Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Vad roligt att de går framåt för er allihop:) Och redan skritt och travad Eva!!! Här har jag mest koncentrerat mig på tömkörningen det sista faktiskt, hon är så pass lugn så jag tror jag vågar mig på att köra in henne:) Hon har även fått släpa bommar och stå i vagnen och rör inte en min...:) kan ni ge mig namn förslag? Jag har ju kallat henne sessan hela tiden eftersom hon hette något liknande när jag hämtade henne men tidigare ägare hade ej ordnat pass så det håller jag på med nu och alla papper ligger nu och väntar på att skickas in... Men vet inte om jag gillar sessan? någon föreslog kimberly och det är väl fint men jag vet inte blir så velig???

485746_10150681306315912_733580911_9396451_446504417_n.jpg

så här fin gjorde sig blondi efter dagens ryktning hygglo :mad:
ja ja han va då snäll o stog still medans jag ryktade och tog hovarna
har även hittat honom en gammal tex tan vi ska ha som inprovnings sadel
hoppas jag inte gjort bort mig totalt den såg ut att behövas en del omvårdnad fixar bilder sen så ni får ett hum om va jag menar

_Eva_: (Ang. turkosa padden) Är så svårt att låta bli, speciellt när det är så härliga färger :D

Jag är så himla sugen på att köpa westernsadel till Chinook också redan nu, men jag har tidigare lovat mig själv att vänta med det tills hon är färdigväxt, men det är såååå svårt att hålla sig! Speciellt när jag ser era fina bilder på era sadlade puttar :) Längtar verkligen tills det är dags att köpa "riktig" ( ;) ) sadel till fröken!

Jag kan också uppdatera listan idag då jag skrittat på Chinook idag :love: Kändes helt underbart, trots att det bara handlade om några meter, bildbevis kommer :)

Sadlade
Wlina, Texaz, Jannice, _Eva_ , Norna, flamman

Tränsade
Flamman, Norna, Jannice

Suttna på
Jannice, Wlina, _Eva_

Lastträning
Texaz, _Eva_ , Norna

Tömkört
_Eva_, Norna, Jannice

Longerat
_Eva_, JDFJ, Norna, flamman

Duschat
Norna, _Eva_

Markarbete vid hand, trail
Norna, JDFJ

Riden i skritt
_Eva_, Jannice

Riden i trav
_Eva_

Gjort inte ett piss...
Bewildered[/QUOTE]

485746_10150681306315912_733580911_9396451_446504417_n.jpg

så här fin gjorde sig blondi efter dagens ryktning hygglo :mad:
ja ja han va då snäll o stog still medans jag ryktade och tog hovarna
har även hittat honom en gammal tex tan vi ska ha som inprovnings sadel
hoppas jag inte gjort bort mig totalt den såg ut att behövas en del omvårdnad fixar bilder sen så ni får ett hum om va jag menar

Ha ha, förlåt men... Han ser verkligen ut som om han fått en helkropps-lerinpackning :D
Jag som tyckte Chinook var lerig innan jag borstade henne idag, men hon såg nästan nytvättad ut i jämförelse :D

Återigen, Curry är värd sin vikt i guld.
Han har börjat skolan på allvar denna vecka och idag tog vi steget längre och jobbade ORDENTLIGT i paddocken. Det är nog med dumheter och att stänga av sin matte och uppträda uppkäftigt. :devil:
Jag fick KÄMPA de första 20 minutrarna (kommer ha träningsvärk imorgon...). Men så plötsligt lossnade ta mig fan ALLT och han blev så otroligt trevlig och lätt att jobba. Det var verkligen värt att ta de där hårda/tuffa 20min.
Han är alltså härmed longerad ORDENTLIGT i alla gångarter samt longerad MED SADEL i alla gångarter.
Hur reagerade han när gjorden spände runt sin buk? Inte mer än att snurra ett varv långsamt (mest för att kika).
Jag försökte verkligen få fram en reaktion på volten så kan skulle bralla av sig med sadeln på. Han bockade... 4ggr..
Med tanke på hur han utvecklats dessa (snart) två månader i min ägo, från att vara en ohanterad vildmustang till detta, ja det visar bara vilken klok liten häst jag har!!

Nu dröjer det inte tills jag sitter upp. Dock i ytterst korta stunder pga hans växtfas.

imag0157_194953518.jpg

imag0158_194953648.jpg

imag0160_194953982.jpg

imag0161_194954248.jpg

imag0162_194954365.jpg

imag0170_194954667.jpg

imag0180_194955077.jpg

( Tack för passet älskling!)

imag0177_194954943.jpg

(du är den fiiiiinaste jag vet!)

409731_10150681308050912_733580911_9396461_1640047108_n.jpg

nej då Jannice han hade bara taget halv inpacking men visst den är rejält in gnussad ha ha ha ha

Lystrar hon på namnet Sessan så kan du ju kalla henne det men ändå ge henne ett vackert namn i passet.
Min katt tex. kallas Sessan (från Prinsessan) men heter eg Prinsessan Juliette.

Vill du ha det litet mera Internationellt så kan du ju dra till med Princess ...... Där punkterna lämpligen är det vackraste namn du kan komma på.

Eller välja något som härrör till hennes person eller utseende. Hon har ju en stjärna i pannan som skulle kunna gälla för diamant....

Diamond Princess, Sweet Diamond Princess, etc..

mvh Eva

Hon kan nog gå i samma bom som sen tvååring och tidig treåring dvs efter denna sommar köper du en vettig sadel så kan du ha den till nästa sommarbete och titta efter nytt på hösten.

Jag brukar få byta under sensommaren/hösten och vanligen har jag använt semi som tvååringar, quarter som treåringar, full som fyra eller fem och i värsta fall extra full som fem/sexåringar. Ett jäkla bytande helt enkelt.

Du har väl suttit på oxå ;)

Sadlade
Wlina, Texaz, Jannice, _Eva_ , Norna, flamman

Tränsade
Flamman, Norna, Jannice

Suttna på
Jannice, Wlina, _Eva_, Jannice

Lastträning
Texaz, _Eva_ , Norna

Tömkört
_Eva_, Norna, Jannice

Longerat

Duschat
Norna, _Eva_

Norna, JDFJ

Riden i skritt
_Eva_, Jannice

Riden i trav
_Eva_

Gjort inte ett piss...
Bewildered

Jag gillar när de bockar.

Hellre en som bockar rejält när man sadlar första gången än en som börjar bocka med en själv uppepå sen...

mvh Eva

Den åsikten delar jag därför försökte jag provocera fram reaktion. Men det vart bara fyra språng, han tyckte inte det var så äckligt..

Jag blir så glad av att se och läsa allas framsteg. Bra jobbat!

Den här veckan har vi avancerat lite jag och fröken fräs. Hon går nu under namnet dockan i stallet, då de tycker att hon är "a picture perfect little pony". Ett mattehjärta smälter :love:

Vi har kommit igång med tömkörningen nu och fröken börjar visa sig från sin riktiga sida. Lite egna åsikter är vad hon har, vilket är superkul! Det är inte allt för mycket hitills men hon stannar, backar och tar gärna till de stora rörelserna när hon reagerar (speciellt när hon inte håller med). I övrigt är hon väldigt följsam och svarar väldigt fint på stanna, svänga och framåt.

Hitills jobbar vi i sällskap av någon men jag hoppas på att kunna börja tömköra själv snart. Det känns tryggt att ha någon som går med oss utifall att någonting skulle gå fel och jag blir medvetslös eller dyl.

Tyvärr så blev det inga bilder under denna vecka..

tack för namnförslagen Sweet Diamond Princess var väl fint:) Igår skrittade jag sessan barbacka ett helt varv i hagen!! wiiiihoooo:) duktig tös!

Mmm eller hur! Då kan du fortfarande kalla henne Sessan..

Sadlade
wlina, Texaz, Jannice, _Eva_ , Norna, flamman

Tränsade
Flamman, Norna, Jannice

Suttna på
Jannice, wlina, _Eva_, Jannice

Lastträning
Texaz, _Eva_ , Norna

Tömkört
_Eva_, Norna, Jannice

Longerat

Duschat
Norna, _Eva_

Norna, JDFJ

Riden i skritt
_Eva_, Jannice, wlina

Riden i trav
_Eva_

Gjort inte ett piss...
Bewildered

Sadlade
wlina, Texaz, Jannice, _Eva_ , Norna, flamman, JDFJ

Tränsade
Flamman, Norna, Jannice, JDFJ

Suttna på
Jannice, wlina, _Eva_, Jannice

Lastträning
Texaz, _Eva_ , Norna

Tömkört
_Eva_, Norna, Jannice

Longerat

Duschat
Norna, _Eva_

Norna, JDFJ

Riden i skritt
_Eva_, Jannice, wlina

Riden i trav
_Eva_

Gjort inte ett piss...
Bewildered

Fick prova bett i munnen bara för att han tränsar sig själv med grimskaftet hela tiden :rofl: Bettet var smarrigare tyckte han.

535819_10150687518540912_733580911_9415559_357511349_n.jpg

fina dagar denna helg så jag tog o longerade lilla blondi och konstatera igen att jag är värdelös att longera med lina ja få skaffa ett arbets rep
o så väntar vi på en gamal tex tan sadel som ska användas som invänjing sadel
måste ju säga om jag glömt de de sista tiden att jag verkligen av gudar min lille kille han är så charmig så trots ler inpackningar

nej då Jannice han hade bara taget halv inpacking men visst den är rejält in gnussad ha ha ha ha

:D Ser lite ut som hästarnas version av Twoface (tror jag han heter) i Batman :D

_Eva_: Japp det har jag, fast det stod redan med. Nu står det med två gånger ;) :D

Jag har hittattvå westernsadlar som jag hoppas ska passa fröken, men undrar lite... Jag vet att Continentals Equiflex är riktigt bra sadlar och har läst massa lovord om dem, men hur är Continental med sina övriga westernsadlar? Jag har hittat en Continental men hon som säljer den verkar inte veta vilken av Continentals sadlar det är, och då jag inte kan hämta den själv och alltså inte kan undersöka den innan köp så vill jag ju gärna veta hur pass bra kvalitet en Continental brukar hålla...

Jag har en gammal continental trail, ingen aning om övrig info om sadeln (den som syns på fotona) som eg är för vid för min häst men som duger i detta stadiet. En hyfsad sadel, tycker jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka