Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)
Tillbaka efter en lång strömlös dag med massor av blötsnö..
Jannice,
tack för kort. Ta inte detta fel nu men hon behöver (i mina ögon) massor med Protein. En sak som är utmärkande är att om du tittar framför manken så är det som en krok eller grop där nedåt. Sk tunn, dålig eller ingen överlinje. Så blir det om hästen har Proteinbrist. Detta kommer att vända av sig självt iomed sommarbetet och då kommer hon att börja växa igen men du kan avhjälpa det redan nu med mera Protein.
Jag är väldigt dålig på att räkna foderstater utan fodrar med ögat (och tycker oftast att det är värdelöst för på Qh och Paint får man alltid fodra extra för att de skall hålla sig snygga) så jag har litet svårt att bedömma mängderna och värdena på det foder Chinook får idag.
Personligen älskar jag Lucernpellets. Det är ett grovfoder och därför kan man i princip inte överfodra med det. Jag plockar hellre bort litet hö till förmån för att de skall orka äta Lucernet. Senhar det funnits perioder när jag bara har ett kar med Pellets som de får äta fritt ur som de vill, huvudsakligen har det varit när jag haft fölston. Men annars kan det gå åt en säck i veckan per häst och så brukar det nog gå i närmare 6 dl Soja om dagen. Sojan får man dock vänja in litet så jag brukar börja med 2 dl per dag.
Men om du har allt det andra fodret, komplettera med Lucernpellets och tryck på kanske 2-3 liter om dagen samt 2 dl Soja. Orkar hon inte höet så får du mocka undan det och ge aningens mindre hö. Sojan brukar ge resultat fot, redan efter någon vecka kan man se hur de börjar runda till sig.
Alltså jag tycker att din häst är jättefin, och jag tycker inte att hon verkar må särskilt dåligt, hon är bara litet tunn i överlinjen. Och det är inte ovanligt att de är det i den här åldern. Och det går ganska fort att rätta till
mvh Eva