Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)
Jag vill verkligen inte bråka. Och ja, du har gjort jättemkt bra jobb på din häst.
Men jag har litet svårt att förstå vad du menar med att du inte slår din häst när du skriver såhär...
Alltså jag vill verkligen inte bråka utan på något sätt förmedla ett råd att inte ha honom så pass nära din sfär att han får chansen att bitas.
Eller att du inte är så pass nära hans.. Sen kanske inte det är rätt. Jag är ju inte där som du mycket riktigt uttrycker det. Så det enda jag kan bedöma är den bild du själv ger genom dina inlägg.
Men du skriver faktiskt uttryckligen att han får en smäll. Uppenbarligen har du flätat på honom i ansiktet en del eftersom du säger att han tenderar att bli slängig med huvudet. Så nu får han en smäll i stället.
Han kanske försöker säga något, protesterar. Ingen häst är ju ondsint av födsel. Det har ju hänt en otrolig massa med saker för honom mentalt på en väldigt kort tid. Så växer han ovanpå alltihopa. Han kanske behöver en så enkel sak som en vila från hantering så han hinner smälta allt detta nya som han lärt.
Jag vill verkligen inte gräla om det men det känns som att du tänder på alla cylindrar. Det i sig känns ju nästan som att jag trampar på en öm tå.
Frid.
Jag vill verkligen inte bråka. Och ja, du har gjort jättemkt bra jobb på din häst.
Men jag har litet svårt att förstå vad du menar med att du inte slår din häst när du skriver såhär...
Men jag blir så trött på honom och hans bitande. Han är helt bitfri i ledningen osv men hugger fortfarande i allt annat. Inklusive arbetsrep, pad, sadel....
Försökte hänga litet på honom i stigbygeln (eller ja, skuttade lite i den för att börja någonstans). Hans reaktion blir inte att bli rädd eller liknande. Utan aggressiv. Han bits!
Ååååh måtte detta lägga sig snart annars gör jag en fäll av honom.
Tåååålamod...
Jag har provat ALLT. nypit i mulen och snärtat på mulen, vill dock inte det för jag vill inte att han blir slängig me huvudet, vilket han tenderar att bli redan.
Nu får han sig en smäll i sidan eller liknande istället, och det funkar som konsekvens - för stunden.
Nåväl, han har en hård skalle och behöver jobba huvudet MYCKET. hade jag inte vetat bättre hade jag trott han var en cuttinghäst eller liknande.. Monotont eller upprepande arbete - bitig häst.
Svårt att skynda långsamt med honom ibland eftersom han kräver så sjukt mycket stimuli...
Tillrättavisning får han, och kommer fortsätta att få då hans tänder är alldeles för hårda för min mjuka hud.
När han stoppar grimskaftet etc i munnen gör jag ingen big deal av det mer än att plockar ut det. Men när han hänger sig efter människor så får han en smäll - thats it!
Alltså jag vill verkligen inte bråka utan på något sätt förmedla ett råd att inte ha honom så pass nära din sfär att han får chansen att bitas.
Eller att du inte är så pass nära hans.. Sen kanske inte det är rätt. Jag är ju inte där som du mycket riktigt uttrycker det. Så det enda jag kan bedöma är den bild du själv ger genom dina inlägg.
Men du skriver faktiskt uttryckligen att han får en smäll. Uppenbarligen har du flätat på honom i ansiktet en del eftersom du säger att han tenderar att bli slängig med huvudet. Så nu får han en smäll i stället.
Han kanske försöker säga något, protesterar. Ingen häst är ju ondsint av födsel. Det har ju hänt en otrolig massa med saker för honom mentalt på en väldigt kort tid. Så växer han ovanpå alltihopa. Han kanske behöver en så enkel sak som en vila från hantering så han hinner smälta allt detta nya som han lärt.
Jag vill verkligen inte gräla om det men det känns som att du tänder på alla cylindrar. Det i sig känns ju nästan som att jag trampar på en öm tå.
Frid.