Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Här är man borta litet så händer värsta otäcka grejjerna!

Men vad har stackars Currypojken sprungit in i? Försökte han mosa ett träd eller har han sprängt ett staket?

Ser ju att det är några dagar sedan detta hände men undrar hur det är nu?

mvh Eva

*ja jag håller tummarna för er såklart*

JDFJ: Hur är det med Curry nu? Tråkigt att läsa att du haft så mycket problem... Hoppas det är slut på det nu!

Louica: Välkommen in i tråden :)

Till oss då: Nu har jag börjat ge Chinook både Lucern och Soja så hoppas på att det ska börja ge resultat snart! Jag tycker pälsen hennes har blivit blankare så jag ser det som ett gott tecken :D

Välkommen till tråden Louisa! Vart kommer din häst ifrån då eftersom hon väntar på en transport? Ett annat land? flåt jag är litet nyfiken:D

JDFJ,
tänk att jag trodde först när jag såg bilden attt det var du på Curry och jag fick genast prestationångest att det såg så fint ut.. men sen blev det fel med färgen och så kom jag på att det där var ju en helt annan häst:o:eek:

Norna,
Fasiken vad duktiga ni är du och Alice:love: Ni är ju ute på er andra tävling redan! Finklädd var du oxå denna gång..

Jannice,
Hur går det med Chinook? Tycker du att du har sett någon skillnad än?

Hos oss är det ganska tråkigt just nu. Vanilla vilar och går upp litet i vikt efter sin diarre. Gammelmärren har fått av sig skorna och i helgen kör jag henne till hingst för betäckning. Läs.. Vanilla får en lekkamrat till nästa år.. Kan behövas, en treåring skall inte gå ensam med en sur gammal märr på närmare 20.

mvh Eva

Haha Jannice, här skriver vi om varandra:rofl:

Men fint att hon är blankare i pälsen. Båda fodermedlen i kombination brukar ge mkt snabba resultat, jag brukar kunna se en aning rundare häst redan på en vecka, tio dagar.

Glöm inte att ge henne extra B-vitamin nu när hon fäller och sätter ny päls. Inte alla, men en del unghästar kan börja haka litet på vårkanten. Det verkar som att det går åt extra då.

mvh Eva

Men Eva vad blir de för hingst på gammel märren ?
spännande med föl :bow:

håller tummarna för currys tillfrisknande hua va jobbigt med sjuk häst

282779_10150266332955912_733580911_7557669_2774226_n.jpg

så här såg min lilla kille ut när han kom till mig förra sommaren han har fasiken vuxit bra :eek:

579116_10150730754315912_733580911_9574952_1152772339_n.jpg

märks oxå att kameran oftast blir hemma skärpning

Hon skulle bara tvärs igenom Danmark (och Skåne) för att komma med färjan till den del av Danmark jag bor i, Bornholm. Vald att få henne med transport, då det var mycket billigare än att hämta själv och tycker det känns ganska trygt med en van chaufför när de ska med färjan också. Tyvärr har vi bara en godkänd hästtransportör som kör regelbundet.

Men hon verkar ganska upåverkad av resan. För ca 2,5 timme sedan kom hon hem :)

pic_200203056.jpg

HÄÄÄJ

Curry mår "bra"!
Han är varig och ful och får dagligen utstå omvårdnad (tur att hans båda ägare är undersköterskor.. ;) ) med medicinering och sårtvätt.
Varje gång vi sårtvättar (1-3 ggr om dagen eftersom han har RULLAT sig ett par ggr i såret...) så får han även utstå att bli bremsad eftersom själva sårtvättningen gör så fruktansvärt ont :( :cry:
Feberfri nu, får smärtstillande och antibiotika och kommer så fortsätta få ett tag framöver.
Annars knallar det på. Han tycker livet är trist i "hagen" (4x3 meter cirka)

pic_200203220.jpg

Skrapad bog och sticksåret till höger. Finns mer sår på bakben etc. Fattar inte vad han hållit på med...
pic_200203067.jpg

pic_200203036.jpg

Och näe, ridbilden var inte med Curry utan ett litet quartersto jag red vid Ulvsby Ranch i Karlstad.
528638_10150861491143969_627773968_12200514_226555450_n_199721491.jpg

Eva: Haha, ja det lyckades vi verkligen med :D

Vad tråkigt att magen strular på Vanilla, det verkar vara bättre nu iaf?

Norna: Grattis till placeringen, vad fina ni var :)

Flamman: Det syns att han lagt på sig :) Går det bra med sadelträningen?

Louica: Vad skönt att resan gick bra, hon verkar ta det hela med ro :) Skönt med lugna hästar!

JDFJ: Uscha vilket hål! Och självklart ska det rullas som mest när det absolut inte är läge ;D

Chinook börjar ändra färg här hemma, hon står ju som Bay i passet, men nu bötjar en väldigt mörk päls som är väldigt lik hennes mor och morföräldrars färg komma fram. Syns på huvudet och bogen men ingen annanstans, ser rätt lustigt ut :D

Ja, han är hopplös..
Läker fint men haltar fortfarande och vill helst inte belasta benet mer än nödvändigt. Han går på det när han leds/traskar i hagen. Men när han betar eller äter hö så lägger han ovansida av hov i backen och hänger fult med benet. Stackarn.
Något roligt i vår jävla kråksång är att om allt går som planerat så får vi hem en kompis till Curreburre i slutet på månaden.
En 6 åring efter Sierra scheme.

Skönt att det är på väg åt rätt håll. Men det var ingen trevlig skada han råkat ut för. Väldigt litet hål, så man undrar ju vad han sprungit på..:confused:

Ni har inga snår i hagen som han kan ha trasslat in sig i?

Spännande att det kommer en häst till. Något som du och sambon skall ha på lån eller? Ridbar?

mvh Eva

Nu är magen är okej sedan 2-3 veckor. Hon får torr-hö så nu är hon bra. (Dock var hon inte riktigt hundra och hade tappat litet så det var därför hon fick vila.) Men på onsdag börjar skolan igen :D

Sen gör väl pälsfällningen sitt oxå. Just nu ser hon ut som en Palomino. Hon är väldigt gul på våren när hon sätter sommarpälsen för att sedan blekas ur i solen så hon blir alldeles gräddvit sen.

mvh Eva

Efter undersökning av hagen så tror vi att han har gått omkull över ett nerfallet träd. Sambon hittade endel vassa, torra pinnar på det trädet och gick loss med yxan...
Japp, till låns en tid framöver. Han är tillsalu, inriden men inte djupare skolad och har vintervilat. Vi får se hur vi matchar, kanske blir det köp, kanske nöjer vi oss med att låna en stund.

Kan tillägga att han börjar fylla ut sig väldigt fint i kroppen. Har sedan en tid tillbaka fått ökad foderstat och går i nuläget på 1kg lucern, 0,5kg krafft och 0,5kg betfor = jackpot!

Efter en massa velande i sex månader så blev det ett lappkast i sista minuten och jag betäcker nu med en quarterhingst jag trånat på sedan 2007. Foundation/Cutting.

Det känns litet läbbigt för det kan antingen bli precis hur bra som helst, -eller så får jag en Curry i dubbelformat som jag kommer att göra mig flintskallig på. (Se det nu inte som att Curry är en dålig häst, nä icke, han är förmodligen den häst i tråden som har mest huvud att komma någonstans med... dock kräver ju en sån häst sin man (eh kvinna..))

Jag har beställt ett fantastiskt vackert dunskin sto med utsökt temperament, gång, fötter och ben.

Men jag lär väl få en dassigt pissgul palominohingst som hetsar och bockar eller reser sig så fort den inte får som den vill så jag formligen får galen.

Iofs är väl det petitesser, bara den inte får dassig galopp och små fötter:eek:

Ja, jag är jäkligt nojjg för jag har ingen aning om vad jag får...

mvh Eva

Jag kan trösta dig med att även Currysar kan mogna till och bli gemytliga.
:D

imag0208_200651336.jpg

imag0210_200651174.jpg

Haha han ser ut som en liten b-ponny här. Men nu borde jag också få stå med på "suttna på" listan?

Ja, håll tummarna. Han är väldigt lik sin far och mycket trevlig och lugn men med mycket egen vilja. Det vore något att utvecklas på medan min älskling är den eviga konvelacenten.... :cool:

Mm det är just den egna viljan man vill åt. Kossehästar tex har mycket egen vilja, sådär så det inte blir kul om de inte får jobba.

Tricket är att komma på hur man skall tas med med dem. När man får dem med sig så har man såå himla mycket gratis. Man behöver bara tänka en rörelse eller gångart så är hästen med på det.

Såna hästar hittar man inte så ofta men jag tror du har en.

Tur din häst passar i rött :angel:

mvh Eva

Jag har inget att uppdatera listan med men eftersom det har varit både väder och ganska tyst i tråden så gissar jag att ni har gjort en massa med era telningar. Så fyll på!!! :bump:

Sadlade
wlina, Texaz, Jannice, _Eva_ , Norna, flamman, JDFJ

Tränsade
Flamman, Norna, Jannice, JDFJ

Suttna på
Jannice, wlina, _Eva_, Texaz

Lastträning
Texaz, _Eva_ , Norna

Tömkört
_Eva_, Norna, Jannice

Longerat
_Eva_, JDFJ, Norna, flamman

Duschat
Norna, _Eva_

Markarbete vid hand, trail
Norna, JDFJ

Riden i skritt
_Eva_, Jannice, wlina, Texaz

Riden i trav
_Eva_

Riden i galopp
_Eva_

Första tävlingen, ledklass
Norna

Klappat på mulen
Bewildered

Vi har borstat, kliat, pussat på mulen och bara haft det bra. Hon är så duktig och så enkel att ha och göra med. :love:

Tyvärr så kom hon hem med skrapsår på ena bakbenet (olycka i hagen enligt förra stallplatsen), och dag 2 här så var hun lite halt. Är inte helt bra än. Så tråkig start :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka