Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Sv: Tråden för oss med unghästar födda 2010 =)

Jag vill verkligen inte bråka. Och ja, du har gjort jättemkt bra jobb på din häst.
Men jag har litet svårt att förstå vad du menar med att du inte slår din häst när du skriver såhär...

Men jag blir så trött på honom och hans bitande. Han är helt bitfri i ledningen osv men hugger fortfarande i allt annat. Inklusive arbetsrep, pad, sadel.... :mad:
Försökte hänga litet på honom i stigbygeln (eller ja, skuttade lite i den för att börja någonstans). Hans reaktion blir inte att bli rädd eller liknande. Utan aggressiv. Han bits!
Ååååh måtte detta lägga sig snart annars gör jag en fäll av honom.
Tåååålamod...

Jag har provat ALLT. nypit i mulen och snärtat på mulen, vill dock inte det för jag vill inte att han blir slängig me huvudet, vilket han tenderar att bli redan.
Nu får han sig en smäll i sidan eller liknande istället, och det funkar som konsekvens - för stunden.
Nåväl, han har en hård skalle och behöver jobba huvudet MYCKET. hade jag inte vetat bättre hade jag trott han var en cuttinghäst eller liknande.. Monotont eller upprepande arbete - bitig häst.
Svårt att skynda långsamt med honom ibland eftersom han kräver så sjukt mycket stimuli...

Tillrättavisning får han, och kommer fortsätta att få då hans tänder är alldeles för hårda för min mjuka hud.
När han stoppar grimskaftet etc i munnen gör jag ingen big deal av det mer än att plockar ut det. Men när han hänger sig efter människor så får han en smäll - thats it!

Alltså jag vill verkligen inte bråka utan på något sätt förmedla ett råd att inte ha honom så pass nära din sfär att han får chansen att bitas.
Eller att du inte är så pass nära hans.. Sen kanske inte det är rätt. Jag är ju inte där som du mycket riktigt uttrycker det. Så det enda jag kan bedöma är den bild du själv ger genom dina inlägg.

Men du skriver faktiskt uttryckligen att han får en smäll. Uppenbarligen har du flätat på honom i ansiktet en del eftersom du säger att han tenderar att bli slängig med huvudet. Så nu får han en smäll i stället.

Han kanske försöker säga något, protesterar. Ingen häst är ju ondsint av födsel. Det har ju hänt en otrolig massa med saker för honom mentalt på en väldigt kort tid. Så växer han ovanpå alltihopa. Han kanske behöver en så enkel sak som en vila från hantering så han hinner smälta allt detta nya som han lärt.

Jag vill verkligen inte gräla om det men det känns som att du tänder på alla cylindrar. Det i sig känns ju nästan som att jag trampar på en öm tå.

Frid.

Jag tror att det blir missförstånd. Jag erkänner att jag uttrycker mi lite klumpigt ibland och bjuder in till missförstånd när jag använder ord som smäll etc. Dåliga ordval att använda i text och det i kombination med en lätt frustration blir jävligt dramatiskt i text.
För att omformulera mig mer korrekt så missförstånd skall uteslutas:
Han bet mycket i ledningen och i den allmänna hanteringen i början. Då fick han sig en touch med fingrarna alternativt att jag med min hand eller repänden viftade mellan mig och honom för att poängtera min zon och för att markera att han således skall backa. Med det tycker jag han tenderar bli slängig i huvudet då han i förta hand flyttat undan sitt HUVUD och inte tagit ett kliv åt sidan. Därför väljer jag istället att utdela denna touch på sidan om framkärran när han biter efter mig alternativt viftar med repet och han väljer då naturligt istället att kliva ur min zon och allt är sedan frid och fröjd.
Min frustration låg i att han äter på allt även i arbetet. 9 av 10 ggr suckar jag bara och flinar åt situationen då han INTE tränger mig. Den 10onde gången gör han det och han får då återigen flytta undan ett steg. Alla nöjda.

Jag kände mig orättvist anklagad för att bedriva våld på min häst därför reagerade jag också möjligt litet onödigt starkt och jag inser att jag skriver likt en dramatisk 12 åring ibland och att annan tolkning är svår att göra.
Så är dock inte fallet. Våld för mig är obegripligt och oförlåtligt, oavsett om det gäller häst, barn eller nära relation. Jag vill understryka det. Been there done that, sas.

Sedan kan jag ibland inte låta bli att pussa honom, för han är världens finaste häst.

Då förstår jag bättre. Och har heller inga synpunkter. :)

Skönt vi är överens. Onödigt att bråka, bättre klara ut vad man menar hellre än illa fäkta.

mvh Eva

Absolut!
Men jag är lika explosiv som min häst ibland ( ;) ) och blir mycket upprörd och ledsen när jag blir förknippad med någon våldsam då jag själv fått mycket stryk i mina dagar och ALDRIG skulle utdela detsamma. Men jag har mitt klumpiga skrivsätt att beskylla..

No hard feelings :bump:

Här har det varit dassigt väder idag. Tillräckligt dassigt för att min höftled naturligtvis bråkat sedan igår :mad: = inte tal om att rida...

Men inget ont som inte har något gott med sig. Fick städat och ommöblerat i sadelkammaren. Hittade en bäddsoffa på blocket så järnet iväg med släpet så nu har jag sjysst övernattningsplats för två i min varma och goa sadelkammare.

Kan man ligga där och lyssna på sin häst som står i stallet, i lukten av lädret från sadlar och träns. Trevligt att ha om någon kompis kommer över och rider litet och käkar goda middan och tar litet vin eller nått.
Kan man ju rida igen nästa dag ju... :idea:

mvh Eva

Senast ändrad:

Delvis knapplån, då vi faktiskt hade äran att få träffa _Eva_ idag. :D

Idag så har jag och Alice miljötränat med råge! Vi har spenderat söndagen i Rimbo på Pay N' Ride som annordnades av min hemklubb WRU. Allting har gått väldigt bra och Fröken fräs har skött sig exemplariskt. Jag tror vi var lika trötta båda två när vi kom hem.

Vi började dagen med en häst spom traskar in i trailern utan att blinka för att sedan stå som ett ljus hela resan. Hon är även lugn när vi kommer fram och väntar på mitt kommando innan hon backar ut på lämmen. Då jag misstänkte att det skulle bli en hel del väntan idag så hyrde jag en box, så att hon kunde stå och käka hö i lugn och ro.

Vid lunch så gick jag och hämtade henne ur boxen för då började det dra ihop sig för vår klass. Trail at hand.

Det var ett hanterbart mönster idag:

-Grind. Inga konstigheter, hon gick efter mig. När jag skulle stänga tyckte hon att den var lite läskig men gjorde inget

-Travbommar. Jag hade redan innan start beslutat mig för att inte försöka få upp henne i trav, utan vi skrittade lugnt över dem. Ingen klonk så vitt jag hörde

-Serpentiner med 3 koner i trav. Samma sak här. Skritt genom momentet med en häst som jag tyckte kändes följsam. Detta trots att vi gick mot publiken

-Ryggning mellan bommar (med vändning innan bommarna så att man ryggade in i öppningen). Eftersom vi aldrig har testat att rygga mellan bommar och dessutom var precis vid publiken så valde jag att gå in mellan bommarna, backa ett par steg för att sedan fortsätta framåt

-Skritt till box, vända 360 höger. Hon stannade väldigt trevligt när jag gjorde det i boxen. Även detta var nytt för oss, så hon gick utanför och klonkade lite. Det gjorde dock ingenting då hon hela tiden var lugn. Jag kände att vi har mycket utrymme att finslipa här

-Sidepass vänster över bom Sidepass är helt nytt för oss. Det närmaste jag har kommit den rörelsen är att flytta henne på gången. Trots detta så flyttade hon sig så himla fint. Jag rörde vid hennes bog och visade vart jag ville att hon skulle och Alice lyssnade klockrent.

Under hela dagen så var hon lugn och mjuk. Hon lyssnade fint och började gnägga i slutet av klassen när hon var trött. Det var som om hon aldrig hade hade gjort annat.

Jag är så himla stolt över min lilla häst och jag hade varit mer än nöjd om hon bara gett mig hälften av de prestationer hon visat idag. Det var lång väntan innan klassen, det var lång väntan inne i ridhuset då vi startade näst sist (ca 17 starter) och jag ska ärligt säga att jag höll på att frysa arslet av mig. Idag var det nästan så att jag saknade de 15 kg som försvunnit den senaste tiden. Med lite extra fyllning frös man inte lika lätt...

Eftersom jag har tävlingsnerver som ett asplöv så valde jag att avdramatisera allting och inte göra allt sånt som jag brukar göra. Vi dök därför upp med en smutsig bil, leriga ridbyxor och en hoddie under klubbjackan. Inte ens bootsen var på och jag gick klassen iklädd jackan (mest för att det var så otroligt kallt). Det sista jag ville var att hon skulle förknippa detta med stress och prestationsångest. Pga detta så valde jag att diska oss på förhand och istället få ut det mesta för att gynna våran relation.

Summa sumarum är att jag är så glad över att hon är min och jag tror så himla mycket på henne och hennes potential. Det här är en häst som man bara trillar över en gång i livet. Hon är underbar :love::love::love::love:

Bjuder på bilder på elefant och Barbiehästen. Enjoy...

pic-011_196506179.jpg

pic-012_196524452.jpg

pic-014_196524758.jpg

pic-016_196524953.jpg

och lite ridhusbilder :) Jag valde fel kamera att ta med, så den gillade inte att ställa om för ridhusmiljö. Så de blev lite dassiga och hanterar inte fast så bra. Men man ser ju iallafall vad de föreställer ;)

pic-020_196526040.jpg

pic-021_196526316.jpg

pic-022_196526713.jpg

pic-024_196527061.jpg

pic-026_196527276.jpg

Trötta och nöjda. Vår första rosett tillsammans som hänger på hennes grimma. Den är vit, så det syns knappt men om man kisar på högra sidan så ser man den.

pic-028_196527574.jpg

Just det! Vi fick en kommentar av domaren idag att hon tyckte det var fint att se att hon litade på mig. Det värmde verkligen. Kul att höra att allt jobb man lägger ner verkligen syns.

Senast ändrad:

Jag har träffat Alice, jag har träffat Alice:love::love:

Ni var så himla duktiga båda två:bow:

Sadlade
wlina, Texaz, Jannice, _Eva_ , Norna, flamman, JDFJ

Tränsade
Flamman, Norna, Jannice, JDFJ

Suttna på
Jannice, wlina, _Eva_, Texaz

Lastträning
Texaz, _Eva_ , Norna

Tömkört
_Eva_, Norna, Jannice

Longerat
_Eva_, JDFJ, Norna, flamman

Duschat
Norna, _Eva_

Markarbete vid hand, trail
Norna, JDFJ

Riden i skritt
_Eva_, Jannice, wlina, Texaz

Riden i trav
_Eva_

Riden i galopp
_Eva_

Första tävlingen, ledklass
Norna

Gjort inte ett piss...
Bewildered

Klappat nasa pa vildbase: Bewildered (det Raknas faktiskt! sa det sa lol) Baby var sa duktig sa, kom hela vagen upp for o fa kli pa nasan.

554761_10150698003775912_733580911_9454443_300038573_a.jpg

en av sadlarna jag provat på bondi :grin:
kan dock inte ha den heller då den är för lång men han ska ju inte ridas än utan bara vänja sig med sadeln så vi testar på .
ska prova hans egna sadel i kväll ny smord och blev väldigt fin efter lite vår kommer före och efter bilder då jag fått till ett nytt kort

annars njuter vi ju mest av de nya sällskapet
533448_10150708452550912_733580911_9492987_756474661_n.jpg

:bump:
GLAD PÅSK alla glada

Glad Påsk alla! Hoppas ni får en trevlig helg :)

Själv ska jag till Gotland och lämnar hästarna hemma. Alice har fått vila sedan måndags, då hon fick skor för andra gången. Det tyckte inte lilfröken om och hon visade sin mammas sida. Nya tag på måndag igen med en liten promenad.

Välkommen :)

Vad är det för en häst du har då? Bild är ett måste också! :D

Jag har valt att börja med inridningen nu, efter att ha läst runt om att Quarters/Paints kan bli väldigt hårda i psyket om man väntar tills de är tre.
[...]

Ahaaa, okej :) Ja alltid lär man sig något nytt! Är ju inte så inne på western själv och har därmed inte haft speciellt mkt kontakt med Quarter/Paint.

Jag har en haflinger av modell smäcker, född i juni -10 e. nachtmann u. Vilma tänkte i framtiden köra akademiskt och hoppning med honom :)

Har gjort lite basic med honom såsom lastning, hantering, tränsning men inte minst trickträning :) SÅÅ roligt, han kan buga/kompliment (han ser ingen skillnad på dom än), flema och vända bort huvudet från godiset.. Tänkte börja med bergsgeten snart!

Som liten:
neville8.jpg

Nu:

SAM_1028.jpg

SAM_1030.jpg

SAM_1038.jpg

:)

Å vilken sötnos :love:

Jag har alltid gillat Haflinger som ras :)

Jag är också ny inom Quarter/Paint-världen, Chinook är min allra första kontakt med denna underbara ras. Läste massor innan det var dags att köpa häst och fastnade för Quarters/Paint, det är en underbar mångsidig ras och när jag träffade Chinook och hennes mamma så var jag fast på riktigt :)

Trickträning har jag tänkt köra med min minishettis, har bara inte bestämt mig för hur jag ska.börja, funderar på att klicker-träna honom :)

Ja, de är härliga hästar! När jag gick i häst-köpar-tankar så hade jag inte alls funderat på en haflinger ändå.. Visste inte så mkt om dom och trodde att de alla var 1m breda i bogen men så såg jag bilder på Nevilles pappa och fastnade direkt :)

Jag kör själv med klicker och det är nog den mest effektiva metoden, hästen förstår exakt vad det är du berömmer eftersom du med lite träning kan pricka in rätt sekund som hästen gör ngt :)

Åh så fin:love: Haffisar är underbara!

Välkommen i tråden och hoppas du trillar in litet på western nu när du hittat hit :) Det finns faktiskt flera Haffisar som går western och gör det bra oxå!

Här har vi opålitligt aprilväder som ställer till det så det inte precis suger i ridtarmen utan jag vill helst sitta framför brasan med en bra bok.

Vanilla har fått diaree igen. Det går litet upp och ner vartefter man öppnar en ny bal. Antar att hon inte riktigt fixar för blött eller för kraftigt. På vet inrådan en avmaskning så får vi se hur det går.
Har ni haft magkrångel med era? Åtgärd?

mvh Eva

Välkommen till tråden!
Haflingern är världens bästa hästras! :love: Har själv tagit föl efter Nestor en gång i tiden och jag äälskar rasen! Kul att få se fler bilder på din guldklimp!

Detta roar vi oss med, varvat med jobb i lina och lyfta hovar.
Han är så härlig, så följsam och så arbetsvillig så det är larvigt :love:
Det enda negativa som finns att säga är att han är så förbannat kittlig. Men vem skulle inte vara det när man fäller så sjukt mycket päls?

dsc_0005_197490145.jpg

dsc_0022_197490929.jpg

dsc_0099_197490599.jpg

(när terrängen är tuff kan man stödja sig på sin minst lika klumpiga ponny :rofl: )

dsc_0042_197490314.jpg

GALET vacker!

Äntligen hemma igen och nya tag med Fröken fräs. Hon hade tydligen betett sig som en skitunge i helgen med min medryttare, så jag passade på att jobba igenom henne från marken. Hon skötte sig fint och har börjat trava på kommando i longeringen nu.

Jobbade mest på att stanna, backa och att det var jag som bestämde tempo och vart vi skulle gå. Avslutade med att släppa henne i ridshuset och få henne att söka kontakt med mig. Inga sparkar, tjuvnyp eller annat. Jag antar att hon vet vem som bestämmer mellan oss och *peppar peppar* väljer att inte ifrågasätta.

Introducerade att hon skulle flytta sig från mig på volten när jag bad om det och jag kunde tom rikta mig mot endast fram och/eller bakdel och hon flyttade. Duktig tjej!!

pic-134_197672643.jpg

pic-136_197675152.jpg
pic-139_197675937.jpg

Ahh.. Avlägsen släkting till min grabb förmodligen då :)

Ni som har grabbar, är det någon som kastrerat? Ni som har bollarna kvar på era, hur är dom? (inte bollarna, hingstarna ;) ) Jag blir så otroligt impad på min häst varje dag! Han står i samma stall som 7-8 ston som använder stallet som lösdrift, så varje gång jag tar in honom så brukar dom komma och brunsta framför näsan på honom :crazy: Men han brukar bara "mullra" lite, ta ut snoppis och sen kommer han tillbaks till mig! Kanske inte fullt könsmogen än men vet att han kommit rätt långt ändå, han skulle nog lätt kunnat "skaffa barn" nu :D

Hanteringsmässigt så är han en prins, får ofta beröm från stallägaren :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka