Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Här är kullorna kvar tills höst i allfall ;)
Han uppför sig bra i hanteringen och har nu en 6 årig hingst som uppfostrar honom .
403927_10150687634185912_733580911_9416047_758613444_a.jpg

Jag har gått och funderat på en sak ett tag nu angående Chinook... Är det vanligt att de inte växer nånting under en längre tid i den här åldern? Min fröken har nämligen bara växt 1 cm sen i September och det skulle ju lika gärna kunna vara en felmätning. Trots att hon inte växt tycker jag att hon har fallit ur muskelmässigt... Kan det vara nåt som fattas henne eller kan de ha perioder då de inte växer nånting alls? Det med musklerna kan ju vara jag som nojjar, då jag har en förmåga att bli sån.

Hon är min första unghäst så jag har ingen tidigare erfarenhet, utan jag jämför med de unghästar som finns runtomkring och de växer som raketer allihop. De av er som vart med sen i början vet att jag nojjat för hennes höjd ett tag nu, och för varje månad som går utan att hon växer blir det ju bara värre :confused:

Just nu är hon 141 fram och 145 bak och har då vart sen i slutet på Augusti/början på September. Från Juni till September växte hon 5 cm fram och ca 8 bak...

Tror inte du behöver va orolig har hört att dom har vilo faser och om jag förstått de rätt är de olika på alla olika individer :)

Har själv en noja över de här med växandet då jag är rädd att min inte blir tillräckligt stor för mig att rida på
men faktiskt har de mest av de lagt sig i o med Pimmen min 2 årings kompis .

Pimmen är då ca 148 och de är där jag tror min Blondi kommer att komma till så småning om

tror att din har en vilo paus de är ju jobbigt o växa :D

Lugn!
Om du tycker hon faller ur så kanske du ska slå ett öga på fodret, men annars.. lugn!
Jag mätte C igår. 145 fram och 147 bak. Han har växt sedan jag köpte honom, framförallt på breddningen. Men innan stod han också still rätt länge vad jag förstått.

Unghästar födda 2010.

Den gamla tråden går inte att skriva i så vi fortsätter väl här:

Mitt svar till Jannice:
Lugn!
Tycker du hon faller ur så kan du slänga ett öga på fodret, annars Lugn!
Jag mätte C igår. Han är 145 fram och 147 bak. Han har växt sedan jag köpte honom, framförallt på breddningen. Innan dess stod han still ganska länge vad jag förstått.

Sv: Unghästar födda 2010.

flamman och JDFJ: Vad skönt att höra att det inte bara är min som är liten i alla fall :) Tror det är just att det gått så låååång tid utan att hon växt som gjort mig orolig...

Jag har bestämt mig för att byta ut mitt Krafft Grov 125 mot Krafft muskel i alla fall, att komplettera hennes müsli med, se om det ger resultat. Höjden kan jag ju tyvärr inte göra nåt åt, jag får väl hålla tummarna för att hon kommer upp till liten häst åtminstone och inte stannar på D-ponny (och att manken växer ikapp rumpan :p)

Och försöka att lugna ner mig lite och sluta nojja så mycket, DET kommer dock bli lite svårare :D

Tänkte passa på att slänga upp lite nya bilder på henne, nu när jag ändå håller på (la nyss upp dessa i bildtråden)

542894_10150738904555842_585020841_9383838_1805005868_n.jpg

522884_10150738893060842_585020841_9383786_385987629_n.jpg

574747_10150738919480842_585020841_9383885_212670372_n.jpg

Qh och Paint kan man i princip mata på obegränsat. I den åldern våra hästar är nu behöver man inte oroa sig för fång och sånt läbbigt äckel heller.

Min har fallit ur litet nu pga diarre (vilken äntligen är stopp på) men Lucern, Kornkross och Soja kommer att göra att hon är på banan igen ganska fort.

En sak många gnäller om (och jag räknar verkligen inte din sunda oro som gnäll här) är att deras hästar inte växer, men många gånger matar de dem inte tillräckligt (nu pratar jag Qh och Paint som kräver mkt protein). Jag ljuger inte att jag haft unghästar som man får skicka i litervis med kraftfoder varje dag. (Alla mäter ju olika, jag mäter oftast i liter..) Den värsta käkade otroliga mängder havre och kornkross minns jag. En sån 10 liters hink fylld till 3/4 två gånger om dagen. Minns folk som inte sett så mkt Qh förfasades och gnölade över lösa benbitar och ojojoj... Men det var en jävligt snygg häst som fortfarande är snygg, frisk och hållbar, 16 år nu.

Sen går tillväxtperioderna litet i vågor, alltid. Men en Paint som är liite tunn, det är bara att skicka i extra. De brukar alltid kräva mer än andra raser.

Kramen

Hon är fin Chinook:love:

Har du ingen bild från sidan där hon inte har huvudet i backen? Har svarat dig i andra tråden.

Sen bett moderator flytta ihop trådarna för den gamla funkar tydligen:bump:

mvh Eva

Kraft Muskel är jättedyrt!

Mkt billigare med Lucern och då behöver du inte vara orolig för att ge för mkt kraftfoder för det är ju eg högprotein grovfoder...

En litet kantig unghäst kan man med fördel ge litet Soja för det Proteinet har litet annan sammansättning vilken gör att de rundar på sig det där litet extra.

mvh Eva

Hmm.. Menar du soja som i matsoja? Typ den champinjonssoja som man hittar bland den asiatiska maten i mataffären?

Matolja har jag hört ska vara bra, men soja kanske tom är bättre?

Jag ska handla lucernpellets till fröken i helgen (hon äter inte av stråversionen) då hon behöver lägga på sig mer. Då kanske man ska mixa det med lite soja också.Låter som en bra idé så länge man ger rätt sorts soja.

Det är så kul med detta forum, där man kan få ut mer kunskap väldig lätt :bump::bump:

Jag tror _Eva_ menar sojamjöl, som du kan köpa på 25-kilossäck på foderaffären. Samma ursprung i sojabönan som sojasås, men lite mer ekonomiskt att fodra med :)

i dag har min lilla kille åter igen fått ståt ut med att jag provar sadel :)
tog o passa på att även stå i bygeln och lägga mig på hans rygg vilket inte va så läskigt nått steg fram bara o såg så dr förundrad ut duktig kille
579116_10150730754315912_733580911_9574952_1152772339_n.jpg

knäppte kort på honom när vi hålla på med att longera med den på vilket inte va så roligt om man får fråga lille Blondi :rofl:

_Eva_: Jag har köpt soja nu, började med igår och utöver det får hon sen tidigare Krafft 125 (1L), Hippo Top Müsli (0,5L) Betfor (0,6L som torr) linfrökaka (0,15L) och så kiselgur för hovarna.

Jag kollade på Lucern, men vet inte om hon kommer hinna få i sig det för som det är nu så är det lagom att hon äter upp det kraftfoder och hö hon får... Så jag funderar fortfarande på om inte Krafft Muskeln skulle passa henne bättre även om den är dyrare.
Hur mycket behöver man peta i henne för att det ska göra skillnad? (Av lucernen alltså)

Chinook tackar för komplimangen :p Jag kollade genom mina bilder och insåg att de flesta antingen är på henne när hon äter eller så är det närbilder :D Så jag skulle ta ett ordentligt kort på henne igår när hon fick lunch, vacker som få var hon då:

557591_10150745131805842_585020841_9399355_775200052_n.jpg

Och med mulen i backen som vanligt :D

Så de enda sidokort där hon inte står helt skumt är med sadel på så jag slänger upp ett sånt :)

581961_10150745113780842_585020841_9399326_1903639857_n.jpg

i dag körde vi longering med sadel på och ett väldigt irriterande ljud från stallvärdens garage ha ha ha :D
inget lill killen uppskattade men de är ju kul att se att han reagerar på nått sen att han tror han kan gömma sig bakom mig då de låter nå ovanligt så som skruvdragaren i ett garage.
de är ju inte första gången häller han försöker sig gömma sig bakom mig han gör de även då vi är i hagen o Pim vill komma o kolla vad han gör.
så söt lill blondi så :angel:

efter som vi har lös drift hos oss har jag börjat ta in lill killen på morgonen och
å pysslar med allt möjligt Blondi uppskattar de verkligen men Pim för ett herrans liv en stund
542759_10150708453415912_733580911_9492990_100084010_n.jpg

Haha, jag ser att du också har en "munhäst" * :D Chinook ska också smaka på allt och lyfta på allt :p

Idag har jag, med hjälp av sambon, tömkört lilla fröken :) Gick ganska bra, hon är ju full övertygad om att alla vattenpölar är fulla med krokodiler (även de som det knappt syns nåt vatten i!) och så blir hon stressad när hon kommer för långt hemfrån när ingen av shettisarna är med men annars gick det bra. Hon kan stanna med lätta hjälper, men man får vara ganska stor i hjälperna när man ska få henne att svänga och att starta gör hon helst bara när matte går bredvid och visar att man ska gå framåt. Ja utom på hemvägen när hon bara vill hem till shettisarna, då har hon sån framåtbjudning sååå :D

Jag ska iaf jobba mycket mer med att gå långa promenader med henne, vänja henne vid att vara ifrån shettisarna och så ska jag försöka vattenträna henne mer.

Bild från idag:

412498_10150745555315842_585020841_9400940_2089088746_o.jpg

Jag passade även på att ta ett ordentligt kort från sidan på henne medan sambon höll i, hon är lite skitig efter tömkörningen men det får duga :)

462805_10150745559730842_585020841_9400966_774463677_o.jpg

Korten är tagna med min mobil så de är ju inte sådär jättebra, jag är lite dålig på att få med mig riktiga kameran ut :)

Senast ändrad:

Tillbaka efter en lång strömlös dag med massor av blötsnö..

Jannice,
tack för kort. Ta inte detta fel nu men hon behöver (i mina ögon) massor med Protein. En sak som är utmärkande är att om du tittar framför manken så är det som en krok eller grop där nedåt. Sk tunn, dålig eller ingen överlinje. Så blir det om hästen har Proteinbrist. Detta kommer att vända av sig självt iomed sommarbetet och då kommer hon att börja växa igen men du kan avhjälpa det redan nu med mera Protein.
Jag är väldigt dålig på att räkna foderstater utan fodrar med ögat (och tycker oftast att det är värdelöst för på Qh och Paint får man alltid fodra extra för att de skall hålla sig snygga) så jag har litet svårt att bedömma mängderna och värdena på det foder Chinook får idag.

Personligen älskar jag Lucernpellets. Det är ett grovfoder och därför kan man i princip inte överfodra med det. Jag plockar hellre bort litet hö till förmån för att de skall orka äta Lucernet. Senhar det funnits perioder när jag bara har ett kar med Pellets som de får äta fritt ur som de vill, huvudsakligen har det varit när jag haft fölston. Men annars kan det gå åt en säck i veckan per häst och så brukar det nog gå i närmare 6 dl Soja om dagen. Sojan får man dock vänja in litet så jag brukar börja med 2 dl per dag.

Men om du har allt det andra fodret, komplettera med Lucernpellets och tryck på kanske 2-3 liter om dagen samt 2 dl Soja. Orkar hon inte höet så får du mocka undan det och ge aningens mindre hö. Sojan brukar ge resultat fot, redan efter någon vecka kan man se hur de börjar runda till sig.

Alltså jag tycker att din häst är jättefin, och jag tycker inte att hon verkar må särskilt dåligt, hon är bara litet tunn i överlinjen. Och det är inte ovanligt att de är det i den här åldern. Och det går ganska fort att rätta till :)

mvh Eva

Japps, jag menar Sojamjöl. Tyvärr finns de oftast bara på 25 kilossäck på Granngården osv och en sån räcker läääänge eftersom man inte kan ge så stora mängder av det.
Är du ute och svänger så kan du kvista förbi mig och hämta några kilo om du bara vill testa. PM mig om adressen.
Ta med en hink att ta det i bara.
kramen

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka