herr gul smog upp bakom mig och bet tag i grimskaftet, sen gick det sa bra o bli fangad sa :rofl: Min gamla shettis funkade samma knep pa ;) Vissa av grabbarna har ute gillar inte om jag kelar med nagra andra, da far man passa sig lite for de kan mkt val smita upp o fosa undan. Galler o vara kvick o hojta deras namn nar de borjar. Busungar! (Ridhastarna dava... 9 "medelalders" gubbar *suuuuuck*)

nu ska jag nanna, Baby flortar Saaaautan fortfarande. Red skoter sig fiiiinfiiiint fortfarande... och fortfarande inget vettigt gjort. Hupp!

Hon har små och ljusa hovar. Bakhovarna är något bättre kvalitet än framhovarna, men kan se att nog kommer slita för mycket på dem också när vi kommer ut på grusvägarna. Var väntat att hun skulle behöva skor när vi började rida, men att det skulle behövas redan nu när vi bara jobbar lite från marken var jag inte beredd på. Vi håller oss till gräs och mjuka sandvägar så länge.

Ang svartsjukan, gör också som bewildered och utnyttjar den för att få tag på det något svårfångade stoet jag rider i väntan på Ighy. När alla andra är klappade och kliade på vill hun ju också! Blir också något lättar för varje gång då hun verkar tycka det är lite kul att göra något igen efter 9 år med föl.

Tack för all omtanke om tiken min, nu är febern borta och hon verkar återställd, jätteskönt!

JDFJ: Usch vad jobbigt, hoppas de hittar vad felet är och att det är lätt att fixa! Magsmärtor är nog bland det värsta som finns vad gäller värk...

Eva: Det har du rätt i, skönt att den här tråden finns :) Hoppas hästarna kryar på sig och inte smittar gammelmärren!

Bew: Den rasen har jag aldrig hört talas om, vad är det för sorts hund?

Louica: Min är också liten, från Aug. till för en månad sedan var hon lika hög som din utan att växa alls, men efter en ordentlig ökning av proteinet (enligt råd från Eva) så började hon äntligen växa, innan betessläppet hade hon växt 4 cm! Vi får hoppas att båda våra växer ordentligt nu under sommarbetet :)

Chinook verkar också ha rätt sköra hovar, de flisar ur sig ganska lätt. Ger kiselgur sedan ca 8 månader och det hjälper iaf på henne. De är ju inte jättebra nu heller men de är iaf bättre :) Tar ju ett tag innan man märker resultat också.

Mmm men hon är äldre och har ganska bra motståndskraft så jag är inte så orolig. Märren är bra, stod som ett ljus i finkan hela vägen hem i ovädret.

Idag är jag typ helt förstörd:crazy: men roat mig med att grejsa litet på datorn. Vi har regnigt och eländigt fortfarande så det är regntäcken på. Känns skönt att jag har ett ordentligt stall att ta in hästarna så de kan vila och torka upp.

Apropå att växa så är min Vanilla 151 cm fram och 155 bak.. Jag är väl inte helt impad för jag kommer få klättra på pall för att komma upp...
vanilla200.jpg

...men jag är så kär i henne så jag får gilla läget:grin:
vanilla201.jpg

mvh Eva

EVA! Jag bara smälter av dina bilder, helt underbara :love::love: Jag måste få komma och klappa på din fina donna någon gång irl, hon är så faktastiskt vacker. Skäms på dig för att du inte visar fler bilder >.<

Kul att se de vita bakbenen nu när hon är i palomino-mode. Synd att hon varken kan dela med sig at sina cm eller mankam till Alice.

Jannice: Skönt att höra att tiken mår bättre. Det är ett jäkla gissel sånt där.

Bew: Vilken finig! Ser verkligen snäll och trevlig hund. Mycket bruks i med mycket energi?

JDFJ: Min valack (Lucas) har aldrig varit en häst som gillar för mycket kontakt. Han går gärna sin egen väg i livet och har aldrig haft problem att vända sig om och gå från mig när det inte passat, trots många år utav träning. MEN - det har verkligen ändrats sen jag skaffade Alice. Han är fortfarande ingen som hoppar upp i knät och vill bli ompysslad men nu så kommer han i hagen med en glad min och ber om att få jobba lite. Alice har han tagit under sina vingar, så ingen vallning där. Svårt at förklara men han har verkligen mjuknat sen hon kom, så de påverkar absolut :)

Loucia: Alice har också ganska kass kvalla på hovarna. Det visade sig att hon hade bärrandsröta som vi har behandlat sedan i december, så stumpan har haft skor nu i två skoperioder för att stabilisera upp dem.

Eftersom Lucas har 4 ljusa hovar så har jag alltid bombarderat hovisar med frågor om kvalitét beroende på färg etc men har intressant nog fått samma svar - det är genetik, foder och miljö som påverkar kvallan, inte färgen. Lite lustigt eftersom jag alltid blivit itutad från olika håll att ljusa hovar är "sämre" än mörka.

flamman: Vad snygg han var i rött! Framtida tävlingsfärg?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka