Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Hmm.. hade nog lämnat hjärnan på köksbänken eller nått tror jag...:angel:

Jag har en gammal Continental, eller jag, den är för makens ärsel.. En 16" Ropingmodell. Ligger väldigt bra på hästen, bra kvalitet och skön att sitta i. Jag skulle absolut kunna köpa en sådan igen, passar den inte så finns det alltid en köpare för den.

Har nog tyvärr ingen bra bild att vaska fram för stunden..

mvh Eva

555708_10150791020203969_627773968_11948637_407424696_n_195624457.jpg

Idag har jag BANKAT på min ponnys hovar. Snart är det dags för hovslagaren att komma på besök, och det är bra för mig att öva på att leka hovis på bråkiga unghästar när jag själv skickar in ansökan till hovis-utbildningen snart. :devil:

Jag har en gammal continental trail, ingen aning om övrig info om sadeln (den som syns på fotona) som eg är för vid för min häst men som duger i detta stadiet. En hyfsad sadel, tycker jag.

Hmm.. hade nog lämnat hjärnan på köksbänken eller nått tror jag...:angel:

Jag har en gammal Continental, eller jag, den är för makens ärsel.. En 16" Ropingmodell. Ligger väldigt bra på hästen, bra kvalitet och skön att sitta i. Jag skulle absolut kunna köpa en sådan igen, passar den inte så finns det alltid en köpare för den.

Har nog tyvärr ingen bra bild att vaska fram för stunden..

mvh Eva

Vad bra att höra att ni är nöjda med era iaf :)

Den jag kollar på ska jag få köpa för 2500:- inklusive pad, gjord, tie strap och off billet. Är det ett bra pris?

JDFJ: Spännande! Då får vi hålla tummarna för dig att du ska komma in på utbildningen då :)

Har du ingen bild på sadeln? Lät som ett bra pris för en hyffsad sadel. Min är full quarter tror jag och det är iiiinte curry, men den duger när det bara skall bockas på lina och sittas på litet lätt. Han skall få en equiflex sen!
Tack!! Jag hoppas som fasiken!

2500 för en Continental är ett mkt bra pris!

Iaf så länge den är hel :)

mvh Eva

Såååå, idag har jag ridit Sonja;)!

Sadlade med bakgjord för första gången och drev runt henne ett par varv i corallen, sen steg jag upp!
Som den coola dam hon är så vickade hon bara på öronen ich nosade lite på min fot.
Hon förstår dock inte kommandon särskilt bra än så att få henne att gå framåt var största problemet:p Vi skrittade dock ett varv innan jag klev av.

Tyvärr är sadeln för lång för henne egentligen, så det måste bli en annan innan den riktiga ridningen kommer igång. Bred om ryggen är hon också, bred och platt (precis som far sin!).

Känner mig i allafall otroligt nöjd!:D

JDFJ: Jag har tyvärr ingen bra bild på sadeln, bara den som var i annonsen. Hon som har sadeln skulle ta bilder och skicka över men har fortfarande inte gjort det. Lägger upp en när jag fått dem :)

_Eva_: Då var magkänslan rätt alltså :)

Vet ni om någon sadeltillverkare som präglar rosor på kanten på lädret? Det är den andra av de sadlar jag tittar på, den som säljaren inte vet vilket märke det är. Det är med ganska långt horn, lädret är utan mönster i övrigt men längs med kanterna är det små rosor präglade....

Texaz: Visst känns det härligt, första uppsittningen :love: Kul att det har gått så bra för alla hittils också, inga rodeoridningar än :D

JDFJ: inga rodeoridningar än :D

Vänta bara tills jag skall upp på Curry :cool:

Jobbade honom i paddocken idag, med arbetsgrimma och sadel på.
Han bockade ett par gånger i galoppen och stegrade sig några gånger annars tar han själva sadelmomentet med ro. Han fick snurra och böja på sin hals i båda varv också.
Men jag blir så trött på honom och hans bitande. Han är helt bitfri i ledningen osv men hugger fortfarande i allt annat. Inklusive arbetsrep, pad, sadel.... :mad:
Försökte hänga litet på honom i stigbygeln (eller ja, skuttade lite i den för att börja någonstans). Hans reaktion blir inte att bli rädd eller liknande. Utan aggressiv. Han bits!
Ååååh måtte detta lägga sig snart annars gör jag en fäll av honom.
Tåååålamod...

Vänta bara tills jag skall upp på Curry :cool:

Jobbade honom i paddocken idag, med arbetsgrimma och sadel på.
Han bockade ett par gånger i galoppen och stegrade sig några gånger annars tar han själva sadelmomentet med ro. Han fick snurra och böja på sin hals i båda varv också.
Men jag blir så trött på honom och hans bitande. Han är helt bitfri i ledningen osv men hugger fortfarande i allt annat. Inklusive arbetsrep, pad, sadel.... :mad:
Försökte hänga litet på honom i stigbygeln (eller ja, skuttade lite i den för att börja någonstans). Hans reaktion blir inte att bli rädd eller liknande. Utan aggressiv. Han bits!
Ååååh måtte detta lägga sig snart annars gör jag en fäll av honom.
Tåååålamod...

Vad tråkigt med bitandet, hoppas det ger sig snart! Visst är det skönt att han inte blir rädd, men jag förstår att det inte är så spännande att vara orolig för att bli biten när du pysslar med honom. Har du testat att nypa honom i mulen? Jag fick göra det på shettis till slut när han bet hela tiden och det hjälpte... Jag nöp inte hårt, utan nöp till i "överläppen" när han försökte bita mig, mest för att avbryta honom i det han gjorde.

Här är ett kort på sadeln (continentalen)

548155_10150702975005842_585020841_9271624_247758161_n.jpg

och detta kort är på den andra sadeln:

559146_10150702982955842_585020841_9271636_439033501_n.jpg

Någon idé om vad det kan vara för märke?

Så vad tror ni om sadlarna?

Senast ändrad:

Den översta är ju äldre men förmodligen helt okej för att rida in en häst i. Eftersom den är av nättare och lättare modell så gissar jag även att den är semiquarter. Helt okej.

Den andra är en "no name", förmodligen okej den med. Men jag skulle inte vilja betala mer än vad du får betala för den andra eftersom du kommer inte få tillbaka pengarna när du måste sälja sedan.

Gissningsvis kommer din häst växa ur båda sadlarna med tiden.

Texaz, kul du varit uppe på henne! Sutten på och riden i skritt uppdaterar jag med :)

mvh Eva
------------

Sadlade
wlina, Texaz, Jannice, _Eva_ , Norna, flamman, JDFJ

Tränsade
Flamman, Norna, Jannice, JDFJ

Suttna på
Jannice, wlina, _Eva_, Texaz

Lastträning
Texaz, _Eva_ , Norna

Tömkört
_Eva_, Norna, Jannice

Longerat
_Eva_, JDFJ, Norna, flamman

Duschat
Norna, _Eva_

Markarbete vid hand, trail
Norna, JDFJ

Riden i skritt
_Eva_, Jannice, wlina, Texaz

Riden i trav
_Eva_

Riden i galopp
_Eva_

Gjort inte ett piss...
Bewildered

Senast ändrad:

Jag har provat ALLT. nypit i mulen och snärtat på mulen, vill dock inte det för jag vill inte att han blir slängig me huvudet, vilket han tenderar att bli redan.
Nu får han sig en smäll i sidan eller liknande istället, och det funkar som konsekvens - för stunden.
Nåväl, han har en hård skalle och behöver jobba huvudet MYCKET. hade jag inte vetat bättre hade jag trott han var en cuttinghäst eller liknande.. Monotont eller upprepande arbete - bitig häst.
Svårt att skynda långsamt med honom ibland eftersom han kräver så sjukt mycket stimuli...

Den översta är ju äldre men förmodligen helt okej för att rida in en häst i. Eftersom den är av nättare och lättare modell så gissar jag även att den är semiquarter. Helt okej.

Den andra är en "no name", förmodligen okej den med. Men jag skulle inte vilja betala mer än vad du får betala för den andra eftersom du kommer inte få tillbaka pengarna när du måste sälja sedan.

Gissningsvis kommer din häst växa ur båda sadlarna med tiden.

Ja den översta är semiquarter, gissade på att det borde passa henne nu och tills hon växt till sig lite. Är de svårsålda, semiquarterstorlekarna? (Udda ord :D)

Den undre vill hon ha 3000:- för inklusive träns, filt (eller om det var pad) och tyglar(från hööks). Men träns och tyglar har jag och vill absolut inte byta ut så de behöver jag ju inte. Det känns som att Continentalen är mest prisvärd, den andra funderade jag mest på för att jag kan åka och titta på den och hämta den, även ev. testa den. Den andra blir lite mer grisen i säcken, men jag tycker att det borde funka eftersom det borde vara en bra sadel... :)

JDFJ: Okej, ja man vill ju inte att de ska bli huvudskygga... Önskar jag hade nåt mirakeltips att ge, jag vet hur tråkigt det är när man får något problem och det känns som att man testat allt men inget hjälper. Så det är väl som du säger, att han behöver stimuleras väldigt mycket, svår balansgång det där :confused:

Den undre "No Name" hade jag som första westernsadel, den funkade på min ena häst och relativt okey att rida i. Jag sålde den för en tusenlapp när den inte funkade längre, ansåg inte att den va värd att ligga i samma prisklass som kraftigt begagnade märkessadlar som tex den Continentalen du kikar på. Men somsagt, mycket bättre än de andra No Name-sadlarna eller billiga H eller B-sadlarna.

Den undre "No Name" hade jag som första westernsadel, den funkade på min ena häst och relativt okey att rida i. Jag sålde den för en tusenlapp när den inte funkade längre, ansåg inte att den va värd att ligga i samma prisklass som kraftigt begagnade märkessadlar som tex den Continentalen du kikar på. Men somsagt, mycket bättre än de andra No Name-sadlarna eller billiga H eller B-sadlarna.

Tack för infon :) Det är ju just det, jag vill helst inte betala 3000:- för det paketet, eftersom jag bara vill ha sadeln. Hade den kostat det du sålde din för hade den vart mycket mer intressant. Blir nog Continentalen :)

*Ny människa i tråden*

Hej! :) Har själv en 2010:a, dock ingen westernhäst men är ändå nyfiken på att se hur det går för andra med 2-åringar :)
Tror inte att det finns någon sådan tråd inom varken akademiskt eller dressyr :crazy:

Jaja, hur som helst! Hur kommer det sig att ni väljer att rida på hästarna så tidigt? :)

*Ny människa i tråden*

Hej! :) Har själv en 2010:a, dock ingen westernhäst men är ändå nyfiken på att se hur det går för andra med 2-åringar :)
Tror inte att det finns någon sådan tråd inom varken akademiskt eller dressyr :crazy:

Jaja, hur som helst! Hur kommer det sig att ni väljer att rida på hästarna så tidigt? :)

Välkommen :)

Vad är det för en häst du har då? Bild är ett måste också! :D

Jag har valt att börja med inridningen nu, efter att ha läst runt om att Quarters/Paints kan bli väldigt hårda i psyket om man väntar tills de är tre.

Min fröken växer dessutom inte just nu, har inte gjort på några månader, så jag vill passa på att sitta in henne nu ifall hon får en tillväxtperiod i sommar. Den "riktiga" inridningen tänkte jag börja med i höst, låta henne vila i vinter och så fortsätta med inridningen på våren när hon är tre. Detta under förutsättning att hon inte har några tillväxtperioder då, isåfall får det lov att vänta då jag, ifall hon har en sådan period, vill låta henne växa "ifred"

Just nu håller jag bara på att sitta in henne och ska sedan försöka få henne att förstå svänga, gå och stanna innan sommaren. Inget mer avancerat än så alltså, om jag får som jag vill (då jag ber till gudinnorna att hon ska växa växa växa i sommar :D )

Nä de är inte svårsålda. Det kommer ju alltid nya hästar som skall ridas in... Sen passar de ofta på varmblod och ponny.

JDFJ,
Småkillar i den åldern tuggar på allt. Det är inte mycket mening med att bestraffa dem. Bättre då att vakta dem så de inte får chansen att tugga elelr bita på saker.
En del är dock värre än andra. De slutar aldrig att taugga på tyglar eller vad de nu än får tag på. De blir som tusenkonstnärer i att fånga en tygel eller annat skoj att tugga sönder. Det blir inte billigt, tro mig, har haft en sån.. Tusenkonstnärstuggarna brukar man med fördel kunna lära att bära och hämta saker åt en.

Ewelina,
Enkelt. En qh, paint eller appaloosa är oftast färdig i kroppen tidigare än många andra raser vilket gör att man kan börja tidigare. Som Jannice sa så är de ofta litet hårda i huvudet så man har fördel av att ta dem tidigt.
En ytterligare anledning är ju att om man har en "plussare" så vill man ha den färdig för tävling på högre nivå som treåring för att få poäng och meriter.

mvh Eva

Tillrättavisning får han, och kommer fortsätta att få då hans tänder är alldeles för hårda för min mjuka hud.
När han stoppar grimskaftet etc i munnen gör jag ingen big deal av det mer än att plockar ut det. Men när han hänger sig efter människor så får han en smäll - thats it!

En häst som kliver in för mkt i en annan hästs sfär får en åthutning i form av ett bett eller två om den inte flyttar sig illa kvickt. Hästar är gärna kompisar men de vill inte ha en annan häst "på sig"..

När du kliver in i hans sfär, håller fast och gosar samt pussar i hans ansikte så tränger du dig på ganska rejält och hans naturliga instinkt är att flytta på dig.
Likaså om du låter honom komma in i din sfär så kommer han i perioder att försöka flytta på dig då han av instinkt vill ta befälet.

Jag säger inte att du gör såhär jämt men om jag tittar på dina bilder så är det förekommande. Och för honom förvirrande. Kanske ännu mera eftersom han har varit så ohanterad av människor innan han kom till dig.

I det läget tycker inte jag att det är bussigt att slå honom, bättre vakta att han inte kommer in i din sfär.

mvh Eva

Nä nu får du allt stoppa lite Eva! Det har vid ungefär tre tillfällen förekommit bilder när jag uppvisar ett berömmande eller extra kärvänligt beteende mot honom - vilket inte är något anmärkningsvärt alls.
Vid ett par av dessa bilder är det en belönande gest i form av klapp efter ett väl utfört arbete vilket är fullt befogat och vilket också hjälper min häst att slappna av i min närvaro och i vårat gemensamma arbete.
Att min häst på 400 kg inte är en nallebjörn finner jag ingen anledning till att du skall behöva berätta för mig.
Att sedan min häst har gjort otroliga framsteg under de två månader jag har ägt honom har jag heller aldrig varit sen att belysa, jag är otroligt stolt över honom.
Dock har han fortfarande problem att respektera mitt personliga utrymme och hade du varit här i vår närvaro och bevittnat vårt arbete för att kunna förtydliga detta för honom, så hade du som jag också uppskattat hans framsteg och kanske också sett min hästhantering från litet andra ögon.
Jag slår aldrig min häst, jag tillrättarvisar honom med en direktreaktion efter han till exempel hugger efter mig när jag lyfter hovar etc. Det handlar då alltså om en smäll i sidan till exempel. Ett förtydligande av mitt kroppsspråk och det i min hantering eller i min natur innefattar INTE våld, även om du och jag tydligt har skilda syner på vad vad det betyder, alternativt att du har missuppfattat mig totalt.

Summa sumarum. Jag slår inte min häst. Tack.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka