Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Tack Eva :) Jag tar absolut inte illa upp, jag har reagerat på den där "gropen" och vart lite orolig för att det är så hon kommer se ut då jag tycker hon liknar en kamel litegrann :S

Skönt då att höra att det går att avhjälpa, jag ska se till att köpa lucern då och börja ge henne det också. Ska det vänjas in eller kan man börja med ett par liter med en gång? Är pellets bättre än hack?

Det är riktigt skönt att ha dig som har mer erfarenhet av paints och quarters att fråga :laugh: Tack för att du tar dig tid att svara :)

Jag är ju absolut inte proffs men har ju fött upp några iaf.. och det är ju bara mina erfarenheter eftersom jag typ "been there" själv en gång.

Lucern behöver man inte vänja in. Jag föredrar pellets för då får man mera för pengarna. Hackad strå är det ganska mkt melass i så den är smaklig dock.

Jag ger oftast min lucern torr men de flesta föredrar att ge den blöt då de är rädda för att hästen skall kasta i sig och få foderstrupsförstoppning. (Mina hästar kastar mao inte i sig fodret.. :) )
Har du bråttom kan du slå på varmt vatten så blir den klar fort men blötlägger du ändå betfor så kan du lika gärna göra lucernen då.

Men testa mindre mängd i början eftersom du inte vet om hon gillar det. En del hästar får man vänja in på själva smaken, typ lura genom att blanda i annat foder.

Får hon torrt så var noga med att hon har vatten tillhands. När du blötlagt lucernen så fattar du precis vad jag menar ;)

mvh Eva

håller med _Eva_ att Lusern är ett toppen foder .
jag har nog haft de på de flesta av mina kusar genom året och dom håller sig så fin i hull och päls av de :love:

jag har dock före dragit mix de senaste åren just för att jag vart lite bekväm o tyckt att de vart trassligt med blöt läggande .
men har man än då betfor så är de ju helt klart en annan sak då går de på ett ut.

Ja jag blöter ju ändå upp betfor så då kan jag blöta upp det samtidigt :) Får se till att köpa det imorgon och börja med det, hoppas att hon rundar till sig på fler ställen än magen ;) :D

Idag fyller förresten Chinook 2 år på riktigt, så idag ska hon bli bortskämd :love:

301285_10150285161860842_585020841_7580253_3886175_n.jpg

tog med lilla blondi in i stallet i dag rykta fixa hovarna
Pim va lika fjollig i dag o skrek efter honom men lillen var lugn o riktigt duktig
STOLT

Åh så fin:love: Haffisar är underbara!

Välkommen i tråden och hoppas du trillar in litet på western nu när du hittat hit :) Det finns faktiskt flera Haffisar som går western och gör det bra oxå!

Här har vi opålitligt aprilväder som ställer till det så det inte precis suger i ridtarmen utan jag vill helst sitta framför brasan med en bra bok.

Vanilla har fått diaree igen. Det går litet upp och ner vartefter man öppnar en ny bal. Antar att hon inte riktigt fixar för blött eller för kraftigt. På vet inrådan en avmaskning så får vi se hur det går.
Har ni haft magkrångel med era? Åtgärd?

mvh Eva

bara slarvlast men A-Fil! en halv liter morgon, halv liter kvall. Finns ett pulvertillskott med snalla tarmbakterier for hastar, kommer inte ihag svenska namnet dock men de funkar bada sakerna mkt bra.

Och ar det fodret blott... och hon inte van vid det sa blir det rannskita, kommer hoet fran olika vallar, rakna med rannskita. Hosilage ar smidigt, men inte pa hastar som ar vana vid torrho.

*kravlar tebax under sin sten*

Magtarm-dyra-medlet funkade inte så till slut blev det torr-hö och hon är stabil sedan någon vecka tillbaka.
Blir väl en maskningsvända i alla fall men huvudsaken hon är stabil i kistan nu.

Puss

*KL*

Jag väntar spänt på att få hem ett sto från 2010. Hoppas, hoppas transportören får ihop hästar nog till nästa vecka. :bump:

Välkommen till tråden!

*resten är knapplån* :)

Veckan som gått har vi hunnit med mycket jag och fröken Fräs.

Förra lördagen så longerades hon med sadel för första gången. Inget märkvärdigt. Några skutt när vi började trava henne men annars inte så mycket. Jag hade med mig en av tjejerna i stallet (som är väldigt intresserad av Alice) så jag ville inte jobba henne för hårt. Det är svårt att hålla reda på både barn och unghäst om den i linan börjar bocka iväg.

pic-145_199523098.jpg

I veckan har vi jobbat mest på att gå över bommar och förbereda oss inför helgens äventyr. Hon är alltid lika nyfiken och duktig och följer gärna med med lös när jag plockar bort bommar etc.

Idag har vi varit på vår första riktiga tävling och hon skötte sig lika bra som förra gången! Hon är så stencool min lilla fröken :love::love:

Jag är van vid min gammelfarbror på tävlingsplatsen där man alltid måste vara på sin vakt och om man ens kommer iväg så behövde man börja lasta ungefär 30 min innan man ska åka så att allting ska flyta på bra. Väl å plats så brukar han vara väldigt på och trippar runt, vilket inte direkt blir bättre av mina nerver.

Den här lilla tjejen däremot tar det mesta med ro. Idag gnäggade hon lite mer än förra gången men det var snarare så att hon stämde in i kören. Hon bryr sig nämnvärt om apploder och står lugnt och trevligt vid prisutdelningen, vilken duktig tjej!!! Detta får ju självklart mig att ta det lugnare också :bump:
Det bästa av allt är att hon sedan bara traskar ralt in i trailern efter allt är slut och undrar när vi ska åka. Helt underbart.

Vi startade i Trail at hand och hon var fin och följsam. Hon tappade traven på vissa ställen men då vi inte har tränat på snäva svängar när vi springer så är det fullt förståerligt. I övrigt så var hon nyfiken och duktig på samtliga hinder. Sänkte tom huvudet när vi gick över bommarna och över bron och luktade.

pic-003_199526014.jpg

Prisutdelning
pic-007_199524617.jpg

VÄRLDENS STOLTASTE MATTE!!!
En hedrande andraplats mot mycket duktiga tjejer. Jag trodde vi skulle komma som bäst 4 (bara 4 startande).

Tyvärr så lämnade jag kameran till min sambo så det blev bara två bra kort och han glömde att fota när vi var inne på banan.

Hoppas det går bra för er med era småttingar :banana:

Grattis!

Idag har jag tagit lite paus från unghästlivet och njutit litet istället.
Så nu är inspirationen påfylld och energin uppladdad.

dsc_0177_199535859.jpg

Suck.. Idag har mattes lilla hjärta ordnat sig ett 10cms sticksår in i bogen.
Tvärhalt.
Veterinären petade och kunde inte finna något inne i såret, skrev ut ytterligare en kur penicillin och Curry är förpassad till sjukhagen (som det finns GRÄS i :love: ) och avvaktande.
Måtte det inte bli allvarliga komplikationer på detta....

men nej :S vilken otur!!! haller tummar o tassar o fossingar for att det laker bra!

Grattis Norna!

Och Valkommen Louica!

..och jag har fortfarande mina bebisar pa sparlaga (raknas det att de ar pannlampe/bil/traktorsakra som varsta 25 aringarna?) men har iaf en unghast i rundcorallen att leka med, inte min utan en kunds. For jakla trevlig liten kille! Vad gronisar ar roliga att jobba med!

Kan uppdatera er med att vi är på väg in till ATG nu med en mycket dålig Curry :( :cry:

oh shit Jd <3 vet att det var nagra timmar sen du skrev men har halls tummar o tar o tassar STENhart...

Han är hemma nu med hårda restrektioner. Efter röntgen kom de fram till att pinnen som åkt in hade smält i skelettet, skadat benhinnan och var bara centimeter ifrån att skada bogleden. Vi hade ändå änglavakt. Hästen är så halt man kan bli och kan inte lyfta hoven så tån släpar likt ett träben när han går :-(
Nu står han i sjukhage, får antibiotika och smärtstillande. Daglig sårvård, tempning (varit upp mot 40 grader och svävat igen) och helt enkelt tumhållning.
Risken är juh den att den delen av benhinnan som är skadad dör och i sin tur skelettet bakom, vilket ger en benbit, som vet antingen kan dra ur, eller måste operera....

Så tumhållning. Vi har telefonkontakt med våra veterinärer och vid minsta försämring kan det bli tal om akutkörning igen :(

Men va skont att ni fick ta med honom hem i alla fall!! Stackars lille curryplutten.. och stackars dig! har ar det tumhallning for fulla muggar for er <3

Ja. Så otroligt skönt. Dagen har varit så jävla dramatisk och jag trodde på allvar att det var sista gången jag stod med Currys huvud i famnen när vi var på kliniken. För så illa medtagen har jag aldrig upplevt någon av mina hästar förr (varit otroligt förskonad från skador).
När min sambo släppte ut i morse rörde sig inte hästen. Inte en centimeter. DV fick inte heller rörelse på honom utan undersökning och medicinering fick ske inuti boxen i konstig vinkel för de fick inte runt honom :(
Han är en ängel att lasta dock. :love:
På ditvägen fick vi "lyfta" in honom i linor tills han tillslut lyckades ta sig upp för lämmen. Så jävligt att han inte ens kunde gå uppför, för det gjorde så ont.
På vägen hem hade alla smärtstillanden verkat ordentligt och då knallade han in som ingenting :love: :love:

awh duktige lille killen!! skriver du dagbok? om inte gor det, allt du gor, vad han behandlas med o sadar - utifall att det hander i framtiden igen sa kan du ga tillbaka o jamfora :)

tycker verkligen synd om dig i allt det har, kanns ju nastan som om ni precis tagit er igenom en sak sa dycker det upp nagot annat. <3

Det kanske man borde..

Ja nu får det vara NOG. Jag vill juh bara ha en pigg och fin unghäst som växer och gror som ogräs, inte skadar sig och blir sjuk hela tiden.
Nåväl. I värsta fall får jag köpa en vadderad onepiece och klä honom i.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka